• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV ??

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: TV ??

Skulle köpa ny tv i HBn för ett tag sedan.
Åkte med HBn till "tv-firman" å förklarade situationen - till saken hör att jag vet sen tidigare att det är lite dåliga mottagningsförhållanden där.
De hade 3 olika "tv-märken".
Vi tog ut alla 3 och testade i husbilen.
Det tog ca 10 minuter.
2 märken fungerade inte - ett märke fungerade - å den köpte jag.
Det (råkade??) bli en Grundig.
Lycka till. :)

Har du typbeteckningen?
Lennart
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV ??

2 märken fungerade inte - ett märke fungerade - å den köpte jag.
Det (råkade??) bli en Grundig.
Lycka till. :)
---------------------------------
Hej PatricS, lite samma erfarenhet som jag har om Grundigen som jag köpte och skrev om ovan. Den verkar inte kräva lika stark antennsignal som många andra fabrikat.
Jag har ett ställe som jag brukar övernatta på flera gånger årligen och har gjort det rätt länge nu, med flera olika TV-varianter under åren.
Stället verkar ligga så att man får in lite signal från minst tre sändarmaster samtidigt, så det dyker ju upp flera kanalplatser med samma kanaler naturligtvis.


Med tidigare TVapparater och boxar till mottagningen har man fått in ca. 75 kanaler på platsen.
Vid första sökningen med GRUNDIG tv'n så låste den 147 kanaler på samma plats och med samma antenn.
Det borde tyda på att den känner av svagare signaler än många andra apparater för att hitta, låsa och nöja sig med signalstyrkan.

Det finns säkert andra som är lika bra, eller kanske bättre, och troligen med samma eller liknande innehåll, samtidigt att man kanske kan ha otur och få en TV som kräver stark signal, och då få problem med mottagningen på vissa ställen som man annars kunde slippa.
Vilket ditt "köptest" troligen bevisar.

M.v.h. JANKRO.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: TV ??

Har Grundig idag men den är inköpt för mer än 5 år sedan. Kanske för gammal för att ta emot digitala kanalerna?
Lennart
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV ??

Har Grundig idag men den är inköpt för mer än 5 år sedan. Kanske för gammal för att ta emot digitala kanalerna?
Lennart
---------------------------------------
Hejsan igen, nej med fem år på nacken så finns det troligen både analog och digitalmottagare i apparaten.
Men den har säkert den äldre varianten av digitalkanalväljare.
Mpeg2 och DVB-T.

Du får då fortfarande in de flesta "vanliga" kanalerna här i Sverige som har sänt i många år, men många nyare kanaler sänds i nyare Mpeg4 och går då inte att få in. Detta gäller även sändningar i vissa andra länder, där du kanske inte får in någon kanal alls, bl. a. Norge tror jag.
DigitalTVsändningar i HD upplösning får du inte heller in för då skall du ha DVB-T2 som säkert inte finns i din TV.
Som jag skrev tidigare så klarar man sig bra utan HD kanaler i en liten TV för bilden blir ju rätt skarp ändå, och de flesta kanalerna finns både med normal och HD upplösning som alternativ..... Men som sagt nya kanaler börjar kanske sända enbart i HD och vill man se någon av dem så är det kört.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Med en äldre bra TV så har man ju alltid alternativet att köpa en digitalbox för att få in kanalerna, och bara använda TV'n som monitor till den. Men då går det åt lite mera ström, både för att TV'n är gammal och för att boxen också skall ha ström. Mer än dubbelt brukar det nog dra mot en ny TV.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV ??

Ett litet Ps. till.
Om man skall kunna se fler än de okodade kanalerna med enbart en TV mottagare, så måste man ju även ha en kortläsarmodul att stoppa in i TV-uttaget som man sedan stoppar in kortet i.
Om man utgår från Boxer så finns det olika varianter på kortläsarmoduler som har att göra med hur ny digitalmottagaren i TV'n är.
Jag är inte helt hemma och påläst tyvärr, men nyare apparater som kan ta mot HD-sändningar skall ha en modul som har benämningen C1 (tror jag :oops: ) och den modulen funkar inte om man stoppar in den i en äldre TV som inte är kompatibel med den.
Detta borde försäljarna kunna svara på..... Men kanske inte alla på alla ställen :rolleyes: tyvärr.

Jag har varit med om det bakvända. De har sålt en gammal modul tillsammans med en ny HD-TV. Det funkar, men då får man inte in någon HD kanal även fast TV'n klarar det.
Troligen ville de bli av med gamla hyllvärmare men skyllde på misstag vid påpekande :mad:.

Som sagt, inte helt påläst tyvärr, men se upp vid köp så ni får det rätta.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen