Landerdahl
FD HBK Medlem
Hej!
Vi har en husbil med ett elektroblock som jag hittar väldigt lite info om, ArSilicii AL 110S. Är ute efter att byta till 100Ah LiFePO4-batteri, men blir lite orolig över att vårat elektroblock inte kommer orka med att ladda det. Den laddar med 10A när den står på 230V. Men eftersom LiFePO4 kan dra mer ström vid laddning än ett bly-syra så känns risken för att bränna elektroblocket väldigt överhängande.
Kopierat från hemsida som verkar laga elektroblock och den enda information jag kan hitta på engelska.
Min tanke är då batteriet inte laddas vi elektroblocket på 230V, utan att låta installera en DC-DC booster så att det endast laddas under körning. Eftersom vi sällan eller aldrig står längre än ett dygn på samma ställe ser jag inga problem med att endast låta batteriet laddas upp under färd via generatorn->DC-DC booster.
Låter det som en rimlig lösning att endast låta elektroblocket dra ström från batteriet och att det endast laddas via bilens generator när vi kör?
Info som jag hittar om elektroblocket: Arsilicii Charger Repairs and Sales : AL BK20, AL310, AL320, AL120, etc
Eventuellt kommer jag få installerat solpaneler
Vi har en husbil med ett elektroblock som jag hittar väldigt lite info om, ArSilicii AL 110S. Är ute efter att byta till 100Ah LiFePO4-batteri, men blir lite orolig över att vårat elektroblock inte kommer orka med att ladda det. Den laddar med 10A när den står på 230V. Men eftersom LiFePO4 kan dra mer ström vid laddning än ett bly-syra så känns risken för att bränna elektroblocket väldigt överhängande.
Kopierat från hemsida som verkar laga elektroblock och den enda information jag kan hitta på engelska.
These units are well made and sophisticated, but they are not designed to support a battery past it's best and/or an enlarged battery bank.
If you have a battery bank larger than that recommended by the manufacturer, both the Battery bank and the Charger life will be shortened for two reasons.
The first is because the AL110 and AL310 (both low power 10amp mains 230v chargers) will support a habitation battery bank no greater than about 90Ah. Remember that these units, like AL320, charges BOTH the Habitation battery and the Starter Battery so it already on the limit.
Min tanke är då batteriet inte laddas vi elektroblocket på 230V, utan att låta installera en DC-DC booster så att det endast laddas under körning. Eftersom vi sällan eller aldrig står längre än ett dygn på samma ställe ser jag inga problem med att endast låta batteriet laddas upp under färd via generatorn->DC-DC booster.
Låter det som en rimlig lösning att endast låta elektroblocket dra ström från batteriet och att det endast laddas via bilens generator när vi kör?
Info som jag hittar om elektroblocket: Arsilicii Charger Repairs and Sales : AL BK20, AL310, AL320, AL120, etc
Eventuellt kommer jag få installerat solpaneler