• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Underrede i trä

Kalle.gudmundson

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Åre
HBK-Nr
31177
Medlemskap
2022
Hej, jag körde av avloppsröret till gråvattentömningen varvid rörets upphängnings-/infästningplåt (10*10cm) släppte från bilens underrede, i plywood. Hur borde jag behandla träet innan jag sätter tillbaka plåten?
 

Kalle.gudmundson

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Åre
HBK-Nr
31177
Medlemskap
2022
Hej, jag körde av avloppsröret till gråvattentömningen varvid rörets upphängnings-/infästningplåt (10*10cm) släppte från bilens underrede, i plywood. Hur borde jag behandla träet innan jag sätter tillbaka plåten?
Gäller en Knaus S-liner 800 från 2005.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Jag har limmat fast brädor av trä på glasfiberplast som förstärking under golvet som sviktar använde ett par korta plåtskruv och limmade med sikaflex de där små korvarna som kostar under 100kr. Det har suttit i flera år skruven var mest för att få det att sitta medans limmet härdade. Så på med sikaflex och tryck upp plåten ta gärna dom kraften till hjälp för att hålla plåten i läge. sikaflex hittar du i båt, färg och bygghandeln finns liknande under andra namn men det ska du inte ha.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Om du menar hur trät ska behandlas för att inte ruttna, då föreslår jag linolja från Biltema på spray burk. Det använder Hymer på den Plyfa som finns/fanns på delar av Hymers underede (de har kanske något modernare nu?). De tog hutlöst betalt för att linolja årligen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Välkommen Kalle....
Jag har själv en HB där botten är av trä (3mm plywood)... Och den är helt obehandlad, vilket är ok då den är skyddad från regn o solen..
Jag tror inte du skall göra mer än att Limma skadan
För 7år sedan lagade jag en skada på 1x3 meter där jag fick bygga upp en ny botten. Precis som övriga botten så lät jag trädet vara obehandlad. Idag har det åldrats och har samma färg som övriga botten av husbilen....
Lycka till....
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Det som gör att botten ruttnar är oftast vatten ovanifrån som rinner neråt inne i väggelementen. Men på vår Hymer finns några andra svaga punkter också, garagegolvets plyfa är kapad så att den sitter mitt i sprutet från hjulen. Kolla noga hur det ser ut impregnera enligt vad andra sagt tidigare och täck med tjock underedsmassa om området är utsatt för sprut från hjulen. Underedsmassa fäster fint även om träet är linoljeimpregnerat.
Hälsningar
Peter
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det som gör att botten ruttnar är oftast vatten ovanifrån som rinner neråt inne i väggelementen. Men på vår Hymer finns några andra svaga punkter också, garagegolvets plyfa är kapad så att den sitter mitt i sprutet från hjulen. Kolla noga hur det ser ut impregnera enligt vad andra sagt tidigare och täck med tjock underedsmassa om området är utsatt för sprut från hjulen. Underedsmassa fäster fint även om träet är linoljeimpregnerat.
Hälsningar
Peter

Montera stänkskydd, det skyddar bra!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det som gör att botten ruttnar är oftast vatten ovanifrån som rinner neråt inne i väggelementen. Men på vår Hymer finns några andra svaga punkter också, garagegolvets plyfa är kapad så att den sitter mitt i sprutet från hjulen. Kolla noga hur det ser ut impregnera enligt vad andra sagt tidigare och täck med tjock underedsmassa om området är utsatt för sprut från hjulen. Underedsmassa fäster fint även om träet är linoljeimpregnerat.
Hälsningar
Peter

Många hb liksom min har en plastmatta överst på det nedersta golv.... Målar du eller behandlar trädet under så är risken stor att den naturliga andning och avdunstning från trädet inte fungerar och börja ruttna om du av någon anledning skulle få in vatten mellan skickten....
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Många hb liksom min har en plastmatta överst på det nedersta golv.... Målar du eller behandlar trädet under så är risken stor att den naturliga andning och avdunstning från trädet inte fungerar och börja ruttna om du av någon anledning skulle få in vatten mellan skickten....
Ja det är ju en avvägning, men kanter bör skyddas, kanske bäst med stänkskydd som Montreal skrev.
I Hymern är ju hela garagegolvet i plyfa så om man skyddar de delar som är utsatta för sprut så finns fortfarande avdunstningen kvar, men konstruktionerna är ju lika många som fabrikaten så det är en väldigt bra reflektion.
Jag kommer väl ihåg när plastfärgen lanserades på 70 talet och träet bakom färgen "försvann" innan färskiktet ens var slitet så fuktvandring måste man tänka på.
Hälsningar
Peter
 
Toppen