• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning vinterförvaring via solcell.

svabben

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Boden
HBK-Nr
33204
Medlemskap
2024
Vi ska vinterförvara husbilen i kallgarage och funderar på att ordna underhållsladdningen med solcellsanläggning, vi vill hitta en lösning där vi kan använda bilens vanliga strömintag. Vår batteribank för bodelen är på 2 x 95 ah, bilbatteriet 65 ah. Vilken effekt behöver man på solcellen, vilken typ och kapacitet behövs på inverter?
Jalle
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Antar att du tänker dig att sätta solpanelen på utsidan av kallgaraget då? Billigast och enklast blir att köpa t.ex. en 100W portabel solpanel med tillhörande regulator. På så vis slipper du förluster och kostnad med en extra inverter.
 

svabben

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Boden
HBK-Nr
33204
Medlemskap
2024
Antar att du tänker dig att sätta solpanelen på utsidan av kallgaraget då? Billigast och enklast blir att köpa t.ex. en 100W portabel solpanel med tillhörande regulator. På så vis slipper du förluster och kostnad med en extra inverter.
Tack för snabbt svar!
Stämmer solcell på utsidan garaget, menar du att jag ska ansluta från regulatorn direkt på batterierna, eller?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Ja precis, eller in i EBL så får du laddning på både start- och bodelsbatterierna (om din EBL har den funktionen). Du kan ju sätta en snabbkontakt på lämpligt ställe så är det bara att plugga i panelen. Då kan du dessutom använda den som extrapanel på sommaren.
 

svabben

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Boden
HBK-Nr
33204
Medlemskap
2024
Ja precis, eller in i EBL så får du laddning på både start- och bodelsbatterierna (om din EBL har den funktionen). Du kan ju sätta en snabbkontakt på lämpligt ställe så är det bara att plugga i panelen. Då kan du dessutom använda den som extrapanel på sommaren.
Tack igen, ursäkta en husbilsnybörjare EBL?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det behövs lite mer info kanske, men för att solcellen skall ladda något hur stor den än är så behövs ju lite sol på den eller i alla fall skapligt med dagsljus. Om det finns gått om dagsljus på den så kan det räcka en bit, men på vintern är det ju inte ens dagljus så länge så det ger något.
Om man på sommaren mitt i natten står under en kraftig lyktstolpe så kan man ev. se någon liten laddning, men inget som man har någon direkt nytta av.
Du skriver kapacitet på invertern ?? En inverter gör 230V växelström av 12V. Menar du montro solcellsregulatorn som skall finnas mellan solpanelen och batterierna. Den skall ju anpassas så den klarar solpanelens storlek med lite marginal i full sol på sommaren.
Eller om du menar inverter för att driva 230V saker så beror det ju på just vad du skall kunna driva. Invertrar till "normalstora" husbilar brukar nog ligga på från kanske bara 100W och upp till 4000W beroende på vad de skall räcka till drift av...................
:p................................ Det får stå kvar :msn_wall:.

Sorry kanske läste lite slarvigt, men nu kom jag på att du menar en solcell utomhus och en inverter till 230V och den sladden in i husbilens 230V ingång.
Det är nog tyvärr en för lång väg att gå för du behöver säkert buffertbatteri mellan solcellen och och invertern och styrning så det batteriet inte blir sabbat av för dålig laddning som du säkert får. Du får också förluster vid flera omvandlingar mellan 12V till 230V till laddare som gör 12V o.s.v.
Det skulle nog kunna gå även på vintern i dagsljus med solpaneler på kanske massor med Watt eller så, för att få marginal för både dåligt med sol, svagt dagsljus och allmänt liten effekt på vintern, en batteribank som dom laddar, en bra styrning så 230V invertern bara funkar när det finns kapacitet i batteribanken........... Men det blir en anläggning till en kostnad så hög att det blir nog enklare att ladda upp batterierna och koppla loss batteriklämmorna över vintern i stället, som funkar bra i de flesta fall.
Att enbart köra invertern direkt på solpanelen funkar inte med skiftande effekt p.g.av skiftande ljus, moln dåligt väder m.m. Den skulle pipa efter mer strömmatning in, det mesta av tiden.

I så fall vore det säkert bättre att skippa 230V och i stället köra med en lös kraftig solpanel på lämpligt ställe, regulator och inkopplad direkt till batterierna/EBL'en för en rätt säker men lite ojämn underhållsladdning.
(Som redan föreslagits under tiden jag skrev det här ser jag :msn_tongue: .)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi ska vinterförvara husbilen i kallgarage och funderar på att ordna underhållsladdningen med solcellsanläggning, vi vill hitta en lösning där vi kan använda bilens vanliga strömintag. Vår batteribank för bodelen är på 2 x 95 ah, bilbatteriet 65 ah. Vilken effekt behöver man på solcellen, vilken typ och kapacitet behövs på inverter?
Jalle

Glöm att driva en 230V-inverter med enbart solpaneler, blir mycket kostsamt och ineffektivt.
Tror faktiskt det blir billigare med en begagnad Efoy bränslecell.
 

svabben

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Boden
HBK-Nr
33204
Medlemskap
2024
Glöm att driva en 230V-inverter med enbart solpaneler, blir mycket kostsamt och ineffektivt.
Tror faktiskt det blir billigare med en begagnad Efoy bränslecell.
Ok tack, förstår att solcell med regulator som matar in i EBL är den lösnings som kan fungera. Alternativet att lyfta minuspolerna är krångligt man måste lyfta bort stolarna för att komma åt batterierna, undrar om en lösning ala båt där man har en huvudbrytare för batterierna skulle fungera? Bilen ska förvaras i kallgarage i Norrbotten, kan periodvis bli minus 30 eller kallare och dessutom en ganska mörk period.
 

svabben

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Boden
HBK-Nr
33204
Medlemskap
2024
Hej, det behövs lite mer info kanske, men för att solcellen skall ladda något hur stor den än är så behövs ju lite sol på den eller i alla fall skapligt med dagsljus. Om det finns gått om dagsljus på den så kan det räcka en bit, men på vintern är det ju inte ens dagljus så länge så det ger något.
Om man på sommaren mitt i natten står under en kraftig lyktstolpe så kan man ev. se någon liten laddning, men inget som man har någon direkt nytta av.
Du skriver kapacitet på invertern ?? En inverter gör 230V växelström av 12V. Menar du montro solcellsregulatorn som skall finnas mellan solpanelen och batterierna. Den skall ju anpassas så den klarar solpanelens storlek med lite marginal i full sol på sommaren.
Eller om du menar inverter för att driva 230V saker så beror det ju på just vad du skall kunna driva. Invertrar till "normalstora" husbilar brukar nog ligga på från kanske bara 100W och upp till 4000W beroende på vad de skall räcka till drift av...................
:p................................ Det får stå kvar :msn_wall:.

Sorry kanske läste lite slarvigt, men nu kom jag på att du menar en solcell utomhus och en inverter till 230V och den sladden in i husbilens 230V ingång.
Det är nog tyvärr en för lång väg att gå för du behöver säkert buffertbatteri mellan solcellen och och invertern och styrning så det batteriet inte blir sabbat av för dålig laddning som du säkert får. Du får också förluster vid flera omvandlingar mellan 12V till 230V till laddare som gör 12V o.s.v.
Det skulle nog kunna gå även på vintern i dagsljus med solpaneler på kanske massor med Watt eller så, för att få marginal för både dåligt med sol, svagt dagsljus och allmänt liten effekt på vintern, en batteribank som dom laddar, en bra styrning så 230V invertern bara funkar när det finns kapacitet i batteribanken........... Men det blir en anläggning till en kostnad så hög att det blir nog enklare att ladda upp batterierna och koppla loss batteriklämmorna över vintern i stället, som funkar bra i de flesta fall.
Att enbart köra invertern direkt på solpanelen funkar inte med skiftande effekt p.g.av skiftande ljus, moln dåligt väder m.m. Den skulle pipa efter mer strömmatning in, det mesta av tiden.

I så fall vore det säkert bättre att skippa 230V och i stället köra med en lös kraftig solpanel på lämpligt ställe, regulator och inkopplad direkt till batterierna/EBL'en för en rätt säker men lite ojämn underhållsladdning.
(Som redan föreslagits under tiden jag skrev det här ser jag :msn_tongue: .)

M.v.h. JANKRO.
Hej vår bil är utrustad med EBL 630 B, det verkar, om jag tolkar rätt som att det finns möjlighet att ansluta "zusatz ladegerät" i EBL (försöker bifoga bild) i min översättning blir det tilläggs laddutrustning, undrar om man kan mata in från en solcell via regulator där? Som sagt bilen ska vinterförvaras i Norrbotten kan periodvis bli -30 eller kallare samt ganska klent dagsljus under en 2 månadersperiod.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok tack, förstår att solcell med regulator som matar in i EBL är den lösnings som kan fungera. Alternativet att lyfta minuspolerna är krångligt man måste lyfta bort stolarna för att komma åt batterierna, undrar om en lösning ala båt där man har en huvudbrytare för batterierna skulle fungera? Bilen ska förvaras i kallgarage i Norrbotten, kan periodvis bli minus 30 eller kallare och dessutom en ganska mörk period.

Trots att det är svårt att komma åt bobatterier, så skulle jag i ditt läge satsa på en huvudbrytare som du har nytta av i framtiden.
Bättre i ditt läge att stoppa all förbrukning än att försöka få till laddning via solpanel, som kräver rejält ljus.
När min bil står direkt under starka lysrörsarmaturer i mitt garage så orkar mina paneler bara upp i 9V, alltså ingen laddning, en norrländsk vinter är nog mörkare, tyvärr.
 

Docerland

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
34971
Medlemskap
2024
Ett litet sent tillägg. EBL 630B har en egen ingång på baksidan av EBL:en med anslutning för solcellsladdning av både bodels resp startbatteri. Om du tittar framtill på EBL.en ser du dessas säkringarna som är markerade Solar WB (bobatteri) och Solar SB (startbatteri)
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Ok tack, förstår att solcell med regulator som matar in i EBL är den lösnings som kan fungera. Alternativet att lyfta minuspolerna är krångligt man måste lyfta bort stolarna för att komma åt batterierna, undrar om en lösning ala båt där man har en huvudbrytare för batterierna skulle fungera? Bilen ska förvaras i kallgarage i Norrbotten, kan periodvis bli minus 30 eller kallare och dessutom en ganska mörk period.
Hej,
Norrbotten!, då kan du verkligen glömma att kunna ladda ens direkt in i EBL med en 100W solcell. Min granne provade med 2x100W i Dalarna direkt till EBL, funkade INTE. och i Norrbotten är det ännu mindre sol om vintrarna.

Även om det är bökigt, ta ur alla batterier, ladda dem fullt. Placera dem inomhus på ett ställe över +0. Ladda dem innan du monterar i dem igen.

Batterier som inte laddas vintertid till mer än 50% riskerar att få en avsevärt kortare livslängd.

Detta är min erfarenhet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Angående solpanelen så ger den under december och januari ungefär 1/13 av den specade effekten.
Så har du en 100W (som endast ger 100W vid +20° vid en exakt instrålning (labbmiljö för jämförande av kapacitet)) så ger den i juni ungefär 90W.
I december och januari så ger den ca 7W. Och det räcker inte till speciellt mycket....
Detta gäller ungefär vid breddgrad Stockholm och blir värre ju högre upp i landet man kommer.....
Observera att ovanstående är förenklat med enheter för att man lättare ska förstå hur det fungerar.
 
Toppen