• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undantagsregel ?

F

F.d. 25742

Guest
Fick via transportstyrelsen veta när jag ringde idag att :

om du har ett körkort utfärdat före 2006 och ej har varit återkallat någongång så gäller en undantagsregel att jag kan lasta mer än vad totalvikten på regbeviset är .
Hur mycket mer jag kan lasta vet jag ej just nu ..glömde fråga
Dessutom kan jag framföra släpfordon med totalvikt på Max 750 kg.
Någon som hört detta också ?
Kan det verkligen stämma ?
//.samone
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Undantagsregel ?

Om man kör med B-körkort utfärdat efter 96 kan man bli åtalad för olovlig körning när totalvikten överstiger 3,5 ton.
 
F

F.d. 25742

Guest
Sv: Undantagsregel ?

Tack för länken !
Har läst nu och man får gå efter vad som står där då !
Väldigt virrigt det här med vikter och last ... Vad händer med skatten om jag omväger HB istället ? Blir det mycket dyrare ?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Undantagsregel ?

Tack för länken !
Har läst nu och man får gå efter vad som står där då !
Väldigt virrigt det här med vikter och last ... Vad händer med skatten om jag omväger HB istället ? Blir det mycket dyrare ?

Vi har samma skatt som tidigare, vägde upp vår bil i Augusti.
Mvh Pelle
 
F

F.d. 25742

Guest
Sv: Undantagsregel ?

Hur är det om jag tagit körkortet före 1996 ? Är det inte då den här s.k undantagsreglen kommer in ?
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Undantagsregel ?

Hur är det om jag tagit körkortet före 1996 ? Är det inte då den här s.k undantagsreglen kommer in ?

Jo det stämmer, men... Undantagsregeln säger att du med B-körkort får framföra personbil klass 1 eller klass 2 även om den registrerade totalvikten överstiger 3,5 ton.

Ditt fordon får däremot aldrig vid något tillfälle väga mer än den totalvikt som står i registreringsbeviset, oavsett vilken körkortsbehörighet du har.

/ TommyQ
 
F

F.d. 2054

Guest
Sv: Undantagsregel ?

Tänk på att man måste besiktiga varje år om bilen väger över 3.500 kg.

Utdrag från Transportstyrelsens hemsida:

Tunga fordon som personbilar, lastbilar, bussar och tillhörande släpvagnar, med en totalvikt över 3 500 kg, ska kontrollbesiktas första gången inom 12 månader efter att fordonet för första gången ställdes på. Därefter kontrollbesiktas fordonet senast 12 månader efter den månad då senast föregående fullständiga kontrollbesiktning ägde rum.
 
Toppen