• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underkända säkerhetsselar

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Vid ordinarie besiktning av vår CI Kuros, Fiat 2015, blev säkerhetsselarna i soffan bak underkända. De kunde inte dras ut utan stort besvär, men knep ordentligt vid ryck. Inget påpekande vid förra inspektionen.

Det intressanta är att de inte har används mer ett par gånger under åren, och båda selarna uppförde sig lika. Det kan rimligtvis inte vara beroende på slitage. Någon som har någon idé varför, och vad som kan göras för att kunna dra ut dem som normalt? Och få dem godkända.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Våra bälten går ju runt kuddarna i ryggstödet och har alltid gått lite trögt att dra ut första decimeterna.
Sedan går dom som dom skall.
Undrar om det beror på att jag sätter fast dom i låsen innan besiktningen.
Då är dom redan ute i det "fria" och dom verkar inte kolla upprullningen lika noga.
En fråga då. Går dom trögt om du har som jag bältena in i kuddar mm. Har du tagit bort dessa och provat bältena?
Går dom bra då så borde du kunna ta bort kuddarna och besikta och få dessa godkända.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
De går att få ut fullständigt, ett par dm i taget. Lite försiktig "gungning" får ut dem en bit, sedan tvärstopp, sedan ny "gungning, osv. Då det stoppar så lyfter sig rullarna några mm.

Väl ute fungerar de, och underkännandet berodde mest på att de inte enkelt gick att får ut, och kanske därför inte skulle användas (min tolkning).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om dom är som du säger så gott som oanvända så är det kanske själva mekanismen som är trög pga för lång vila. Det måste ju gå att spraya upp denna med 5.56, w40 eller liknande.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Spraya bältena med siliconspray så glider de lättare
Det känns inte så bra att prova med olika smörjmedel på måfå. Den viktigaste funktionen hos ett bilbälte är ju att det ska låsa vid ryck och även den g-kraft som blir vid krock. Om någon faktiskt vet hur man fixar problemet så vore det bra om denne någon också beskriver varför förslaget är OK ur säkerhetssynpunkt...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag skrev i inlägg 5 att man kunde ge själva rullmekanismen en liten dusch med olja. Detta har ingen negativ inverkan på funktionen snarare en positiv sådan. Ett rullbälte fungerar mad hjälp av centrifugalkraften vid hastig rörelse. Men det absolut bästa om man är osäker är väl att byta ut de bälten som inte fungerar som dom skall.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Inte med några andra kläder heller, i varje fall när det gäller silikon.

Pålle
Var och en gör sina val
Konstaterar att efter att ha sprayat mina bälten med silikon löpte de smidigt in och ut
Lät dem vara utdragna så att de torkade ordentligt
Har inte upplevt att det påverkar kläderna
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
De går att få ut fullständigt, ett par dm i taget. Lite försiktig "gungning" får ut dem en bit, sedan tvärstopp, sedan ny "gungning, osv. Då det stoppar så lyfter sig rullarna några mm.

Väl ute fungerar de, och underkännandet berodde mest på att de inte enkelt gick att får ut, och kanske därför inte skulle användas (min tolkning).
Kolla om rullarna sitter helt vågrätt, när jag monterade rullbälten, hade jag lite pyssel med det inan dom löpte ut problemfritt
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Förslag som talk eller silikonspray på bältena har föreslagits. Är det så bra? Att spänna fast sig med dessa i finaste söndagskostymen skulle i alla fall inte jag vilja göra.
Mitt förslag med talk kommer från Volvos mekaniker. Det är alltså hur de gör på bilar som kommer in med detta fel.
Man talkar bältet och kör det in och ut några gånger till det löper bra och sedan torkar man av överflödigt.
Men om det är så att det låser fast man drar ut sakta (alltså inte kärvar) så beror det på rullmekanismen.
Den går att smörja men då är det enklast att plocka av ena gaveln på huset för åtkomst.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Lite feed back.

Provat talk, sprutat silikon, oljat utan framgång. Fick bli nya till en kostnad av nästan 5.000:-. Lite surt du de aldrig använts, och aldrig kommer att användas.

Lutar lite åt den inbyggda bäst-före-datum för att sälja reservdelar;)
 
Toppen