• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tydning av Fiat felkoder

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Motorlampan tändes igår efter 150 mils körning. Möjligen upplevde jag att bilen hackade lite på 2:ans växel vid dragning igår- men bara vid något enstaka tillfälle. I morse var lampan släkt, men jag ringde ändå en bilverkstad där vi är - i Kiruna idag. Fick komma dit och läsa av felkoderna. De har precis blivit auktoriserade Fiatverkstad nyligen och har inte så bra koll på vad koderna betyder, så de ringde till supporten i Danmark, men fick ej svar idag p.g.a. överbelastning av ärenden.
Felkoderna som kom upp var P0504 Brake switch samt P0638 Trottle valve control. Är det någon kunnig här som vet vad det betyder? Det vi mest undrar är om det är fel av mindre allvarlig art så vi kan fortsätta vår resa (150 mil hem), eller om vi måste boka in en tid på verkstad för reparation. Det innebär då att vi måste ändra på våra resplaner helt och hållet, så vi vill ju helst fortsätta. Väntetiden här i Kiruna är minst en vecka för verkstadstid, sedan kan det ta en vecka ytterligare för att få hem reservdelar.
Tacksam för svar,
/Ludde

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tydning av Fiat felkoder

Har lett lite og funnet noe:

P0504 - Brake Switch - Alfa Romeo Forum

fault code P0638 - CLEANED

Begge statusene kan slettes av verkstedet, mulig at det ikke er noe galt med bilen - bare en feil avlesning av et par følere.

504 meldingen har med feil signal fra bromspedalen, kommer oftest ved start av bilen. Den andre fra en ventil på toppen av innsugningen til motoren som den fikk feil signal fra.

Kommer feilen tilbake med det samme så kan ventilen smøres med litt olje, står beskrevet i første lenke.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Alltså, helt otroligt...du fixar allt! Tack så mycket! Innebär detta att vi kan köra vidare utan oro?
I Norge finns det inte så många verkstäder nämligen.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

När jag var inne med min bil (FIAT 250 årsmodell 2011) för motorstörningar så bytte man en "trottel" och sa att det var en kampanj på den, alla skulle bytas efterhand de kom in.
Att det inte hjälpte är en annan sak.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har selv en slik fel på min 3.0 Iveco - den kommer og forsvinner, har vært inne en gang på Iveco uten at de gjorde noe annet enn å nulle feillisten. De kunne ikke fortelle eksakt hva feilkoden i displayet betydde, men via diagnosemaskinen var det 2 feilkoder som hadde vært. Begge kunne være tilfeldigheter på sonder!

En annen feil som også viser seg noen ganger er at ladelampen lyser, om jeg går til displayet på EBL så lades bobatteriet gjerne rundt 20A fra generatoren. Stopper og starter motoren og lampen slukker. Når EDC lampen tenner så kommer det en melding med felkod 248 - denne finnes ikke i listene i verkstadshåndboken!

Merker du ingen problemer så kjør. Og det finnes Fiat verkstader i Nord Norge, vet om 2 bare i Bodø - merkeverksted og en Mekonom.

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Hej
Kanske det kan hjälpa med att nolla motordatorn och om detta inte hjälper titta på aktuella säkringar.
Fick ni släckt dDen gula motostörningslampan i Kiruna? Det kan ju också vara så lyckligt att lampan slocknar av sig sjävt om inget fel föreligger.

Ovanstående är inte baserat på att jag är kunnig på felkoder utan bara på egen erfarenhet av att den gula motorsymbolen på min Multijet 100.

Hoppas det löser sig av sig sjävt.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Signalfel från bromskontakten har jag för mig du kan få om handbromsen inte varit släppt ordentligt. Jag är inte helt säker, det är några år sedan jag höll på med sådant där.
Ev kanske du också kan få denna felkod om du bromsar och gasar samtidigt.

Gasspjället styrs av elektroniken (fly by wire) alltså inga vajrar eller länksystem. När du startar bilen gör elektroniken en självtest att det fungerar som det skall. Ibland har det blivit beläggningar på spjället så det kärvar eller inte stänger helt.
Fiat har haft problem med dessa och har (har haft??) en kampanj och byter dem på garantin.
Slutar det helt att fungera så går elektroniken in i ett nödläge (limp home) så man kan ta sig till en verkstad. Men motorn går som en potta s...t.
Kolla på Fiats hemsida om er bil är med i kampanjen under "chassiekontroll".
Ha dé
//W

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Min lampa började lysa idag på Andøya men slocknade efter tankning.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, den har inte tänts något mer. Just nu är vi i Abisko. Tack igen för alla svar! Helt suveränt forum det här!

Toppen