• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV4 kör husbil utan rätt behörighet...

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.615
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: TV4 kör husbil utan rätt behörighet...

Inte nog med att (minst) två personer gör sig skylda till olovlig körning!

Både Carolina och Elin struntar konsekvent i att använda säkerhetsbälte.

Till det som inte är olagligt, men klart olämpligt, hör att både Carolina och Willy ligger i sängen och "sover" under körning, och att Elin under 10 sekunder läser mejl under körning. (Det sistnämnda kan eventuellt räknas som vårdslöshet i trafik.)

Det är bara att hoppas på likhet inför lagen i detta fall...

Synd med så fula"plumpar" i ett annars mycket trevligt program!
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: TV4 kör husbil utan rätt behörighet...

Det är föraren som är ansvarig. Man kan inte skylla på TV4 - eller kan alla referea dit i framtiden:twitcy:?
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: TV4 kör husbil utan rätt behörighet...

Håller med Dig Esbjörn, självklart är föraren ansvarig samt skyldig att känna till regelverket och även personligt ansvarig för ett strafföreläggande.
Vore ju annars bekvämt att skylla på säljare, uthyrare, arbetsgivare om någon exempelvis kört med övervikt utan att känna till regelverket. Tyvärr så är det som bekant inte så det fungerar i verkligheten.
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: TV4 kör husbil utan rätt behörighet...

Inte för att jag vill försvara de som kör olagligt. Å andra sidan, vad är det som säger att han/hon, som fick sin B-behörighet 30 juni 1996 är lämplig att framföra fordon över 3500 kg om de kallas personbilar, men den som fick B-behörigheten 1 juli 1996 är olämplig förare av nämnda fordonskategori??
Döper man om bilen (tyngre än 3500 kg) till lastbil, blir den helt plötsligt väldigt olämplig för förare med B-behörighet oavsett datum för utfärdande. Snurrigt i kubik!!

Lasse
 
Toppen