• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyvärr, den planerade husbilsparkeringen vid Storsjön stoppas

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Trist nyhet just när säsongen startar, är att den planerade husbilsparkeringen nedanför Jamtli vid Storsjön i Östersjön, stoppades i Kommunalfullmäktige igår.


Men i Länstidningen bakom betalvägg läser jag, ”Stopp för parkering av husbilar vid Storsjön - gatuchefen: ”Husbilarna har stått där ändå”
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Har skrivit flera insändare till lokaltidningarna om detta
Dom som styr staden verkar inte som om dom vill ha in turister till Östersund
nu är det bestämt att det ska byggas en parlamentarisk byggnad för samerna på aktuell plats
Men det lär dröja några år innan det blir klart
Innan dess tycker jag att kommunen kunde öppna upp platsen för turister
Östersund behöver turister i dessa Coronatider
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser i dagens Länstidningen, bakom betalvägg, att det är många som ifrågasatt varför man inte tillsvidare kunde få använda området som ställplats, eftersom Samernas parlamentsbyggnaden inte kommer att byggas i år eller nästa år.
Kommunalrådets korta svar. Därför blir det ingen husbilsparkering vid Jamtlibryggan – kommunalrådet: ”Folk kan inte skilja på gråvatten och latrin”

Trist, men Kommunalrådet säger vidare, — Vi ska skapa ställplatser i närheten av centrum för det är av betydelse för stadskärnan. Man kan nog tänka sig att det i år, att vi kommer att få se ganska mycket husbilssemester i år.

Vi håller tummarna.

TommyD
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Grejen är den att kommunens kvarnar mal väääldigt långsamt och innan dom har beslutat om och när en ställplats ska byggas i Östersund , så tycker jag ,och flera med mig att dom ska ta bort förbudsskylten nedanför Jamtli Tills det är bestämt hur det blir
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Har skrivit flera insändare till lokaltidningarna om detta
Dom som styr staden verkar inte som om dom vill ha in turister till Östersund
nu är det bestämt att det ska byggas en parlamentarisk byggnad för samerna på aktuell plats
Men det lär dröja några år innan det blir klart
Innan dess tycker jag att kommunen kunde öppna upp platsen för turister
Östersund behöver turister i dessa Coronatider
Jag skrev direkt till kommunen och fick goddag yxskaft som svar tillbaka
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Har skrivit flera insändare till lokaltidningarna om detta
Dom som styr staden verkar inte som om dom vill ha in turister till Östersund
nu är det bestämt att det ska byggas en parlamentarisk byggnad för samerna på aktuell plats
Men det lär dröja några år innan det blir klart
Innan dess tycker jag att kommunen kunde öppna upp platsen för turister
Östersund behöver turister i dessa Coronatider
Både en samisk byggnad och ställplats får utrymme på den stora ytan. Fördelen blir då också att kommunen drar vatten och avlopp för båda ändamålen.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser en trevlig insändare i gårdagens ÖP som jag tror skrivits av en HBK’e :)


Signaturen Roffe S känns bekant. :cool:

TommyD
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Varje sommar när jag kommer "hem" har jag varit i kontakt med kommunen angående ställplatser men har fått hänvisning till campingplatserna i Odensala eller på Frösön. Hade någon i kommunen ägt en husbil hade det nog varit lättare att få förståelse för behovet av en ställplats. Östersund måste vara en av Sveriges mest husbilsfientliga kommun.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Varje sommar när jag kommer "hem" har jag varit i kontakt med kommunen angående ställplatser men har fått hänvisning till campingplatserna i Odensala eller på Frösön. Hade någon i kommunen ägt en husbil hade det nog varit lättare att få förståelse för behovet av en ställplats. Östersund måste vara en av Sveriges mest husbilsfientliga kommun.

På tal om campingen i Odensala läste jag just det här;


N.B. Pålle gjorde mig just uppmärksam att artikeln ligger bakom betalvägg, vilket jag inte ser eftersom jag prenumererar på MittMedia. Nåväl artikeln berättar om att campingen den här säsongen beräknas gå med förlust på 5,4 miljoner kr och badet i anslutning med ungefär lika mycket, total förlust på 10 miljoner kr. Vet inget om hur det sett ut tidigare år.

Tyvärr illustrerar artikeln Troligen verkligheten även för andra företagare i besöksnäringen, där den utländska marknaden normalt är den som dominerar varifrån deras intäkter kommer.

TommyD
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Vi var där i Söndags em och det var inga husbilar där utan bara ett par personbilar. Med skyltning fordonstrafik förbjuden så vill i alla fall inte jag bryta mot detta. Vi hade tänkt stanna ett par dagar men åkte vidare till Strömsund i stället och handlade, tankade och övernattade där i stället.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Varje sommar när jag kommer "hem" har jag varit i kontakt med kommunen angående ställplatser men har fått hänvisning till campingplatserna i Odensala eller på Frösön. Hade någon i kommunen ägt en husbil hade det nog varit lättare att få förståelse för behovet av en ställplats. Östersund måste vara en av Sveriges mest husbilsfientliga kommun.
Håller med, men det finns som tur är andra kommuner i Jämtland Kolla in Arvesund och föreningen ångaren Östersund 35 platser på grus med en Egen gräsplätt bredvid alla med el
Ett servicehus med kök duschar toaletter
och tömning för både fasta Tankar och kassettoa
Även i Svenstavik och i Trångsviken har man gjort iordning ställplatser
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Svenstavik sköts inte om och man mår illa när man ska besöka toalett mm
 
Toppen