• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyvärr, den planerade husbilsparkeringen vid Storsjön stoppas

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senaste nytt från Östersund och ställplatsen. Läser på ÖP,s hemsida, publicerat 1 maj 2021.

Efter flera år av turer – här ska det byggas parkeringsplats för husbilar i Östersund​

Tyvärr bakom betalvägg, men kan sammanfatta med att Fullmäktige tog till slut det formella beslutet under sitt möte under torsdagen.

Det blir en permanent uppställningsplats för husbilar på Storsjö strand, precis utanför Inlandsbanans huvudkontor.

Ställplatsen får åtta platser, offentlig toalett, latrin och gråvattentömning, asfalterade ytor, oljeavskiljare samt grill- och sittplatser.

Investeringen är beräknad till nära 4,5 miljoner kronor, och kostnaden för skötsel och underhåll ligger på drygt 101 000 kronor per år. Drygt 500 000 kr per plats för färdigställande och 8400 kr per plats i årliga driftskostnader, det måste förutsätta att man bjuder på ställplatsen, eller...?

Men vi får vänta tills nästa år innan ställplatsen kan bli aktuell.

Tommy
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kostnad för underhållet är nog inte så där extremt hög om man lägger ihop: nätavgift för elanslutning, rörlig elkostnad, avgift till VA-bolaget, snöröjning, avgift till sophämtning, parkskötsel av gräs och buskar, skötsel och rengöring av toaletter (dagligen) m.m.

Då kan man ju replikera: behöver husbilar allt detta?
Svaret är nog: att ser man på hur det klagas över brist på gråvattentömning och ser man på hur villiga husbilsåkare är att betala för el plus toalett och annan service, så blir nog slutsatsen att "ja, det behövs".

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Onödigt mycket service för min smak. Jag prioriterar läge framför service och asfalt. Men det kanske blir svårt att få ihop ekonomin om man inte kan ta ut en rejäl avgift.

Det är väl egentligen tvärtom, de dyra delarna är ju servicen, det lär aldrig gå ihop.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Som jag försökte lära marknadsförarna vid ett bolag jag jobbade hos en gång i tiden (de satte initialt priset som 1.4 ggr kostnaden):

Det är skillnad på pris och kostnad.
Kostnaden sätts av vad det kostar för mig att få en sak gjord, t.ex. underhålla och driva en ställplats.
Priset sätts av kundernas betalningsvilja som ofta är en följd av vilken konkurrens jag har.
Om kostnaderna överstiger vad jag kan få in, med det priset jag har satt, så är det dags att fundera på vad man håller på med. :) ;)

När det gäller servicenivå så finns det en stor andel av husbilsåkarna, dock långt ifrån alla, som faktiskt efterfrågar och är beredda att betala för mycket service.

För min del är den enda service jag känner behov av, den som består i att jag får stå där jag står med bilen utan att bli bortmotad. Tömning vill jag ha tillgång till en gång i veckan på något sätt. Dusch, toa, el, servering m.m. är inget som ger speciella pluspoäng även om jag använder el om den ändå finns där jag står.

MVH
Hans
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Sista ordet är inte sagt än. Tror inte riktigt på ställplats bygget förrän det är klart.
Beslut har en förmåga att överklagas och dra ut tiden. Under tiden hinner nya beslut tas i Östersunds kommun. 8 platser är löjligt om man ser till alla ekipage som stått vid jamtli brygga över åren. Gissningvis 70-80 bilar per dygn. Förstår att det är omöjligt att bygga så många platser med full service.
En idé hade varit att ha platser både med el och utan. Sedan betalar man för den service man vill nyttja vad gäller tömmning och färskvatten. Tyskarna har stenkoll och vi svenskar har inte förstått poängen med ställplatser förutom de som varit utomlands med husbilen.
Hoppas det blir en avgift och en P begränsning så att vi slipper gratiscamparna över flera dygn som inte tänker på andra än sig själv.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Varför lägga sådan energi på Östersund. För ca tre år sedan, när man fortfarande kunde övernatta i Östersund, beslöt vi att stanna kvar över en dag ( med god marginal för 24 timmars regeln) för att se på stadens sevärdheter.
Vi letade upp turistbyrån och frågade där efter olika sevärdheter i staden. Där fick vi ett både överraskande och förvånande svar. -Det finns inga- man förklarade det hela med att staden var så ny att det inte fanns några sevärdheter.
Vi har inget emot att ställplats med fullservice byggs för de som önskar det men det är inget som lockar oss.
Hej
Konstigt svar, inte många som slår Jamtli och finns mycket runt om också
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nya åsikter, eller kanske insikter om den planerade ställplatsen i Östersund, den här gången en insändare i ÖP, undertecknad, Kent Halvarsson, ordförande Camping MittSverige.

Domen, ocentralt och för då platser.

Tommy
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Nya åsikter, eller kanske insikter om den planerade ställplatsen i Östersund, den här gången en insändare i ÖP, undertecknad, Kent Halvarsson, ordförande Camping MittSverige.

Domen, ocentralt och för då platser.

Tommy
Hihi, blir lite misstänksam då han företräder campingarna och hänvisar till att kommunen kontaktar SCR
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nya åsikter, eller kanske insikter om den planerade ställplatsen i Östersund, den här gången en insändare i ÖP, undertecknad, Kent Halvarsson, ordförande Camping MittSverige.

Domen, ocentralt och för då platser.

Tommy
På den här platsen hade det räckt med att sätta upp en skylt med husbilsparkering 24 timmar
 
Toppen