• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tysklandsresa med dubbdäck

F

F.d. 50004

Guest
Vågar man köra av färjan i puttgarden för att handla på pråmen då man har dubbdäck på bilen. ( dubbförbud i tyskland)
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Du chansar om du gör det.
Åker du dit, får du först böta, därefter köpa dubbfria däck, eller plocka ut dubbarna ur dina vinterdäck.
Inget roligt.
mvh
Werner
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Jag har stått i Puttgarden och plockat dubbar ur däcken med tång en gång för rätt många år sedan! Jag slapp böter den gången, men det var ju för några år sedan! Det kanske är ändrat nu!

Jappe
 
F

F.d. 20787

Guest
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Jag chansade rejält under mellan dagaran, åkte med dubbade däck ner till Paderborn och tillbaks. Vid ett tillfälle parkerade en polis precis brevid mig ;-)
Med lite tur funkar det..

/Micael
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Frågan gällde faktiskt inte att köra omkring i Tyskland utan att köra av och på färjan i Puttgarten. Utan dubbdäck är det i vilket fall knappast möjligt att ta sig ner till färjan vintertid härifrån Norrlands inland. Ibland får man nog lov att använda sitt eget bondförstånd när man skall tolka vad lagstiftaren kan ha tänkt sig.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Tyvärr bryr sig den tyska polisen inte om ifall svenskarna måste använda dubbdäck för att kunna ta sig ner genom Sverige. När man kör in på tyskt område gäller förbud att använda dubbdäcken, finns inga undantag.
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Chansa inte, det är bättre att du sätter på sommadäcken och tar med dig snökjedjor att använda om det är vinterföre här hemma, eller införskaffa dubbfria vinterdäck. så riskerar du inte att bli bötfäld i tyskland samt att få dra ut dubben, och då har du ju ändå inga dubbdäck. Puttgarden ligger i Tyskland om så bara runt på hamnområdet.

Kastanj.
 
Senast ändrad:

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

har varit nere säkert 6 ggr under senare år alldrigt haft några problem.
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Tack för alla bra tips. Vi bokar nog en busstur till Rostock den 8/2 det verkar vara säkrast, då slipper man alla bekymmer med dubbdäck.

Hasse o Lena i Vargön
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Eller varför inte köra med dubbarna ner till Rödby, lämna bilen där, och åka ett antal gånger över sundet med en pirra modell lite kraftigare? eller varför inte fler pirror?
Garanterat en mysigare resa än med buss, få hanlat det man vill, och dessuton ett antal resor över sundet med massor av frisk luft!
Man ska inte ge upp husbilsåkandet så lätt!!!!
Kör luuungt
Fredrik
 
F

F.d. 6790

Guest
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

:twitcy:
En mycket hypotetisk fråga:

Om någon nu skulle drista sig till att sätta på sådana där halkskydds-sockor på alla 4 hjulen - hur skulle tyska polisen tolka det?

Autosock | Den geniala strumpan som tar dig hem

Mvh
Lasse

Det går aldeles utmärkt och är fullt lagligt.
Autosocks används även i Spaniens inland vintertid
vid snöfall vilket inte är ovanligt i takterna runt
Zarragoza och upp mot Andorra .

Owan Deer
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Jag kanske inte uttryckte mig nog klart....

Jag menade att om man trär Auto-Socks över sina dubbade däck - hur kommer tyska polisen att tolka det?

Man har ju fortfarande dubbade däck, men inga dubbar som river asfalten...

Mvh
Lasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Är bilen försedd med dubbdäck är det körförbud i Tyskland. Har ingen betydelse om man försöker "kamuflera" dem med Auto-Socks.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: tysklandsresa med dubbdäck

Varför inte rätta sig efter vad som gäller i det landet man ska till precis som vi själva kräver av de som kommer hit?

Faktum är vi inte kräver samma sak. För bilar som är utlandsregistrerade krävs inte vinterdäck. Dock så verkar det som att vägverket kommer att börja kräva samma regler för vinterdäck på utlandsregistrerade lastbilar och bussar eftersom de ofta ställer till det vid halka.

En annan fakta som kan vara bra att veta är att man som svensk slipper att ha vinterdäck om man är på väg till utlandet.

Allt finns att läsa på vägverkets hemsida:
Allt om vinterdäck

/Lasse
 
Toppen