• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Typ av element?

F

F.d. 1866

Guest
Hej från ett -12 grader kallt Linköping.

Jag köpte två st. oljefyllda element igår, men känner inte att de inte riktigt orkar med. Det är inte direkt kallt i bilen, men ett par grader till skulle inte skada. Vad ska jag satsa på istället? Konvektionselement, värmefläkt eller kanske kupévärmare? Det gör inget om det surrar lite.
Som alltid så är frågan vad jag får mest värme/watt av.
Elementen jag har nu ger tillsammans 2750 W, och jag tycker det är högt mot bakgrund att de inte levererar. Kanske det räcker med en cirkulationsfläkt rent av?

Share your thoughts.
God morgon!

/Cotte
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Typ av element?

1000W - 2000W - med / utan fläkt.
Jag använder 1000W med fläkt.
Thermostat 0,1 ~2 grader +
husbil-image-7284-1310384600.html
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Typ av element?

Hej
Jag tror inte du kan förvänta dig bättre värme med det antal Watt du tillför. Min erfarenhet från bilar mellan 8 och 9 meter är att när man kommer ner mot minus tio grader fodras det mera energi än 2 Kw även med god isolering. Du har en stor bil och tolv grader är ganska kallt. Det låter som om du redan har effektiva element så vad du har att jobba med är ökad isolering eller tillföra mera energi i form av flera el element eller annan värmekälla typ dieselvärmare eller gasolpanna.
Vintertäcke runt framrutorna brukar vara mycket effektivt och isolerskivor i takluckorna.
Se bara upp så att du inte blockerar säkerhetsventilationen. Torpedväggen och golvet framme runt förarplatsen är också värt att titta på. Där är det sällan lika bra isolerat som i resten av bilen. Du kan säkert vinna några grader med ökad isolering om du inte redan gjort allt detta. Annars gäller mera energi. Det går att bo i en papplåda på sydpolen bara man tillför tillräckligt med energi. Av din erfarenhet att dömma har du ganska bra isolering så det kanske inte krävs så mycket:msn_laugh:
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Typ av element?

Jag vill hålla bilen (Deth W Magic = 7,4m) frostfri inne. Köpte en billigt 1000/2000 W fläkt 200:- från Clas, kompleterad med en elektronisk termostat. Vid minus 19 grader ute i natt är temperaturen +4,0/+5,5 grader inne i bilen. Elementet som är inställd på 1000W drar c:a 850W på 1000W-inställningen. Bilen har Jula-täcke + "glansig" tunn pressenning på taket för att lätt få bort snö och is som annars lätt fastnar på Jula-täcket som är av tyg. Bilen har också front/isolertäcke. Alla solskydd för fönster nerdragna + isolerat toalett-takfönstret. Detta arrangemant fungar alldeles utmärkt med förvånansvärt lite tillförd el-effekt. Mvh Philip.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Typ av element?

Varför vill du Philip hålla bilen frostfri invändigt?

Och det är en stor skillnad mot värme för att kunna bo i bilen jämfört med dina 4 - 5 grader C.

Tänk på att gasolpannan i en mindre bil alstrar upp till 6000 W värme.

Luft med låg temperatur håller mindre funkt är uppvärmd luft.
Kyla gör att kemiska verksamheter, mögel, bakterier, rost går ner i varv.
Dvs en rejält nedfrusen bil blir mindre fuktig, mindre benägen att mögla rosta etc..

Ett bättre val är en luftavfuktare och låg temp vid förvaring.

Så tycker jag i alla fall.

Har man vatten och mat kvar msåte man givetvis hålla den frostfri

de
FPD
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Typ av element?

Hej
Ja, ja.
Är det dom här HB:arn Ni kallar vinterbilar.?
/Vidhem


Din vinterbil är inte så varm inne för den är så bra isolerad utan det är ditt varma hjärt som fixar detta ;) .


Men till trådskaparen så står våran Wilfafläkt och går på 1kw och det är 6 plus i fram vid framrutan och 10 plus vid dörren i bak .
Termostaten på Wilfafläkten står knappt på mitten .

Det är nästan lika kallt ute som i "Linköping" .
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Typ av element?

Hej
Ja, ja.
Är det dom här HB:arn Ni kallar vinterbilar.?
/Vidhem

Återigen en inlägg om Nordics förträfflighet. Konstigt att de bara tillverkar säljer 25 - 30 bilar/år om de är så bra. Sveriges dyraste hembygge var det någon som sa för några år sedan. :msn_wink:
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Typ av element?

El element med luft genomströmning ger snabbare effekt, flera utplacerade element ger också bättre effekt än enpunkts uppvärmning " Om det går använd en centralt placerad termostat
För vinterförvaring ansluter jag mig till dem som tycker, håll bilen kall och torr , naturligtvis att det inte finns något som fryser och förstörs i bilen
 
Senast redigerad av en moderator:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Typ av element?

Cotte jag tycker Du skall lyssna på Vidhem.

Bygg en vägg till förarhytten och en vägg vid en slideout sedan kryper du i idet lilla utrymmet i slideouten ta med alla element och övriga värmekällor så har du nästan en Nordic tror det blir lika varm,det blir åtminstonde lika trångt:msn_laugh:

Ha de

ps snygg bil Du har det här med kulhamrat tycker Jag inte Du skall kopiera ds
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Typ av element?

Hej SM4FPD, jag vill gärna ha lite grundvärme då jag är ute i bilen och pular lite då och då + att vi använder bilen till skidorter. Jag är inte säker på att bara tappa ALDE-pannan, öppna kranarna, tömma tanken räcker för att inte nåt ska frysa sönder. Lånade en bil förra vinten som läckte som ett såll pga frostskada. Att ökad värme i bilen ger ökad fuktighet måste gälla om man producerar fuktighet med vattenanvändning, personers andningsluft mm. Om det inte finns någon "extra fuktighet" att avge i bilen borde luftfuktigheten vara lika mycket i bilen som omgivande luften.
Vidhem: Vad har du för temp inne i din Nordic vid 1000W (850W) och minus 19 grader ute (ej stängd körhytt)?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Typ av element?

Hejsan Cotte, bortsett från stora rutor m.m. så skall man ju inte heller glömma att med slideouten ute så har du väl omkring 55m³ luft att hålla varmt, medans Vidhems lilla krypin :D med stängd dörr mot förarplatsen nog endast rymmer högst 20m³.
Så uttrycket "Det kostar att ligga på topp" stämmer nog även här.
Men jag tror nog att konvektorelement eller något som hjälper till att cirkulera runt luften skulle göra nytta.
Möjligtvis så kanske fuskbrasans känsla skulle öka om du köper dig en 50'' TV i stället :).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 1866

Guest
Sv: Typ av element?

God morgon alla morgonpigga!
Jankro, jag sålde av min 50" innan jag flyttade. :msn_laugh:

Vaknade nyss 04.30, med 12 grader i bilen. Oljeelementen orkar inte. Precis som ni säger krävs en viss cirkulation med. Nu drog jag igång gasolpannan, som levererar direkt. 6 min. senare har jag nästan 20 grader. Bra tryck i den, men söker som sagt en mer hållbar lösning.
Jag åker och byter tillbaka oljeelementen och skaffar en värmefläkt och en kupévärmare. Två källor krävs antagligen med tanke på storleken och avsaknaden av cirkulation tror jag är avgörande.

/Cotte
 
M

mikkis

Guest
Sv: Typ av element?

Vi har vattenburen värme i vår husbil som vi bor i året runt.
Inatt var det -13 grader utomhus. inne i husbilen har vi ca 20 grader varmt. inatt fick vi slå av värmen det var för varmt i husbilen.

Det får utan större problem bli -20 utan att vi har problem. är övertygad att vi klarar av kallare än det oxå...

så hur defineras "vinterbilar" ??

Mikkis
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Typ av element?

Var står husbilen ??
I ett garage eller på en camping eller en vinteruppställnings plats ute någonstans.
Olika förutsättningar , i ett garage , tätt och stilla , vinteruppställning ( fjällen ) , ofta blåsigt ( sk välvetilerat ) förutsättningarna påverkar hur värmen behålls i husbilen, står bilen där kall vind ligger på, gäller det att ha , en tät husbil , väl isolerad. Sedan det viktigaste , när man köper husbilen , hur ska den användas ? Vinter eller bara på sommaren , var i fordonet är sängarna placerade hur är värmesystemt byggt i just den vagnen , hur går det att " dela " av bilen ? Inte behöver man bygga väggar , ett ordentligt tjockt drapperi ger nästan samma effekt Sist men inte minst , en del människor gillar att sova i 15 + graders temperatur , men inte alla !
 
M

mikkis

Guest
Sv: Typ av element?

hej
Vår husbil som vi bor året runt i står på en tomt i Göteborgs området. vi står utomhus såklart...
Vår säng ligger längs bak i husbilen...
Har aldrig upplevt att det drar inne i husbilen fast det blåser ute...
Vintertäckte syde vi upp då vi var i Marocko i fjol med husbilen. så våra stora fram/sido rutor INTE har kall ras.. förövrigt har vi inte täckt husbilen med nåt annat..

mikkis
 
Toppen