• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

typa om en ny husbil

F

F.d. 52964

Guest
vi har köpt en husbil som har en totalvikt på 4400 kg och då blir skatt och försäkring en dyr post .försäkring på folksam med hbk rabatt kostade över 9000:-Den förra bilen med totalvikt på 3850 kg kostade 4500:- helförsäkring helår.bilens tjänstevikt är 3238 kg så det ska räcka gott med 3850 kg totalvikt ,men hur gör man och vad kan det kosta.

F

F.d. 25200

Guest
Sv: typa om en ny husbil

Har du kollat andra bolag, inte säkert att Folksam är billigast

Linder

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2025

Inte svar på din fråga om att typa om bilen... men vi betalar hos länsförsäkringar 5.100:- för pb2 5000kg. Så ring runt lite.

J

Jarn

Guest

Innan du försöker sänka totalvikten så kontrollera vad den verkligen väger idag med den utrustning du förväntas ha i bilen resklar.
Tjänstevikten säger inte så mycket.

F

F.d. 55616

Guest

Vi köpte en helt ny husbil i somras 4250 kg, försäkring hos Lf Dalarna helårs premie ca 5600 kr. När vi ställer av bilen får vi tillbaka premieavgift för avställningstiden så det blir en betydligt lägre total avgift per år. Är man dessutom helkund hos Lf så får man även en rabatt avdragen
icon7.gif
från premieavgiften. Kolla hos olika bolag och sen kan det även spela roll var man bor i landet.
icon7.gif
icon7.gif

Starcadia

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
456
Medlemskap
2025

Helårspremie Folksam utan rabatt 4944 kr. vikt bil 5300kg rabatter Hbk. 494 kr boende 494 kr
Premie efter rabatt 3956 kronor

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025

kolla försäkringen med andra bolag, jag ger 5000 hos LF Värmland för en 5000kg Carthago.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Skatten beror på CO2-utsläppen och försäkringen på nyvärde mest så det hjälper inte att sänka totalvikten, du ökar bara risken för dyra överlastböter.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Kom att handla om försäkringar. Hur byta bolag utan att vänta till huvudförfallodag?
Skatten kan du få sänkt om du kan visa att din bil släpper ut mindre CO2 än trafikverkets schablonberäkning. Finns avhandlat i annan tråd på forumet.
Att få ett sådant CO2 dokument utskrivet är inte lätt, har försökt i en månad nu utan resultat.

F

F.d. 25173

Guest

Hej
Jag fick co2 intyget på en vecka utan något strul från service vänliga LMC säljare som hjälpte mig.:twitcy:

F

F.d. 52964

Guest

har kollat med dom bolag jag brukar nyttja,Trygghansa,dina försäkringar och länsförsäkringar låg på ca 7500:- helår så vi valde trygghansa .Det kan hända att 150 hk motor och alkochassie gör att den inte går att typa ner.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Jag har hängivet hållit mig till HBK's Folksamsamarbete de senaste 5åren.
Men tog "försäkerhetsskull" en koll nu i okt. med ny bil, Trygg Hansa slog folksam & HBK's försäkring med mer än 30%...

Verkar som TH nu tänker slå sig in på HB-marknaden och ge Folksam en match, trevligt för oss konsumenter!
Då ingick hos TH självriskreducering vid ev. viltolycka och vägassistans.
Skiljer sig ang. förlängd utomlandsvistelse, vilket kanske går att "köpa till" vid behov?

Att vikt ned en bil för ev. marginellt mindre kostnad /år, det hade inte jag gjort.
Våran bil skall från 3.500kg till 3850kg. Skulle bli förvånad om det påverkar försäkringen!

Vänl. Magnus

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Verkar vara dags att ompröva Folksam? TH är inte de som står för Caravan försäkringen?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har haft Trygg-Hansa de senaste 4 åren och dom har varit billigast varje gång jag jämfört.
Nu när det var dags att försäkra den nya bilen var TH fortfarande 800:-billigare än närmsta bolag.

Prissättningen är inte helt logisk. Det verkar som om bolagen har mindre koll än vad vi tror och använder väldigt trubbiga premieberäkningsmodeller.
Den nya bilen som är en 2013 plåtis på 3.500Kg var ca 50% dyrare att försäkra än den gamla helintegrerade -01:an på 4500kg trots att marknadsvärdet på dem var ungefär detsamma.
Vilken som sen kostar klart mest att laga vid en plåtskada är inte svårt att räkna ut.
:confused:

rocketer

HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
13636
Medlemskap
2025

Dom behöver inte vara så noga eftersom vi konsumenter måste betala det i vilket fall som helst. Skulle dom engagera sig lika mycket för lägre premier för kunder som de engagerar sig för att komma undan kostnader så vore premierna helt andra. Det jag tycker är viktigt att både hemförsäkring och hb, bilarna är i samma bolag så man slipper ev dubbla självrisker vid ex inbrott. Dock kanske det lönar sig iaf om det är stora skillnader på försäkrings premierna att ha dom i olika bolag.

Toppen