• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Udda märke på elektroblock - Klarar den ladda LiFePO4 utan att brännas?

Landerdahl

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gotland
HBK-Nr
31852
Medlemskap
2023
Hej!

Vi har en husbil med ett elektroblock som jag hittar väldigt lite info om, ArSilicii AL 110S. Är ute efter att byta till 100Ah LiFePO4-batteri, men blir lite orolig över att vårat elektroblock inte kommer orka med att ladda det. Den laddar med 10A när den står på 230V. Men eftersom LiFePO4 kan dra mer ström vid laddning än ett bly-syra så känns risken för att bränna elektroblocket väldigt överhängande.

Kopierat från hemsida som verkar laga elektroblock och den enda information jag kan hitta på engelska.
These units are well made and sophisticated, but they are not designed to support a battery past it's best and/or an enlarged battery bank.

If you have a battery bank larger than that recommended by the manufacturer, both the Battery bank and the Charger life will be shortened for two reasons.

The first is because the AL110 and AL310 (both low power 10amp mains 230v chargers) will support a habitation battery bank no greater than about 90Ah. Remember that these units, like AL320, charges BOTH the Habitation battery and the Starter Battery so it already on the limit.

Min tanke är då batteriet inte laddas vi elektroblocket på 230V, utan att låta installera en DC-DC booster så att det endast laddas under körning. Eftersom vi sällan eller aldrig står längre än ett dygn på samma ställe ser jag inga problem med att endast låta batteriet laddas upp under färd via generatorn->DC-DC booster.

Låter det som en rimlig lösning att endast låta elektroblocket dra ström från batteriet och att det endast laddas via bilens generator när vi kör?

Info som jag hittar om elektroblocket: Arsilicii Charger Repairs and Sales : AL BK20, AL310, AL320, AL120, etc

Eventuellt kommer jag få installerat solpaneler
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Laddaren i blocket kan aldrig ge mer än det är designat för och även om batterierna kan ta emot högre laddström så kommer inte laddaren att leverera detta. Tumregeln för blybatterier är att ha en laddare som ger en ström som är 1/10 av batteriernas kapacitet. 10A laddare till 100 Ah med andra ord. Tumregeln är inte lika giltig med litium. Litium har litet andra parametrar för att få max livslängd. Litium skall dessutom ha en annan laddcykel för att trivas med livet. "Float" skall man t.ex. inte ägna sig åt utan laddningen skall brytas helt när batteriet är uppladdat.

När de säger att laddarens "life will be shortened" så säger de egentligen att om man kör laddaren på maxkapacitet, mycket och länge, så kommer den att få kortare livslängd. Anledningen är att värmeutvecklingen (eller otillräcklig kylning om man så vill) gör att laddarens komponenter inte håller så länge.

Att skaffa en DC/DC behöver du nog ändå för att få rätt laddning till litium. Dessutom skulle jag, i ditt ställe, skaffa en separat 230V - 12V laddare i stället för den som sitter i EBL och som klarar laddcykeln för litium.

Parametrar för max livslängd på litium som jag fångade upp någonstans (Victron?):
Laddström <0.4 * max kapacitet. Litium håller längre vid långsam laddning.
Laddspänning huvudladdning = 14.2 V
Laddningen skall stängas av under +5 grader (en del säger 0 grader)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kan spinna vidare på Skalman's visa ord.
En laddare med lithiumläge är att föredra ifall man ofta står ansluten till 230V, mest för att få ett urladdat Lithuimbatteri fulladdat.
(kör man, eller har laddning från solpaneler + regulator med lithiumläge, så gäller inte detta utan man får då en laddning som är bättre för Lithium)

Jag har Lithiumbatteri i husbilen, det får jag aldrig fulladdat med min externa Victron 30A Laddare Blue Smart IP22 - Victron Energy i bly/syra-läge, utan måste starta om laddaren efter ca.2h (och som måste upprepas flera gånger) då den redan gått över i abs eller Float-läge, däremot ställd i Lithiumläge så laddar den batteriet fullt.
Jag har kopplat bort laddfunktionen i mitt EBL119.
Jag har ingen laddning ännu via 230V efter bytet till Lithiumbatteri förrförra året, jag har inget behov har jag märkt, laddning sker när jag kör eller från mina solpaneler, har en ny 40A Lithiumladdare liggandes i kartong, den monteras säkert vilket år som helst.
 

bacchuset

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Båstad
HBK-Nr
15773
Medlemskap
2024
Hej!

Vi har en husbil med ett elektroblock som jag hittar väldigt lite info om, ArSilicii AL 110S. Är ute efter att byta till 100Ah LiFePO4-batteri, men blir lite orolig över att vårat elektroblock inte kommer orka med att ladda det. Den laddar med 10A när den står på 230V. Men eftersom LiFePO4 kan dra mer ström vid laddning än ett bly-syra så känns risken för att bränna elektroblocket väldigt överhängande.

Kopierat från hemsida som verkar laga elektroblock och den enda information jag kan hitta på engelska.


Min tanke är då batteriet inte laddas vi elektroblocket på 230V, utan att låta installera en DC-DC booster så att det endast laddas under körning. Eftersom vi sällan eller aldrig står längre än ett dygn på samma ställe ser jag inga problem med att endast låta batteriet laddas upp under färd via generatorn->DC-DC booster.

Låter det som en rimlig lösning att endast låta elektroblocket dra ström från batteriet och att det endast laddas via bilens generator när vi kör?

Info som jag hittar om elektroblocket: Arsilicii Charger Repairs and Sales : AL BK20, AL310, AL320, AL120, etc

Eventuellt kommer jag få installerat solpaneler
Hej! Jag har ett lithiumbatteri i min bil
, och efter kontroll med ampermeter såg jag den dåliga laddningen då man körde motorn. LiFe4-batteriet laddades bara med ca: 6 Ampere, efter lite beräkningar berodde det på de klent tilltagna ledningarna.
Efter att jag dragit grova ledningar (likt hjälpstarts kablar) från startbatteriet till lithiumbatteriet via ett relä som jag styrt från generatorns uttag D. Detta gjorde att laddningen av lihiumbatteriet ökade från 6 till ca: 40 ampere. Montera en säkring på 60 ampere direkt efter startbatteriet och ledningen till lithiumbatteriet.
Funkar hundra för mig. Alltid fulladdat efter en par timmars tur.
Hans ♎
 

Landerdahl

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gotland
HBK-Nr
31852
Medlemskap
2023
Jag kan spinna vidare på Skalman's visa ord.
En laddare med lithiumläge är att föredra ifall man ofta står ansluten till 230V, mest för att få ett urladdat Lithuimbatteri fulladdat.
(kör man, eller har laddning från solpaneler + regulator med lithiumläge, så gäller inte detta utan man får då en laddning som är bättre för Lithium)

Jag har Lithiumbatteri i husbilen, det får jag aldrig fulladdat med min externa Victron 30A Laddare Blue Smart IP22 - Victron Energy i bly/syra-läge, utan måste starta om laddaren efter ca.2h (och som måste upprepas flera gånger) då den redan gått över i abs eller Float-läge, däremot ställd i Lithiumläge så laddar den batteriet fullt.
Jag har kopplat bort laddfunktionen i mitt EBL119.
Jag har ingen laddning ännu via 230V efter bytet till Lithiumbatteri förrförra året, jag har inget behov har jag märkt, laddning sker när jag kör eller från mina solpaneler, har en ny 40A Lithiumladdare liggandes i kartong, den monteras säkert vilket år som helst.

Hej!

Jag väcker min tråd lite igen efter sommaren. På mitt elektroblock så finns det ju ingen off-switch för laddningen. Vilket är det säkraste sättet att koppla bort laddningen då? Har man ett relä mellan EBL och batteriet som slår av när det går ström till batteriet, men på när det drar ström?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har ett Schaudt Elektroblock (EBL 29).
Jag bryter helt enkelt 230-matningen till blocket om jag inte vill ladda via EBL.

Enda nackdelen är då att indikeringen på panelen över dörren inte visar att kabeln för 230-matningen sitter i
 
Toppen