• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Typ av element?

F

F.d. 1866

Guest
Hej från ett -12 grader kallt Linköping.

Jag köpte två st. oljefyllda element igår, men känner inte att de inte riktigt orkar med. Det är inte direkt kallt i bilen, men ett par grader till skulle inte skada. Vad ska jag satsa på istället? Konvektionselement, värmefläkt eller kanske kupévärmare? Det gör inget om det surrar lite.
Som alltid så är frågan vad jag får mest värme/watt av.
Elementen jag har nu ger tillsammans 2750 W, och jag tycker det är högt mot bakgrund att de inte levererar. Kanske det räcker med en cirkulationsfläkt rent av?

Share your thoughts.
God morgon!

/Cotte
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Typ av element?

verkar väldigt vettigt, husbilen är skyddad från den värsta vinden ,den är därmed inte utsatt för värmeförluster för vind , påverkan , klokt placerad bil ,, Det finns så mångaz faktorer som påverkar möjligheten att bibehålla en god värme i husbilen , beroende på , var och hur man piacerar fordonet i förhällande till vind och sol , isolering och uppvårmnings system.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Typ av element?

Jag blev lite nyfiken på hur min bil en Burstner I 900 2011 klarar vinter kylan så i går kl 17 00 backade jag ut den från garaget och satte på golv värmen och 2 kw på el patronen och körde gasen i 3 timmar.
Nu 07 30 och - 15,8 g var jag kollade tempen 20 grader fram o bak men det är helt vindstilla . Det tycker jag är bra för en sommar bil.

/ Claes
 
F

F.d. 1866

Guest
Sv: Typ av element?

Lyssnade på er, och i synnerhet Kalleiviken. Stort tack! :msn_star:

Kör med 2 st Wilfa vämeelement. 1000 +1000 W och det fungerar
klockrent. Smidiga att flytta och vackra att titta på. Tysta och storleken har ingen som helst betydelse. Vilket krut det var i de!

Tack igen!
/Cotte
 
Toppen