• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TVn uppdaterar satellitkanalerna på egen hand

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
I höstas köpte jag en Reflexion 19" TV med DVD, se länkar här: Så väljer du rätt 12v TV till husbil. Den gick inte att köpa i Sverige då, utan jag köpte den från Tyskland via amazon.se. TVn är anpassad för den tyska marknaden med de satelliter, som de tyska TV-kanalerna sänds från. Thortranspondrarna finns inte med men de går att lägga till och kanalerna, som sänds från Thor, går att installera.

Det är med andra ord inga problem med att göra en egen svensk anpassning. - så länge som man inte stänger av TVn och startar den igen!

Då händer det märkliga att TVn säger, att det har skett en närverksförändring och frågar om den ska uppdatera kanalerna. "JA" är konstigt nog det förvalda alternativet och man har inte många sekunder på sig att ändra till "NEJ". Ett "NEJ" som TVn förresten glatt verkar att ignorera och uppdaterar i alla fall. Resultatet blir att det dyker upp en korrupt kanallista med flera hundra kanaler från samtliga satelliter, som är installerade. Jag har provat med att plocka bort alla satelliter utom Thor men det hjälper inte. Uppdateringen går igång och kanallistan blir korrupt.

Nu kan ni, som känner på er, att ni inte har några djupare kunskaper om TV-apparater med namnen Reflexion eller LTC, sluta att läsa här och hoppa till någon annan tråd på forumet. Några "killgissningar" leder ingen vart, för jag har testat de flesta redan.

Reflexion 19" TV med DVD och LTCs liknande modell är nog i grund och botten samma TV. Det går i stort sett att läsa vilken instruktionsbok som helst till vilken av apparaterna som helst. Med det småhemliga kommandot <INPUT>2580 kommer man in i "Factory setup" på båda modellerna och det är här jag tror att lösningen på mitt problem kan ligga.

Tyvärr vill UltraMedia i Tyskland inte förklara vad de olika inställningarna i "Factory setup" innebär. Jag fick en "ny" mjukvarufil från dem idag, där Thor skulle vara med men det var samma fil (utan Thor), som redan var installerad i TVn. Så tack för den hjälpen!

Är det någon av er, som har fortsatt att läsa, som har någon aning (eller kvalificerad gissning), om hur jag ska förhindra att den automatiska uppdateringen av kanalerna går igång? UltraMedia verkar i varje fall inte riktigt veta vad de sysslar med.
 

Bilagor

  • 20240403_164640.mp4
    165,3 MB · Visningar: 0

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det ingen killgissning, men ett sätt jag troligen lurade min nya TV på utan att ha riktigt samma problem som du.
Jag köpte en ny 24" men skall ha den i köket, men kan ev. behöva den senare i Husbilen. Behöver i princip bara en monitor men den här var ju naturligtvis så mycket mer än monitor. Försökte stänga av så mycket som möjligt m.m. Men varje gång vid start så kände den sig väl vilse och jag fick ofta inleda en strid som inte slutade förrän kaffet var klart och det var dags att gå ifrån köket igen.
Då hittade jag en grej som TV'n nöjde sig med (men kanske inte hjälper alls på din om ditt problem alltid ligger allra först vid uppstart).
Jag hittade ett ställe där jag kunde skriva in/tala om vilken (kanal/plats/ställe) som skulle komma upp varje gång när man satt igång TV apparaten.
Kanske tveksamt om det skulle hjälpa dig, men min vilsna TV (av annat fabrikat) lugnade ner sig då och kom direkt till önskat ställe utan att argumentera om sina andra saknade inställningar och uppkopplingar vid uppstart.

M.v.h. JANKRO.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Har en samsung smart tv som lägger till kanaler och det är en kanal som den alltid vill starta med kör en massa japanska samurajfilmer det är så illa att när man bytt kanal och tittar på nyheterna så kommer det japanska istället för svenska och sen plötsligt har den bytt kanal. Nu har jag lyckats radera alla kanaler och sen får jag lägga in mina kanaler men man får vara jätteförsiktig. Men jag vet att det bara är en tidsfråga innan eländet börjar om.
Det man skulle behöva göra är att hacka programvaran, förmodligen kan man genom någon speciell knapp kombination komma in i en setup där det går att ändra saker firmor som servar märket kan ha en kod men det är svårt att få tag på. Jag har gjort det med en tv för ganska länge sedan hade en kompis som sålde och lagade tv-apparater så jag fick lära mej tricket . Möjligen om man med att svartlista alla kanaler med barnfiltret, jag har inte lyckats.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Hej, det ingen killgissning, men ett sätt jag troligen lurade min nya TV på utan att ha riktigt samma problem som du.
Jag köpte en ny 24" men skall ha den i köket, men kan ev. behöva den senare i Husbilen. Behöver i princip bara en monitor men den här var ju naturligtvis så mycket mer än monitor. Försökte stänga av så mycket som möjligt m.m. Men varje gång vid start så kände den sig väl vilse och jag fick ofta inleda en strid som inte slutade förrän kaffet var klart och det var dags att gå ifrån köket igen.
Då hittade jag en grej som TV'n nöjde sig med (men kanske inte hjälper alls på din om ditt problem alltid ligger allra först vid uppstart).
Jag hittade ett ställe där jag kunde skriva in/tala om vilken (kanal/plats/ställe) som skulle komma upp varje gång när man satt igång TV apparaten.
Kanske tveksamt om det skulle hjälpa dig, men min vilsna TV (av annat fabrikat) lugnade ner sig då och kom direkt till önskat ställe utan att argumentera om sina andra saknade inställningar och uppkopplingar vid uppstart.

M.v.h. JANKRO.
Min tanke var att göra precis som du har gjort men jag hittar inte var jag kan välja "startkanal". Det är troligen i "Factory setup" men där vill jag inte ändra något utan att veta vad de olika inställningarna står för.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Hör och häpna. UltraMedia vaknade till liv, när jag skickade filmen till dem samt påpekade att den mjukvarufil, som jag fick från dem, var identisk med den gamla och följaktligen saknade Thor. Supporten vidarebefordrade filmen till utvecklarna och lovade mig en ny mjukvarufil där Thor finns med.
Fortsättning följer...
 
Toppen