• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undergolv renovering

F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Undrar om någon här kan rekommendera Biltemas gängreparationssats?

Gängreparationssats - Specialverktyg - Biltema

upplevde skakningar från motor så bytte jag alla motorfästen allt gick bra tills jag drog för hård sista bulten som sitta på vattenpumpen då förstörde jag gängorna i vattenpumpen ordentligt :D. Bilen är Ducato 1990 2,5D.

Tack
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Undergolv renovering

Såna där reparationsgängor brukar fungera bra, jag har använt dem vid behov under många år och det är sällan de ställer till med besvär, för skruvar som man skruvar på jätteofta har det hänt att lösgängan följt med bort ibland, men det ska nog inte vara ett problem för en skruv vid en vattenpump.

mvh jocke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Undergolv renovering

Under min tid med reparation av småmaskiner använde jag ofta dessa gängor.
På den tiden hette dom Helicoil. Bytte t.om ut orginalgängorna mot dessa i topplocket på mina racingmotorcyklar där man ofta skruvade i och ur stiften
Alltid var det ok
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Tack Jocke & Affezell,
Nästa fråga vet ni vad är det för dragningsmoment på motorfäste bultar mot vattenpumpen? fick 60NM när jag lossade de och 80 NM på muttern mot motorfäste?
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Undergolv renovering

Såna där reparationsgängor brukar fungera bra, jag har använt dem vid behov under många år och det är sällan de ställer till med besvär, för skruvar som man skruvar på jätteofta har det hänt att lösgängan följt med bort ibland, men det ska nog inte vara ett problem för en skruv vid en vattenpump.

mvh jocke

Problemet med s.k insatsgängor/trådgängor (helicoil) är precis som du säger, de kan ibland följa med ut når man tar bort bulten.
Nu i detta fall som Rashad efterfrågar fungerar det säkert med "trådgängor", men personligen skulle jag ha köpt gängreparationssats från Würth, de har något som kallas för time-sert.
Dessa "gängbussningar" har jag använt i ett otal motorcyklar:mcride: och bilar, och hittils ha de inte lossnat (kunderna har i vart fall inte hört av sig)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Undergolv renovering

Pá min Paramotor svetsade jag igen tándstiftshálet borrade om det. och nya gängor.

Vágade inte sätta fast hylsor eller annat. det gár inte att se att det är reparerat. Aluminium svetsning finns det mánga som har idag..
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

tack för era svar och erfarenhet nu sitter allting fast igen och vilken skillnad blev det med nya motor kuddar, men det som jag saknas är momentdragning på dessa bultar hoppas att någon har en reparations bok som kan kolla detta.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Monterade i helgen snygga Daytime Led lampor undrar om det är olagligt att ha de på när det är mörkt? eller.
 

Bilagor

  • 2015-08-29 20.04.45.jpg
    2015-08-29 20.04.45.jpg
    380,9 KB · Visningar: 7
  • 2015-08-29 20.04.05.jpg
    2015-08-29 20.04.05.jpg
    606,4 KB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej härligt mad äldre husbilar det finns allting något nytt:twitcy:
Bodelsbatteriet var nästan tom efter en liten undersökning så såg jag att 230V kontakten till Calira laddaren 15/12 var sprucken i små små bitar så fort jag rörde den så gick den sönder?
Frågan är om det är värt att reparera den eller köpa nytt?

En annan fråga när jag plockade bort laddaren så märkte att en lila kabel är lös från eller under säkringslådan? Efter liten undersökning så fick jag se att denna går till kylare fläkten? jag har ingen el schema undrar om någon vet var sitter denna kontakten
tacksam för hjälpen
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    581,2 KB · Visningar: 7
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej igen problemet med fläcktkablaget som var lös är fixat nu det var säkring nr 1.
Laddaren har jag börjat kika i intern säkring är hel och inget som jag kan se är trasig enbart kontakten, frågan nu hur enklast kan jag kolla om denna ge laddning till bodelsbatteri o start batteri?
Vore snällt om nån har en idé?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    785,6 KB · Visningar: 5
Senast redigerad av en moderator:

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Undergolv renovering

Undrar om någon här kan rekommendera Biltemas gängreparationssats?

Gängreparationssats - Specialverktyg - Biltema

upplevde skakningar från motor så bytte jag alla motorfästen allt gick bra tills jag drog för hård sista bulten som sitta på vattenpumpen då förstörde jag gängorna i vattenpumpen ordentligt :D. Bilen är Ducato 1990 2,5D.

Tack

En liten varning!

Jag så att det var rustfast stål. Jag vet att galvaniserat stål och rustfast stål är ett väldigt dåligt mix. Innan ett år eller två är det rustfaste stål väldig mjuk och där är inte kvar av bulten om den är i galvaniserat stål.
Jag vet av erfarenhet från mitt jobbet.

Kolla detta länk: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...kFOk9QCU244obMmhg&sig2=dZy-ALF5YWATczEUOj5vMQ
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Kim, jag ville bara säga att Du är helt fantastisk Stort tack.
Jag ska kolla vad jag har för skruv, Tur att jag bor intill SkruvCentum i Göteborg där hittar jag säkert en rostfri.
Tackar igen och ha det bra
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej undrar om någon vet vad går dessa säkringar till är det tex till kylskåpet?
Det är fyra säkringar i motorrummet samma sida som förare sida.
Bilen är ducato dethleffs 1990 2.5 D
Med vänlig hälsning,
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Visningar: 10
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej efter en liten undersökning så hittade jag att dessa säkringar är något som tidigare ägare har hittat på han har kopplat 11 och 12 och 10 på bilden nedan till en ström knapp där han förmodligen kan styra att använda bodelsbatteri eller bilbatteri till bodelen. Eller har jag miss uppfattat det?
Mvh
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    449,7 KB · Visningar: 14
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Undergolv renovering

Synen av kablar och kabelskor sá är det en heminstalation. ingen fackmässig instalation. TRoligtvis gjort av en Bilverkstad. Kan dá tänka mig en instalation av Ex dieselvärmare o dyl. Följ dom röda kablarna och se vart dom gár.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Undergolv renovering

Monterade i helgen snygga Daytime Led lampor undrar om det är olagligt att ha de på när det är mörkt? eller.

Ja, DLR är att jämföra med varsel/dimljus & får inte användas tillsammans med halvljus. Det är böter på detta. Det kostade mej 400:-. Att däremot ha dom tända tillsammans med helljus är OK. Sedan är det ju frågan om hur petig polisen är med detta, idag åker ju var & varannan bil omkring & lyser som julgranar. Mina böter fick jag för 5 år sedan, det kan ju vara så att bestämmelserna har ändrats.

Bennie
 
F

F.d. 54812

Guest
Hej nu har jag kopplat laddaren igen och allt fungerar laddningskontroll lampan lyser i kontroll panelen den röd inringade lampan på bilden nedan.

Undrar hur fungerar min laddere CALIRA EVS 15/12 känner den om batteriet är full laddat (kan den styra strömmen så att bara bodelsbatteriet ska laddas ifall start batteriet är fulladdat)?.
MVH
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    45 KB · Visningar: 527
  • image1.jpg
    image1.jpg
    64 KB · Visningar: 528
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Skulle vara jätte tacksam med synpunkter om batteri placering under kylskåpet?, där är det bara trä runt batteriet (inga skruvar eller hål).
Jag har provat och satt batteriet och det verkar som att det bli 3 cm luft mellan batteriet och botten trä skivan under kylskåpet.
Runt batteriet så ska trä ram krama batteriet så den sitter bra.
Har tyvärr ingen bild på det, vill vara säker att det är okej innan jag gå vidare
MVH
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Undergolv renovering

Om jag förstår dig rätt så är detta en laddare med några år på nacken.
Hur fungerar den med t.ex. AGM eller Gel batterier känner den av batterityp för att ge korrekt laddström?.
 
Toppen