• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

J

Jarmo

Guest
:confused: VAD KOSTAR DET? Har sökt på denna forum om rostskydsbehandling, och många skriver om att de har gjord det. Men det är ytterst få som har nämt om att, vad det kostade. Tänker inte göra det själv pga sjukdom. Har en Ford Transit chassi från 06. Har fått en anbud på 7000kr. Är priset rimlig eller. Det är våran första husbil och i mycket fint skick.
Köpte det förra hösten och allrig vinter körd. Vi ska använda det tills snön kommer.

Tillägg: Där jag fick anbudet på 7000kr var det ok med 3m i höjden och 3500kg.
MVH: Jarmo
 
Senast redigerad av en moderator:

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Det låter billigt, jag betalade drygt 10 000 kr för 2 år sen på min Fiat ducato -99.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

I förfjol kom ett erbjudande för test - om det behövs nån behandlig.
Bokade tid å kom dit men kom inte in - bilen var för hög!
Såkandetgå! :cool:
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Det verkar vara problem med höjden på fler anläggningar
Har kollat med Luleå Skellefteå men dom har inte nog höga lokaler
Men Bilrostskydd & Lackering i Umeå sa att dom skulle klara våran bil 3m hög
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Underredbehandlad 7 x 3700,- (dansk prisläge) i alt ;~ 25.000,- Dkr.(d.d.) -vartannat år.
PAVA finns i hela Danmark.

Dinitrol ochså bra och samma prisläge.

Du måste insistera samma pris som Ford Transit plåtis eller pick-up - och inga metalldelar i sidor och vongbunden är gjord av trä - kom ihåg att ta bort reservhjulet.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t54732/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t54965/
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Jag behandlade min Dethleffs I6611 hos Svensk bilvård i Borlänge 2010. De använde Tectyl-metoden och kostade mig 8000 kronor plus moms. Bilen, som är integrerad, är 7 meter lång och 2,67 meter hög och det var inga problem att komma in i hallen.

Johan K.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Har sedan början av 90-talet underredsbehandlat mina bilar med linolja. Resultat, jo linoljan tränger in i spalter mycket bättre än dinitrol och andra trögflytande medel och sedan så oxiderar oljan med hjälp av luftens syre och härdar.

Här är en bild på min Nissan Terrano från -88. Normalt så var dessa upprostade efter 4-5år, är identiska med KingCab. När man kom ut garaget en morgon så fanns det bara en rosthög kvar på golvet. Min är däremot helt frisk i balkar och kaross fortfarande. Detaljbilden visar en skada som kom vintern -93 och som jag bara struket med linolja nån gång om året. Om nån undrar så tvättar jag nästan aldrig bilen och har aldrig vaxat den. Är numera avställd och används bara i närområdet .

Det jag påstår är att rostskyddsbehandlingen som verkstäder gör är inte bra. Spruta linolja under din bil så både håller den bättre och plånboken mår bättre.

IMG_0155.jpg

IMG_0160.jpg
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Det verkar vara problem med höjden på fler anläggningar
Har kollat med Luleå Skellefteå men dom har inte nog höga lokaler
Men Bilrostskydd & Lackering i Umeå sa att dom skulle klara våran bil 3m hög
Hej Luleå:)

Kolla med Bilvårdcenter i Skellefteå, kontakta Magnus så fixar han det.

Stellplatz
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Priset står oftast i relation till vilken typ av behandling Du köper...
Vi valde Dinitrol och en ML-behandling hos Halmstad Rostskyddscenter.
Dom har ordentliga lyftar för bussar o husbilar dvs. högt i tak.

Vi behandlade vår nya bil för tre veckor sedan och fick också hela innerskärmar fram monterade och vi betalade 11 000,- kr.
Vår bil 7,05 mtr lång o byggd på ett Fiat Ducato chassi.
:) Stefan
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Hej Luleå:)

Kolla med Bilvårdcenter i Skellefteå, kontakta Magnus så fixar han det.

Stellplatz
Har kollat med Magnus men han kunde inte fixa det dels längden och höjden (7,5x3,0m)
Umeå är nog närmaste anläggning (52mil tur och retur)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Eftersom vi inte har salt på vägarna så finns inte heller någon regelrätt rostskyddsanläggning här hemma i Jämtland. I Sundsvall finns den närmaste.

Jag är böjd att hålla med JonasS ovan om att det tycks fungera bra med att spruta utspädd linolja i dörrar, balkar och liknande, eftersom vi låtit göra så med våra personbilar vilka av och till rullat söderut i saltlösningen på vägarna, men ändå klarat sig från rost i decennier.

Husbilarna har jag sett till att hålla på saltfria vägar vintertid, men den nya jag är i färd med att köpa nu skall jag låta rostskydda. Jag har fått tips på ett par gubbar med gott rykte som ägnar sig åt att spruta även lite större bilar.

aake
 

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Hej!
Lite långt att köra kanske men som prisinformation kan det användas.:)
Vi rostskyddsbehandlade hela underdelen på förra husbilen (Burstner A530 2000) på detta stället Tomelillarostskydd
och den blev jättefin. Ett fantastiskt jobb så även bilbesiktningen tyckte det var bra och fint gjort. Lämnade bilen på morgonen och hämtade den på kvällen, priset blev 2250 kronor. Efter 10 månader så kunde vi inte se någon försämring.

Hälsningar,
Nisse o Nana
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Nisse och Nana

På mindre än tre dygn går det inte få jobbet gjort här uppe. Först skall bilen tvättas och därefter torkas ordentligt före behandlingen och det låter sig inte göras på en dag. Något måste man ha hoppat över i Tomelilla, eller fraktade ni dit bilen i nytvättat skick på släp?

aake
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Hej igen!
Nu är det klart! Rostskyddsbehandling + montering av nya innerskärmar fram, kostnad 8111 kr. Innerskärmarna köpte jag från Lokari, kostnad inkl frakt 1500 kr. Summa 9611 kr.
Innerskärmarna hade jag med mej till företaget som gjorde rostskyddsbehandlingen.

Och hur blev det!
Jag är så nöjd och imponerad på kvalitén i arbetet, så väl gjord i alla avseende. Till och med det galvade ram förlängning har tjock lager av rostskyddsmedel + alla hålrum, dörrarna, motorhuv, bladfjädring, kardanaxel, 2 års garanti på utfört arbete, ja allt . Så jag vågar ge en mycket stark rekommendation.
Vi är kanon nöjda och återkommer igen när det är dags får återbesök.

Vår husbil Ford Transit, chassi 06. med 3m i höjden (alkov) längd 6,98 och 3500kg Det är våran första husbil och i mycket fint skick. Köpte det förra hösten och aldrig vinter körd. Vi ska använda det nu tills snön kommer.

Bara rostskyddet kostar 7100kr till Ford. Och det tar tre dagar.

http://www.kisa-bilskadecenter.com/

http://www.lokari.se/mainframe.php?page=innerskarmar&cat=2

Med vänlig hälsning: Jarmo
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Hej, passa på att vintercampa nu när h-bilen är rostskyddsbehandlad, fin upplevelse!
Mvh
Pilot
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Hej!
Jag såg fel, igår var jag under bilen och kardanaxel var inte rostskyddat inte bladfjädringen heller. Det såg ut så när skyddet var nu gjord och övrigt ny tvättad.
Fel av mej. Sorry. MVH: Jarmo
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

Vi har fått pris hos Börjes Rostskydd i Västerås på 9600 kr inkl. moms. Då skyddas hela bilen. Han har en hall i Västerås som han tar personbilar i och en större i Sala som kan ta in lastbilar. Han behöver minst tre dagar för jobbet.

Claes
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Underredsbehandling / Rostskyddsbehandling. Kostnad ???

För min Adria Coral S670 SL, årsmodell 2010, 7,40 lång så betalade jag 13.000 hos Rostskyddsmetoder i Vällingby.
 
Toppen