• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Udda elfel

F

F.d. 52943

Guest
Har köpt en Android tablet Sony tablet /S. Det finns ingen 12V laddare till den, och den har en alldeles egen kontakt så man kan inte använd några generiska likströmsomvandlare.

Har köpt en inverter med ren sinuskurva (Vellleman psi300ss från Kjell & Co).
När man kör via invertern får pekskärmen fnatt. Annat funkar så länge man inte nuddar skärmen. Batteriet laddas, Sygic funkar ua så länge man inte behöver röra skärmen.

En kompis kollade strömmen från invertern med oscilloscope. Ser helt OK ut. Sinuskurva utan synbara störningar, 50 Hertz, 230 V.

Har också provat med ferritkärnor på båda sidor om Sonyns 230V laddare utan framgång.

Kör man via två hål i väggen funkar skärmen ua.

Några ideer om vad som kan orsaka sådana fenomen?

Ps Jag har ingen nytta av info om att andra tablets och paddor kan köras på 12 V - det vet jag redan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Udda elfel

Spennende!

Jeg har en ide til noe du kan teste: sett på en belastning på inverteren i stedet for laddaren. Har du nå og størning så er det internt i inverteren at det sendes ut EMI pulser som slår inn på touch skjermen. Hvis det er dette som er problemet så kan en trenge et Faraday bur rundt selve inverteren.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Udda elfel

Spennende!

Jeg har en ide til noe du kan teste: sett på en belastning på inverteren i stedet for laddaren. Har du nå og størning så er det internt i inverteren at det sendes ut EMI pulser som slår inn på touch skjermen. Hvis det er dette som er problemet så kan en trenge et Faraday bur rundt selve inverteren.

Ska testa att belasta invertern med en lampa och se vad som händer.
Om man ska göra en bur - räcker det med ett koppar- eller ståltråds-nät runt invertern?
Ska i så fall göra en runt solcellsregulatorn också - den stör radion.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Udda elfel

Husk å jorde nettet til bilens chassi, sammen med ferittkjernor på kablene skulle en knekek det meste av støyen.

MPPT regulatoren bruker mye av samme teknikken som en inverter så typen støy kan bli tilsvarende.

Selv slipper jeg greit unna, inverter montert i garasjen bak i bilen ved siden av batteriene og lange 230 kabler til forbruker-kontaktene.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Udda elfel

Att flytta invertern kan naturligtvis vara ett alternativ. Ska ta loss den och testa alternativa placeringar. Satte den vid förarstolen för att slippa långa ledningsdragningar - en meter från startbatteriet och nära plattans bilfäste.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Udda elfel

Kom i håg luft -luft-luft.
Titta under förarsätet.

skuffer[1].jpg

Frit i luften på flänser.

Min första 1000 watt inverter bröt och jag köpte en ny och upptäckte senare att det var lödningar som hade smält under extrema förhållanden. (min utmaning)
Lödd kondensatorne fast igen och nu har jag två lika.
Fläkten startar vid ca. 150 watt.
Om jag lastar bara 500 watt + är kylflänsar inte varmare än andra metaller.
Under stolen har fördelen att de flesta 230 volt saker kan slås på när du kör.
Exempelvis kaffemaskin, pizza-ugn, etc.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Udda elfel

Nu har jag testat jorden till skalet - ua.
Kört plattan utanför bilen med sladden ut genom stängd dörr - borde väl stänga inne all ev strålning och simulera en Faradys bur - utan resultat.
Belastat invertern med en 60w lampa samtidigt (fick tips telefonledes om att testa högre belastning) - totalt 90w utan resultat.

Kommer att åka till Kjell & co för att byta ut den mot en ny. Håller tummarna för att det hjälper annars vet jag inte vad mer man kan göra...
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Udda elfel

Nu har jag testat jorden till skalet - ua.
Kört plattan utanför bilen med sladden ut genom stängd dörr - borde väl stänga inne all ev strålning och simulera en Faradys bur - utan resultat.
Belastat invertern med en 60w lampa samtidigt (fick tips telefonledes om att testa högre belastning) - totalt 90w utan resultat.

Kommer att åka till Kjell & co för att byta ut den mot en ny. Håller tummarna för att det hjälper annars vet jag inte vad mer man kan göra...

Halleluja hon är frisk igen - åh vilken lättnad!
Fick en ny inverter utan krångel från Kjell & Co. Funkar!!!!!

Måste ha varit någon störning som inte syntes på oscilloscopet (det kanske inte var rätt inställt).
:yes::yes::yes:
 
Toppen