• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyvärr, den planerade husbilsparkeringen vid Storsjön stoppas

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Debatten fortsätter i Östersund. nu med en redaktionell artikel, där kan vi bl.a. läsa att innan årsskiftet ska kommunen lägga fram ett nytt förslag på en yta för ställplatser, en process som inte har börjat än.


Blev just uppmärksammad på att den intressanta artikeln är placerad bakom betalvägg.

2E229617-BE3D-46E2-B202-A8590A501CB0.png

Det viktigaste i artikeln var nog att innan årsskiftet ska kommunen lägga fram ett nytt förslag på en yta för ställplatser, en process som inte har börjat än.

Vi håller tummarna att vi till nästa sommar också kan besöka Östersund med våra husbilar,

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I gårdagens Länstidningen Östersund kunde vi läsa den här fina rubriken:

Husbilsparkeringen i Östersund kan vara avgjord – här föreslås den placeras

Tyvärr ligger artikeln bekom betalvägg:

Eftersom jag kan läsa artikeln så kan jag berätta att frågan om en permanent ställplats för husbilar i Östersund verkar vara på väg att klaras upp. Efter år av politiska diskussioner och utredningar föreslås en ny parkeringplats/ställplats för våra husbilar och det blir inte grusplanen nedanför Jamtli.

Platsen som föreslås är i anslutning till Söders viadukt, ovanför vägen i anslutning till lokstallarna och Inlandsbanans huvudkontor.

Ur förslaget till tekniska nämnden nästa vecka:
"Platsen som Teknisk förvaltning nu föreslår ligger i ett område som är ett intressant rekreationsstråk ur Östersunds innevånares perspektiv, samt bjuder våra besökare på närhet till staden och dess utbud samt en slående utsikt. Förslaget innefattar 8 ställplatser, offentlig toalett, latrin/gråvatten tömning, asfalterade ytor, oljeavskiljare, sittplatser och grill samt träd och buskar i ett område som både kommer att användas av våra medborgare och kan tillgodose våra besökare i husbilar".

Preliminär kostnad är 4,4 miljoner kronor samt en underhållskostnaden på cirka
100 000 kronor per år.

Men det ser inte ut att bli något bygge och iordningsställande i år då satsningen föreslås tas med först i 2022 års kommunbudget.

Det får vi tacka för och se fram emot.

Tommy
 
F

f.d. 53452

Guest
HBK Forum visar nyttig information som ger en bra bild av allehanda situationer och företeelser. Nu är inte allting vitt eller svart men när kommunens företrädare yttrar sig så ger det värdefull tilläggsinformation. Om kommunföreträdare visar att de inte förstår frågan så finns sällan någon förståelse i kommunen som helhet. Stryk kommunen från "att besöka"-listan för det finns så gott om bra och trevliga alternativ att besöka.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Det har inte med bolagsform att göra utan hur byggloven ser ut. Vi har ju några i klubben som jobbar med detta och som kan förklara mera. 8 som antal för camping fick jag från en tjänsteman på Strömstads kommun.
Möjligtvis någon lokal regel i Strömstad. Inget jag hört talas om under de år jag jobbade i Ställplatsgruppen och hade kontakt med åtskilliga kommuner och organisationer.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
I gårdagens Länstidningen Östersund kunde vi läsa den här fina rubriken:

Husbilsparkeringen i Östersund kan vara avgjord – här föreslås den placeras


Ja det låter lite med 8 platser. Väl ställplatsen är klar så kanske man inser att det behövs byggas ut med x antal platser. Bra satsning ändå kan jag tycka. Nu är det Åre som bör ta samma beslut.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu ser ”följetongen” om ställplatser i Östersund äntligen nått vägs ände, efter gårdagens beslut i Kommunstyrelsen.
Källa: Länstidningen LT 13 april 2021.
8 platser är planerade, till en preliminär kostnad för ställplatsbygget beräknas till 4,4 miljoner kronor med en löpande underhållskostnad på cirka 100 000 kronor per år.

Vilket får mig att börja fundera om vi i Sverige börjar göra saker alldeles onödigt dyrt och komplicerat. Kostnad 550 000 per plats i anläggningskostnader och sedan 12 500 kr i underhållskostnader per plats!

I mina öron låter det fullständigt orimligt, måste kunna göras billigare. Förutsätter att marken redan är kommunens.

Tommy
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Varför lägga sådan energi på Östersund. För ca tre år sedan, när man fortfarande kunde övernatta i Östersund, beslöt vi att stanna kvar över en dag ( med god marginal för 24 timmars regeln) för att se på stadens sevärdheter.
Vi letade upp turistbyrån och frågade där efter olika sevärdheter i staden. Där fick vi ett både överraskande och förvånande svar. -Det finns inga- man förklarade det hela med att staden var så ny att det inte fanns några sevärdheter.
Vi har inget emot att ställplats med fullservice byggs för de som önskar det men det är inget som lockar oss.
 
Toppen