• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysk diesel bättre än svensk

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Det har alltid framhållits att tysk diesel har mer kraft så man åker billigare än med svensk diesel i tanken.
Jag har nyss kommit hem efter en resa på 300 mil genom Tyskland, hemåt över Puttgarden och Öresundsbron. Jag lade märke till på bildatorn att jag kom mycket längre på tanken än hemma så jag började notera. Bilen är en Ford Transit 2011 med påbyggnad Challenger 34 och 5,99 lång.
Vald hastighet med farthållare var 85 km/h avläst på GPS.
I Tyskland 0,71 på A7 söder Hannover
" 0,74 på A 1 norr Lûbeck (dålig vägbana)
I Danmark 0,75-77 , ökande närmare Köpenhamn
I Sverige 0,8 -85, ökande mot Helsingborg därefter E 4. Högsta notering 0,87 vid passage av Markaryd, troligen har uppförsbacken spelat roll.
Min slutsats av denna ovetenskapliga undersökning är svensk diesel är inte sämre, det är mycket slätare vägar i Tyskland, det bullrar mindre från hjulen än hemma och tyvärr håller kvar vattnet så det går inte att köra om i regnväder. Väder svag vind hela tiden, soligt och omkring 20 gr varmt så yttre betingelser lika dana.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Min hel ovetenskapliga uppfattning är att den största skillnaden görs av att trafiken är mycket tätare i Tyskland och man då ligger i draget av andra bilar vilka hjälper till att minska luftmotståndet
Diesel i europa har högre energiinnehåll men det är enstaka procent
 
F

F.d. 68090

Guest
Så sant, en god vän till mig från Berlin konstaterade liknande då han cyklade sträckan Berlin - Stockholm och märkte hur snittfarten sjönk markant efter platta Tyskland och energiförbrukning (dock ej diesel ) steg så landskapet påverkar väldigt mycket mer
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att det beror på var du tankar utrikes,för det mesta blir förbrukningen densamma som hemma, men plötsligt har man fått ”turbodiesel” på någon mack,råkade senast ut för detta i Luxemburg,förbrukningen sjönk med ca 1dl/milen,vid samma körstil och förhållanden.
 
Senast ändrad:

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Min hel ovetenskapliga uppfattning är att den största skillnaden görs av att trafiken är mycket tätare i Tyskland och man då ligger i draget av andra bilar vilka hjälper till att minska luftmotståndet
Diesel i europa har högre energiinnehåll men det är enstaka procent
Jag hade långa avstånd till framförvarande, oftast mer än 100 m så jag tror inte det spelade roll. Men luftmotståndet spelar stor roll, syns när man kör i motvind eller medvind.
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Är det bara jag som läser Per-Åkes inlägg som att han har tysk diesel i tanken även i Sverige?
Jag fyllde tanken vid sista Aral innan Fehmarn, 80 l och med den förbrukningen kommer jag nästan 100 mil så det är väl inte konstigt att jag hade kvar. Nästan halv tank vid hemkomsten.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Det har alltid framhållits att tysk diesel har mer kraft så man åker billigare än med svensk diesel i tanken.
Jag har nyss kommit hem efter en resa på 300 mil genom Tyskland, hemåt över Puttgarden och Öresundsbron. Jag lade märke till på bildatorn att jag kom mycket längre på tanken än hemma så jag började notera. Bilen är en Ford Transit 2011 med påbyggnad Challenger 34 och 5,99 lång.
Vald hastighet med farthållare var 85 km/h avläst på GPS.
I Tyskland 0,71 på A7 söder Hannover
" 0,74 på A 1 norr Lûbeck (dålig vägbana)
I Danmark 0,75-77 , ökande närmare Köpenhamn
I Sverige 0,8 -85, ökande mot Helsingborg därefter E 4. Högsta notering 0,87 vid passage av Markaryd, troligen har uppförsbacken spelat roll.
Min slutsats av denna ovetenskapliga undersökning är svensk diesel är inte sämre, det är mycket slätare vägar i Tyskland, det bullrar mindre från hjulen än hemma och tyvärr håller kvar vattnet så det går inte att köra om i regnväder. Väder svag vind hela tiden, soligt och omkring 20 gr varmt så yttre betingelser lika dana.
Densitetsspecifikationen på tysk diesel (MK-3) är en hel del tyngre än den svenska MK-1. Alltså ett högre energiinnehåll.
Därtill kommer inblandningen av 30,5% förnybart i Sverige. Det gör den inte bättre energimässigt.
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.338
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Sen är det kanske så att ni som fått högre förbrukning i Dk o Se på tysk diesel.
Ni har kanske haft hemlängtan och tryckt på lite extra för att komma hem.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I tidningen Trailer, april 2022, finns en tabell över bland annat energiinnehåll för olika dieselsorter.
Skillnaden är:
Om EU/EN590 diesel = ett, då har Svensk Mk1 B5 1,8% lägre energiinnehåll.

Alla skillnader som avviker mer än 1,8% beror på andra faktorer än dieselbränslet.
(om vi håller oss till EN590 bränsle)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sen är det kanske så att ni som fått högre förbrukning i Dk o Se på tysk diesel.
Ni har kanske haft hemlängtan och tryckt på lite extra för att komma hem.
Vi har nog inte mer bråttom i DK och SE jämfört med DE när vi kör hem från Kroatien/Italien så ditt påstående köper jag inte. Dessutom så är skillnaden av energiinnehåll inte särskilt stort.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
När jag jämför tysk kontra svensk diesel så är det inte förbrukningen utan den betydligt bättre motorstyrkan jag har noterat med den tyska. Detta särskilt markant i branta uppförsbackar.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Det har alltid framhållits att tysk diesel har mer kraft så man åker billigare än med svensk diesel i tanken.
Jag har nyss kommit hem efter en resa på 300 mil genom Tyskland, hemåt över Puttgarden och Öresundsbron. Jag lade märke till på bildatorn att jag kom mycket längre på tanken än hemma så jag började notera. Bilen är en Ford Transit 2011 med påbyggnad Challenger 34 och 5,99 lång.
Vald hastighet med farthållare var 85 km/h avläst på GPS.
I Tyskland 0,71 på A7 söder Hannover
" 0,74 på A 1 norr Lûbeck (dålig vägbana)
I Danmark 0,75-77 , ökande närmare Köpenhamn
I Sverige 0,8 -85, ökande mot Helsingborg därefter E 4. Högsta notering 0,87 vid passage av Markaryd, troligen har uppförsbacken spelat roll.
Min slutsats av denna ovetenskapliga undersökning är svensk diesel är inte sämre, det är mycket slätare vägar i Tyskland, det bullrar mindre från hjulen än hemma och tyvärr håller kvar vattnet så det går inte att köra om i regnväder. Väder svag vind hela tiden, soligt och omkring 20 gr varmt så yttre betingelser lika dana.
Att försöka med vetenskaplig undersökningar mot det som "alla" :rolleyes: vet är nog ganska lönlöst på det här forumet. Men jag önskar dig stort lycka till. :)
 
Toppen