• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyst Värmefläkt till husbil?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Harletat efter en tyst värmefläkt finns ju ett par trådar här med tipps och länkar men allt verkar för gammalt med döda länkar eller utgågna modeller.
Har flera värmefläktar sen tidigare men de låter för mycket den sk steglösa termostaten är bara bimetall till från en del kaminer blåser kalluft en bra stund andra slår av helt länge eftersom eftervärmen från elementet håller det avslaget.
Finns ju en som verkar ha det mesta man behöver fast inte någon fjärkontroll. Ecomat 2000 classic plus. men 3500kr verkar lite dyrt för det får man ju en dyson med alla finnesser men passar inte i en husbil. Men behöver en kamin att värma upp sovrummet också innan man lägger sej.

Finns det någon som vill ge mej lite tips på en tyst värmare?
Har sett att det finns bättre pris i tyskland men jag kan inte tyska så svårt att beställa och man vet ju inte hur det blir med frakten de jag tittat på verkar ha fraktfritt men antar att det bara är i tyskland. Nu under helger och med corona vet man ju inte heller om man får det man beställer.
 
Senast redigerad av en moderator:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ecomat 2000 plus är kanske en relativt dyr investering, men den håller vad den lovar.
Jag har en sådan och den gick hela första vintern för att hålla klimatet i husbilen över fryspunkten.
Skickade efter den från Tyskland och sparade nog en tusenlapp.
Är nog en bra kvalitetsapparat, går tyst, är kullagrad och verkar outslitlig så här långt..
Instämmer med Tordan. Ecomaten är superbra och supertyst. Har haft min i 7 år och är jättenöjd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag lyckades beställa från tyskland en firma några mil från greven där jag brukar stå på väg till och från spanien.

Campingkaufhaus
De har ställplatser där också och väldigt mycket grejor.
Efter mycket letande hittade jag att de hade ett billigt pris och de var humana med frakten också, var bara att runda paypal förslag att skapa konto och att växla från att betala i svenska kronor iställer för euro. 10,60 mot 10,20kr kurs.
Så jag gav 2692kr med frakt för Ecomat classic 2000 plus. skilde ganska lite mot den enklare versionen eftersom den har samma reglering.
Ja den är tänkt för husbilen men även mitt sovrum som lätt blir lite kallt eftersom värmepumpen blåser ut luften här nere så lite stöttning är bra. Jag kollade på lite youtube videor och den verkar tyst annars blir det svårt att sova
Det har varit ganska många i klubben som köpt samma kamin så då måste den vara bra och till det priset så måste den vara bra. I sverige kostar den 3788kr men då har jag inte räknat med frakten så en aning billigare i Tyskland. ca 1100kr bara
Tack för hjälpen att ta ett ordentligt tag i plånboken och satsa på något bra istället för att bli missnöjd varje gång, Köpte en liten kamin på lidl med fjärrkontroll timer och termostat och en liten brasa simuleras. dröjde inte många timmar så började den låta i mysläget och när det surrar om brasan är det inget bra, ska försöka med wd40 den låter ganska mycket bara 600w. och inställd temp måste man öka ordentligt eftersom hela kaminen blir varm hela tiden. så det var bortkastade pengar.


 
F

F.d. 22252

Guest
Ja firman ifråga jag beställde från fick till ett svar så småningom de hade inte kaminen i lager men skulle skicka den V9 d.v.s. i mars, så jag fick iväg ett mail att jag avbeställer och har fått ett email om återbetalning.
Var iväg och botaniserade bland de kaminer för att själv avgöra om det fanns någon tyst kamin. fanns en men det var en demo på elgiganten med fjärrkontrol men svårt att egentligen höra hur tyst det är eftersom en tv gick i närheten med reklam. Mediamarkt hade en totalt okunnig säljare men jag ficj prova en demokamin och den verkade tyst men det spelar ju ständigt hög sk. musik så svårt att avgöra läget var till bauhaus som hade en knepig bladlös kamin med fjärrkontroll köpte den borde vara perfekt demon de hade var helt död så den gick inte att lyssna på-
När jag packat upp så lät det ganska mycket blev ganska tyst när man sänkte fläktvarvtalet men när man slog på värmen var varvtalet låst och ljudet störde ut värmepumpens fläkt totalt så stort oväsen högre än mina andra kaminer på 500 och 600w så det är inget som går att sova med.
Forskar vidare på webben i coronans spår verkar lagerhållningen väldigt dålig i affärerna och även på webben är det ganska tomt.
Har ju varit -13 här värmepumpens värme når inte riktigt upp till sovrummet så det börjar kännas lite aktuellt.
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Ja firman ifråga jag beställde från fick till ett svar så småningom de hade inte kaminen i lager men skulle skicka den V9 d.v.s. i mars, så jag fick iväg ett mail att jag avbeställer och har fått ett email om återbetalning.
Var iväg och botaniserade bland de kaminer för att själv avgöra om det fanns någon tyst kamin. fanns en men det var en demo på elgiganten med fjärrkontrol men svårt att egentligen höra hur tyst det är eftersom en tv gick i närheten med reklam. Mediamarkt hade en totalt okunnig säljare men jag ficj prova en demokamin och den verkade tyst men det spelar ju ständigt hög sk. musik så svårt att avgöra läget var till bauhaus som hade en knepig bladlös kamin med fjärrkontroll köpte den borde vara perfekt demon de hade var helt död så den gick inte att lyssna på-
När jag packat upp så lät det ganska mycket blev ganska tyst när man sänkte fläktvarvtalet men när man slog på värmen var varvtalet låst och ljudet störde ut värmepumpens fläkt totalt så stort oväsen högre än mina andra kaminer på 500 och 600w så det är inget som går att sova med.
Forskar vidare på webben i coronans spår verkar lagerhållningen väldigt dålig i affärerna och även på webben är det ganska tomt.
Har ju varit -13 här värmepumpens värme når inte riktigt upp till sovrummet så det börjar kännas lite aktuellt.
Kolla med Campingshop 24DE
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Problemet är löst.... om du vill ha den bästa o mest för pengarna?
Fritz Berger firma i Tyskland.
Ecomat classic 229 euro just nu.

Detta är den enkla modellen. Men ger mest för pengarna. Dvs värme och tyst.

De finesser som finns på de dyrare använder jag inte! Man väljer från tre effekt lägen
Just nu har jag en som står på lägsta läget då går den tyst o matar på värme.
Du skruvar på en knapp termostat ställer denna på drygt 20 grader. Ingen exakt siffra men det märker man efter en stund om det behövs mer eller mindre. Då ändrar jag två millimeter o så är det bra med det .
Behövs inte mer finesser! Känn med handen framför så märker man att det kommer värme. Den varma luften är inte jättevarm bra då blir inte luften så torr och bränd o minskar risk för bränder.

Om du väljer högsta effekten 1800 watt
Då går fläkten upp i varv o då går den inte alls tyst. Det kan ju t ex va i en husbil när man snabbt vill få upp värme..... men sen räcker de två andra lägena.
En fördel utomlands är att du kan köra 450 watt på ställen där strömstyrkan inte är så hög i '' vägguttaget '. Så det finns enbart fördelar med denna. Classic.
Däremot tycker jag att de andra modellerna Ecomat är onödigt dyra ger inget för betydligt mer pengar.
Ps om du bara ska ha något som frysvakt?
Då kan man köpa något billigt o bara ställa in i husbilen. Onödigt att slita på en sån här fin värmefläkt!
Denna är till för när Du vistas i husbilen.
Ett alternativ som är tyst till detta är oljefyllda element. Men de är inte alls lika säkra... ( tror jag).
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jodå fungerar säkert! !
Jag har också några andra värmefläktar ...billigare..... fungerar också.
Men att jämföra dessa med Ecomat som kostar 2...3 tusen!
Min bedömning är att Ecomat håller en mycket hög kvalitets nivå.
Jag är inte expert... men brandrisk i en husvagn/ husbil måste tas med i en bedömning..... jag har tidigare skrivit att....
Värmen från Ecomat är under flampunkt för papper.... tror att det står så i instruktions boken. Vissa billiga värmare kan man se hur det glöder inne i värmaren..värme trådar.
Retorisk fråga... är det viktigt med brandsäkerhet i en husbil om man ska sova tryggt?
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja brandsäkerheten är en av de saker som jag tänkte på när jag såg hur den tysta fläkten från adax var gjord såna tunna trådar brukar hålla mycket hög temp.
Adax har tydligen gjort en parabel i sitt företag. Den jag köpte 1970 och som följde mej till 2016 var väldigt bra tyst speciellt på lägsta fläktläget, har en som ser nästan lika dan ut men nyare tänkte renovera den men när jag såg att det bara var utsidan som var lika en annan motor och plastfläkt gjorde att den låter mycket mer än den gamla med en metallfläkt och helt annorlunda inuti. En utveckling baklänges. Så det blir tippen för den.
Var ute och snurrade på tyska webbsidor och ingen verkade ha någon i lager men den informationen var lite gömd överallt.
Var till Norrköping idag och lämnade tillbaka fläkten jag köpte igår, brukar nästan aldrig lämna tillbaka något men det här skräpet fattar jag inte att bauhaus säljer men så finns den inte på webbsidan heller och gissa om kartongen var dammig när jag packade upp den hade stått på lagret mycket länge.
Var till Elgiganten som hade en väldigt tyst fläktkamin lite högre än vad jag vill ha men tyst som jag kunde lyssna mej till. Den fanns ingenstans att köpa på webben var dit igen idag och de hade en demo men den ville de inte sälja så nu har jag beställt den här

Från amazon.se eller om det är .de
Betydligt billigare betalade 49 kr extra istället för gratis frakt så ska jag få den på tisdag.
Det jag saknade på ecomat var fjärrkontroll det finns det på den här men den är betydligt högre i storlek tyvärr men den har annars alla specifikationer jag vill ha och 948kr om man väljer gratis frakt. Elgiganten vill ha 1195kr och kan inte leverera.
Har läst en massa recensioner från hela europa via översättning och om man gallrar lite från såna som inget vet och inget kan verkar den bra, testade ju själv i affären men väldigt svårt att höra ljudet rätt, men lyfte upp den och höll den nära

och i ECO läget var den tyst.
Man kan köpa en kamin för lite över 100kr som ger samma värme som en dyr bara två saker skiljer O-ljudet och termostaten. Var intresserad av den här Anna Stadler Form ArneF rekommenderade och den är tyst men mekanisk bimetalltermostat som inte är graderad högt pris över 1100kr på Mediamarkt är den inte värd, royalties för design ligger inte högst upp på min agenda.
Verkar egentligen lite löjligt att lägga ner sånt jobb på att köpa en kamin men sånt visste man inte och sen är man pensionär och det är vinter med corona och bilen drar lite bensin och fika på Biltema är inte heller fel.
Får återkomma med en kommentar om jag nu får ett paket på tisdag som avtalat, det måste väl i så fall komma från ett lager i närheten det är ju bara 2 vardagar att leverera. Jag har gjort så här ett par gånger nu titta i affären och sen ut på nätet och se hur mycket jag kan spara. Och ändå tror jag inte jag är så snål de flesta är värre i min ålder.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Fjärrkontroll? ? ? ? ?
Finns lite olika sätt man kan lösa detta på! !
Nu tänker jag...användning i husbil.
1. Finns ju fjärrkontroller som man har för att tända t ex lampor med sätter i en del i uttaget i väggen....
2. Man kan ju dra en liten förlängningssladd med en strömbrytare på. som ligger så att man kan nå den utan att lämna sängen.
3. Dra en mera fast väggkabel i husbilen med en ordentlig omkopplare som sitter fast skruvad i väggen så att man kan nå den.
Hemma får man ju inte göra så..... men vad som gäller i en husbil? O du kan ju detta med el så det är ju inte särskilt avancerat om man vet o kan.
4. Fast behövs detta verkligen? Om jag ska sova i husbil om jag litar på värmaren låt den gå på inställt läge.
Jag har använt Ecomat i min lilla camping bil... Toyota funkar utmärkt jag har en mera '' vanlig '' husbil också typ din.
 

Woodburg

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
29717
Medlemskap
2025
Harletat efter en tyst värmefläkt finns ju ett par trådar här med tipps och länkar men allt verkar för gammalt med döda länkar eller utgågna modeller.
Har flera värmefläktar sen tidigare men de låter för mycket den sk steglösa termostaten är bara bimetall till från en del kaminer blåser kalluft en bra stund andra slår av helt länge eftersom eftervärmen från elementet håller det avslaget.
Finns ju en som verkar ha det mesta man behöver fast inte någon fjärkontroll. Ecomat 2000 classic plus. men 3500kr verkar lite dyrt för det får man ju en dyson med alla finnesser men passar inte i en husbil. Men behöver en kamin att värma upp sovrummet också innan man lägger sej.

Finns det någon som vill ge mej lite tips på en tyst värmare?
Har sett att det finns bättre pris i tyskland men jag kan inte tyska så svårt att beställa och man vet ju inte hur det blir med frakten de jag tittat på verkar ha fraktfritt men antar att det bara är i tyskland. Nu under helger och med corona vet man ju inte heller om man får det man beställer.

Hej!
Jag har också ledsnat på oljudet från värmefläktar. Sedan drygt fem år kör jag med ett 2 kW konvektorelement (=ingen fläkt!) från Clas O som jag styr med en separat, lämpligt placerad termostat. Fungerar umärkt! Kaminen kostar 249:- och har best nr 36-6510. En termostat går att hitta på nätet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade ju en liten 600w kamin i spanien i vinter eftersom den saknade termostat så blev det för varmt ibland den stod vid sängen och jag knuffade omkull den ibland så den stängdes av men det krävde ju att jag vaknade till och sen var det kört.
Jag har funderat på en fjärrkontroll har ju det hemma en av tre kontakter gick sönder köpte 2st som skulle fungera utomhus ingen gick att para med fjärrkontrollen har en nu som går på wifi fungerar men wifi måste vara på och det drar batteri.
Räknade lite på kostnader och vilken ork jag hade att laborera med olika lösningar och får se om den här lösningen fungerar bra men det stämmer med allt jag ville ha bara att den kunde vara lika liten som ecomat.
Har du en toyotabuss?
Såg en sån till salu för många år sedan men den kostade mycket var gammal men i fint skick och fabriksbyggd samma storlek som en vwbuss. Hade jag haft råd skulle jag köpt den istället för allt jobb med en caddy, skulle vara perfekt som enda bil istället för kombinationen jag har nu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hej!
Jag har också ledsnat på oljudet från värmefläktar. Sedan drygt fem år kör jag med ett 2 kW konvektorelement (=ingen fläkt!) från Clas O som jag styr med en separat, lämpligt placerad termostat. Fungerar umärkt! Kaminen kostar 249:- och har best nr 36-6510. En termostat går att hitta på nätet.
Har haft en sån men min far har den på boendet numera. Problemet är att den tar plats som jag har dåligt om, stod och valde lite häromdagen men det blir trångt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Glömde punkt 5.
5. En eltimer.... slår på värmefläkten vid 4 på morgonen.. slår ifrån kanske klockan 7 eller när man vill.
..................
Googla på oljefyllt element farligt.
De är inte avsedda för husbil!
Jag har ett sånt som extra med i min Toyota. Ett litet. Men inget man ska ha på när man sover. Har ofta inte ens tippskydd.
.........................
Om fläktar och ljud. Jag har hållit på med ljud hela mitt liv...jag är definitivt expert inom detta område. Trots att jag utsatts för mycket ljud är hörseln hyfsad. Börjar få tinnitus! !
Det är ganska många människor i 60 års ålder och uppåt som börjar tappa en hel del i hörsel särskilt i diskant högre frekvenser.
Ofta märker man inte själv detta! Så när medlemmar här uttalar sig om ljud o fläktar motorljud med mera..... då blir första frågan.
Är personens hörsel normal? Annars kan man inte lita på uttalandet. De mäter med sina öron och tror på resultatet....
Förmodligen är din hörsel bra eftersom du hör och störs av fläktljud..
................
Jag har en Toyota Previa som jag byggt om själv till en mycket enkel camping bil.
Den skryter jag mycket om. Ja den hade varit bättre än Caddy. Bäst är så klart en Vw transport... men ofta mycket dyrare.
Lös inredning som tyvärr måste ut vid varje besiktning. Inget att bo i. Men man sover jättebra. Får in en liten köksdel en porta potti en Ecomat ett yttertält två camping bord två bekväma campingstolar ett köksskåp en liten kylbox ett litet låsbart säkerhets skåp. Se upp med dem.
Jag fick inbrott i Italien och de bräckte sönder det! Fabrikat Dometic. Försäkringen funkade jättebra Folksam.
Mitt sista projekt är att försöka få in en Kina disel värmare . Kan bli väl trångt? Vi får se.
Jag köpte tre lika från Kina.
Toyota Previa men då pratar vi camping bil.
Dvs man lever delvis utanför bilen. I bilen sover man bara. Jag har också börjat ta in mera på camping platser. Vi är två.
Kört till Italien i Tyskland i Holland genom Belgien till mellersta Frankrike.
Också kört på vintern genom Tyskland.
Som kallast var det minus 8 grader en natt men det var för kallt. Fungerar ner till runt 0 inte kallare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen