• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ugn på gasolspisen?

F

F.d. 346

Guest
Hej! Vet inte om jag vågar skriva under damernas men min fråga kommer från min sambo Jessica.:)

Vi har i campingbutiker sett en slags ugn som man ställer på gasolspisen. En rund sak som sägs kunna fungera till det mesta. Har någon provat en sån manick. Fungerar det eller skall man leta efter nåt annat. Jag kan tänka mig att Jessica vill göra bakad potatis t.ex.

Anders
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Ugn på gasolspisen?

hej
jag har en sådan och min är 25 år och har gjort det mesta i min. även min mor hade en sådan på landet när jag var liten och hon använde den till allt. blir kanongod sockerkaka använd dom recept du är van vid hemma.
soliga hälsningar margaretha i maggan o åke
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Ugn på gasolspisen?

Det låter ju underbart Margaretha! Men går det bara att göra typ sockerkaka i den eller funkar det till annat också?

Anders & Jessica
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Ugn på gasolspisen?

hej jag gör jansons makaronipuddin ja allt som du använder ugnen till hemma finns en bok med recept i på samma ställen som du köper ugnen titta i den så ser du mer hur du kan använda den. många på sjön har den ochså.
soliga hälsningar margaretha
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Ugn på gasolspisen?

Perfekt! Vi skaffar nog en sådan då? Tack för hjälpen.

Jessica (och Anders)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ugn på gasolspisen?

Hej på Er vänner. Tur att jag läste första inlägget. Jag tänkte först att --Det vågar inte F-- gå in på Damernas---Men eftersom Anders kunde så kan jag tänkte jag. Jag lovar att Raskt trippa ut igen.

Jo, den "ugnen" som Ni pratar om här i detta inlägg kan jag säga att det är en TOPPENGREJ.

Vi lagar nästan all mat på den, vi använder den som "grill" och gör Jansson, olika gratänger, ja du kan faktiskt göra vad som helst. Det är i stort sett Fantasin som sätter begränsningarna.
Vi har kokboken också men jag har inte använt mig av några recept som står i den men det kommer.

Nu skall jag försvinna fort som attan. Hoppas att Ni inte märkte att det var
Kurt som skrev.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Ugn på gasolspisen?

Den vi hade hette OMNIA om jag minns rätt.
Kallas för "Burkugn".
Funkade tom till ungspannkaka.
Rekommenderas om man inte har en "riktig" ugn.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Ugn på gasolspisen?

Tack igen alla trevliga medlemmar! (kul att få skriva så när man varit medlem i ungefär 9 timmar).

Detta verkar toppen. Skall visa Jessica nu när hon kommer hem. Så blir det garanterat inköp i helgen!

Jessia (och anders)
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Ugn på gasolspisen?

Och tänk....
Ingela och Kenths ugn är nu i min ägo!
Bra med annonstorg härinne!
Har inte provat den ännu men vet att mina föräldrar hade en sån i sin segelbåt.
Marina
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: Ugn på gasolspisen?

Hej!
Vi "blev" med husbil förra sommaren! Och eftersom vår husbil är liten och 10 år gammal så har vi ingen vanlig ugn. Jag blev jätteglad när jag på sekond-handaffären hittade en jättefin obegagnad "burkugn" för 50 kronor. Den är emaljerad utvändigt, och själva formen är av teflon så den behöver inte smörjas. Till ugnen följde även ett bakgaller med som passar utmärkt till bakeup-bröd. Jag vet inte om vår ugn finns att köpa längre. Jag jämförde med den ugn som Husvagns-Svensson säljer så känns våran ugn mycket rejälare, men de kanske fungerar lika bra!
Siv.
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Ugn på gasolspisen?

Hej Anders o Jessica,

Jag laste nagonstans att man skulle lagga hopknycklad aluminiumfolie i botten pa ugnformen om man vill laga bakad potatis, annars branner potatisen sig i botten. Lycka till!

Halsningar fran Holland
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Ugn på gasolspisen?

Du har ett halvt rätt. Om DU oljar in botten med t.ex. Rapsolja och kör på låg värme så är det inga problem.
Hls M o K.
 
Toppen