Det har alltid framhållits att tysk diesel har mer kraft så man åker billigare än med svensk diesel i tanken.
Jag har nyss kommit hem efter en resa på 300 mil genom Tyskland, hemåt över Puttgarden och Öresundsbron. Jag lade märke till på bildatorn att jag kom mycket längre på tanken än hemma så jag började notera. Bilen är en Ford Transit 2011 med påbyggnad Challenger 34 och 5,99 lång.
Vald hastighet med farthållare var 85 km/h avläst på GPS.
I Tyskland 0,71 på A7 söder Hannover
" 0,74 på A 1 norr Lûbeck (dålig vägbana)
I Danmark 0,75-77 , ökande närmare Köpenhamn
I Sverige 0,8 -85, ökande mot Helsingborg därefter E 4. Högsta notering 0,87 vid passage av Markaryd, troligen har uppförsbacken spelat roll.
Min slutsats av denna ovetenskapliga undersökning är svensk diesel är inte sämre, det är mycket slätare vägar i Tyskland, det bullrar mindre från hjulen än hemma och tyvärr håller kvar vattnet så det går inte att köra om i regnväder. Väder svag vind hela tiden, soligt och omkring 20 gr varmt så yttre betingelser lika dana.
Jag har nyss kommit hem efter en resa på 300 mil genom Tyskland, hemåt över Puttgarden och Öresundsbron. Jag lade märke till på bildatorn att jag kom mycket längre på tanken än hemma så jag började notera. Bilen är en Ford Transit 2011 med påbyggnad Challenger 34 och 5,99 lång.
Vald hastighet med farthållare var 85 km/h avläst på GPS.
I Tyskland 0,71 på A7 söder Hannover
" 0,74 på A 1 norr Lûbeck (dålig vägbana)
I Danmark 0,75-77 , ökande närmare Köpenhamn
I Sverige 0,8 -85, ökande mot Helsingborg därefter E 4. Högsta notering 0,87 vid passage av Markaryd, troligen har uppförsbacken spelat roll.
Min slutsats av denna ovetenskapliga undersökning är svensk diesel är inte sämre, det är mycket slätare vägar i Tyskland, det bullrar mindre från hjulen än hemma och tyvärr håller kvar vattnet så det går inte att köra om i regnväder. Väder svag vind hela tiden, soligt och omkring 20 gr varmt så yttre betingelser lika dana.