• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Underredsbehandling av plåtis

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Mina nya plåtis levereras till våren och jag tänker använda den året om. Troligtvis kommer jag att göra mig av med min personbil. En undran jag har är hur jag bäst rostskyddar den. Ska jag lämna den till typ Tectyl, vaxa underredet eller vad rekommenderar ni? Är det någon som har något bra seriöst ställe i Skåne eller ännu hellre när Eslöv? :spinny:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Underredsbehandling av plåtis

Det finns ett Dinitrolcenter utanför Markaryd. Det har jag anlitat för mina bilar. Dom har möjlighet att ta husbilar. Det är inte bara undersidan som behöver rostskydd.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Vilken typ av behandling bör man satsa på? De har flera... allt ifrån mera traditionella till vaxning....

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Den Pössl vi köpte 2013 blev också Tectylbehandlad men det luktade och kletade ut på trappan. Läste om vaxbehandling och tänkte det kanske var lika bra och vänligare mot miljön.....

F

F.d. 29925

Guest

En granne fick sprutat sin personbil med åttiogradigt sågkedjeolja. Har aldrig hört talas om detta tidigare men det påstås vara en "bra" behandling?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi hade samma tankegångar en gång i tiden vilket löste sig efter en hel del "forskning" och rekommendationer. Enligt Hedin fick vi inte behandla bilen pga rostskyddsgaranti som i så fall skulle upphöra. Enligt företagare som körde MB Sprinter i vardagen, vi fick reda på problem med rost på bakaxeln (efter bara 4 år). Vi valde att behandla bilen med Dinitrol på Dinitrolcenter i Halmstad. Och varför just Halmstad...? ...pga. gott rykte (bl.a. här på HBK) som visade sig stämma mycket väl. Utan att gå in på alla smådetaljer, vi vill varmt rekommendera Stickan i Halmstad.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hålrum och bottenplattan, tror det blir toppen.
Företaget behandlar husbilar och har lång erfarenhet.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Dinol tuffcote. Dyrast men mycket bra. Rekomenderar Karlstad som kan husbilar. Har behandlat min concorde alkovbil där. Mycket noga gjort.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Hur mycket betalar ni för underredsbehandling av en husbil?
//Conny

Toppen