• På Torsdag morgon 9/10 kl 09.00 kommer forumet att stängas ner för uppgradering.
    Uppgraderingen beräknas ta ca två-tre timmar.
    Husbilsplatser fungerar sporadiskt under tiden.

• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Underredsbehandling

RobbanC

HBK Medlem
Kommun
Upplands väsby
HBK-Nr
41650
Medlemskap
2025
Hej alla glada.
Vi har en Fiat bürstner från 2003 och undrar om man kan underedsbehandla den och i så fall hur?
Gör man som med en bil?
Mvh
Robert

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Tja de flesta kör väl inte sina bilar i vinterväglag. Men om man gör det skulle jag verkligen rekommendera rostskydd med tanke på hur bilarnas underreden ser ut med massor av vinklar och vrår och balkar av olika slag. Som gjort för rost....När man söker på husbilar på Mobile.de slås man över hur många ganska nya framför allt plåtisar är rostiga eller har rostlagats!

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
De som läst Vi Bilägare sedan urminnestider vet ju att Rostskyddsmetoder är ju de som fått bedöma nya (test)bilars benägenhet för rostning. Tidningen anlitar dessa fortfarande upptäckte jag när jag erhöll tidningen i receptionen. Hur som helst...det ser bra ut under bilen. De fixade även bort ytrosten på stödbensfästena. Återbesök om 18 månader. Jag har nog inte mer att bidraga med till denna tråd just nu.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Vi kör vår, sommar, höst. Aldrig vinter. Våra bilar har aldrig utsatts för vägsalt. Har aldrig underredsbehandlat. Har aldrig haft rostproblem.
Precis! Jag som varit " hobbymekaniker" och mekat, sversat rost m.m. sedan 18 årsåldern blir fortfarande förvånad när man ser husbilar som är 20 - 25 år gamla men ändå ser ut som nya i underrede och bromsdetaljer. Finns ingen annan förklaring än att varje års vinterkörning förkortar livet med 1 år på bilarna. Likaså om man är utomlands i länder dör det inte saltas och kollar på gamla begagnade bilar som ofta är helt rostfria medan motsvarande märke och årsmodeller i Sverige nästan får sopas ihop......Så är man rädd om sin bil undviker man att köra på vintern. Skulle själv aldrig köpa en begagnad husbil som använts frekvent i vinterväglag. Och för mig är vinterväglag tyvärr samma sak som saltslask!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag undrar verkligen över de föreställningar om problemen med att köra en husbilen på vintern som kommer fram här.
Med lite vettig omsorg och förberedelser är det inte några större problem att hålla bilen i skick.
Vår bil har rullat ganska mycket varje vinter (några hundra mil) sedan 2007 och visar inte några skador varken på chassie eller överbyggnad. Naturligtvis bör man gärna spola av bilen efter en resa och se till att den får torka, men i övrigt inga speciella omsorger.
Förberedelserna är att montera stänkskydd så att vatten-saltsprut tillsammans med sand inte blästrar chassiet i onödan.
Att man tittar över bilen ibland och bättrar på rostskyddet om det behövs är ju vanligt underhåll antingen man kör sommar eller vinter.

Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag undrar verkligen över de föreställningar över problemen med att köra en husbilen på vintern som kommer fram här.
Med lite vettig omsorg och förberedelser är det inte några större problem att hålla bilen i skick.
Vår bil har rullat ganska mycket varje vinter (några hundra mil) sedan 2007 och visar inte några skador varken på chassie eller överbyggnad. Naturligtvis bör man gärna spola av bilen efter en resa och se till att den får torka, men i övrigt inga speciella omsorger.
Förberedelserna är att montera stänkskydd så att vatten-saltsprut tillsammans med sand inte blästrar chassiet i onödan.
Att man tittar över bilen ibland och bättrar på rostskyddet om det behövs är ju vanligt underhåll antingen man kör sommar eller vinter.
Håller med helt och hållet. jag spolar bort "skiten" under bilen efter att bilen gått på blöta vägar med ett speciellt spridarmunstycke med 5 spridare som jag sätter på högtryckstvätten. Fungerar väldigt bra...

Toppen