• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undergolv renovering

F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej jag har märkt ibland att styrservon pumpen (Electric-hydro pump från OPEL Astra 2000) sluta fungera ibland eftersökande på nätet så visade det att detta är en vanlig problem på Opel, Gm och orsaken är Generator laddar ojämnt eller dåligt så syrvon sluta fungera (som safty factor).
Jag har kollat jordning och säkring allt fungerar bra.
Nu till min fråga Finns det någon som lyckades hitta en nyare generator som passar på gammla ducato ?(större laddning kapacitet 45 eller 55 Amp)?

MVH
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.585
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Undergolv renovering

Hejsan, som Bennsan skriver mindre generator än 55 A har nog inte suttit som original på husbilarna. Det har varit lite blandade fabrikat på både startmotorer och generatorer.
Ibland BOSCH men ofta olika franska alternativ.
Men strunt samma det, fästena på olika fabrikat och olika storlekar skiljer inte så mycket. Om man kollar på den man har, centrum på remskivan kontra fästena på generatorn, så brukar det inte vara så stora problem att med hjälp av - några plattjärn, några mindre små kraftiga rörstumpar som distanser, helst en svets och lite fantasi - att få till nya mellanbitar från de befintliga monteringshålen i motorn och sedan få dit en ny och större generator.

Det finns ju flera alt. En lite äldre BOSCH brukar vara enklast om man vill byta regulatorn/kolhållaren till en ny med ev. annan utspänning än den som sitter på generatorn, och även ev. byta till nya kullager när man håller på.

Biltema har ju även nya boschkopior på 65, 80, eller 100 Amp. för under tusenlappen. När de kom för rätt länge sedan så var kvalitén inte på topp, men jag tror den har blivit bättre med åren.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Va bra jag kan börja med biltema enkelt och snabbt. Återkommer om jag hittar en som passar rakt in.
Med vänlig hälsning,
 
Toppen