• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV ??

Phille & Åsa

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Lomma
HBK-Nr
20081
Medlemskap
2021
Hej!
Vi har köpt vår allra första husbil så nu sitter jag och planerar för våren när vi ska ut på vägarna. Då är ju klart TV:n viktig för kvällarna :)

På husbilen sitter en antenn och så har vi en vanlig liten platt-tv och vi bryr oss bara om att se 1, 2, och 4:an är det nått mer som krävs då för detta? och fungerar det med denna vanliga tv:n eller drar dom för mycket el?

Tack på förhand!
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: TV ??

Storleken på tv:n påverkar hur stor förbrukningen blir. Går tv:n på 12volt så får man hoppas att den inte slukar onormalt mycket. Har ni kollat på baksidan, där bör det sitta info om modellen?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV ??

Hejsan, lite för lite info om TV'n. för ett bra svar tyvärr, även om ni bara skall titta på 1, 2, 4'an.
6'an funkar ju också utan kort faktiskt.

Svårt att vet hur mycket du kan om TV utan info (så ursäkta) om det blir onödig info :oops:.

Har du använt TV'n till egen antenn så den är inställd och funkar på digitaltvmottagning, eller har du använt den till en centralantennanläggning för då kan den vara inställd att bara söka på analog antennsignal, och då måste du ändra på det annars hittar den inget. Om den är av äldre modell så kanske det inte ens finns digatmottagare i den,men då måste den vara rätt gammal.

Det finns lite olika sändningsformat på digitaltv. Här i Sverige så går det bra att se 1, 2, 4, 6, bara det finns en digatalmottagare i den. Men om du vill se TV i vårt grannland Norge och flera andra länder, eller också en del andra kanaler här hemma så måste det vara en nyare variant av digitalmottagere i TV'n. Om du sedan vill se HD sändningar så måste det vara en ännu nyare variant av mottagare i den.

Men med en äldre digitalmottagare i TV'n så kan du använda den i husbilen och i Sverige på de "vanliga" kanalerna utan problem, än så länge i alla fall :).

Det är ju enklast om den går att köra på 12V direkt från batteriet och att den inte drar allt för mycket ström.
Om den bara går på 230V så måste du ju ha en sladd inkopplad till bilen eller en lite finare inverter till strömförsörjningen.

Om antennen har en förstärkare så skall den ha strömförsörjning. Ofta sitter det en dosa som försörjs från bilens 12V system, men i vissa fall kan det vara kopplat så att själva TV'n skall ge ström till antennförstärkaren. Men då går det oftast att komplettera med en liten extra dosa i stället som finns att köpa, om TV'n inte har den funktionen.

Om man skall titta lite längre tider på TV så får ju förbrukningen betydelse som CapYank skriver. Min gamla 16" platt TV drog ca. 45W. Min nya 22 tummare drar under 20W.

Hoppas det inte blev för krångligt, men det kan ju vara bra att veta att det kan funka på en gång, men om det krånglar så finns det ett flertal orsaker.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. När du har förflyttat dig med husbilen mer än några mil så måste du göra en ny kanalsökning för att få in kanalerna igen, men det kanske du redan vet.
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: TV ??

[QUOTE=JANKRO;770313

Om man skall titta lite längre tider på TV så får ju förbrukningen betydelse som CapYank skriver. Min gamla 16" platt TV drog ca. 45W. Min nya 22 tummare drar under 20W.

Hoppas det inte blev för krångligt, men det kan ju vara bra att veta att det kan funka på en gång, men om det krånglar så finns det ett flertal orsaker.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Hej JANKRO
Har köpt ny husbil o funderar på att köpa en ny 22 tummare. Vilken har du satsat på o var har du köpt den?
Lennart
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: TV ??

Här finns ett urval TV som går på 12 volt.

TV - Hitta bästa pris, information och test

OBS, antagligen inte alla märken eller återförsäljare som finns på marknaden.

Som sagts tidigare, kolla så att den klarar sändningsstandarden för digital-tv, om man vill ha Boxerutbud så måste den ha uttag för kortläsare.

När det gäller 12 volt så gillar inte alla modeller spänningsvariationer, det kan bli stora spänningsförluster om allt för mycket är i gång på bilens 12 voltsystem, lösningen är egen matning direkt från bodelsbatteriet.

Var väl några Andersson-tv som inte funkade på 12 V, var tydligen 12 V adaptern som krånglade.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: TV ??

Något som jag tycker är viktigt. Klarar den spänning variationerna 11-15V som det kan bli i en husbil.
Klarar den fukt?
Det finns inte så många apparater som gör detta. men ex LTC och Megasat, Palco klarar både spänning variationerna och kretskorten är lackade för att tåla fukt.
Sedan att många nu kommer att svara "Jag har aldrig haft problem med..."
Jag säger att JAG valde någon av ovanstående.


https://www.megasat.tv/produktuebersicht-camping-tv/fernseher/

Satellitproffsen - Sveriges största Satellit och Parabolmarknad.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: TV ??

Kanske en grej mer att tänk på inte alla TV klara dom skakningar som kommer från en husbil. vi har ett LTC köpt efter att ha kollat marknad var där inget annat som kan leva upp till vår krav runt en 1000 lap mer men jäkla bra kvalitet.
 

Phille & Åsa

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Lomma
HBK-Nr
20081
Medlemskap
2021

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV ??

Hej JANKRO
Har köpt ny husbil o funderar på att köpa en ny 22 tummare. Vilken har du satsat på o var har du köpt den?
Lennart[/QUOTE]
------------------------------------------------------------
Hejsan Lennart, jag har faktiskt haft min nya TV över två år nu så utbudet med "rätt" kanalväljare har ökat, för då fattades kanalväljaren som tar in HD-TV i många av fabrikaten, men det var inget som försäljarna direkt ville prata om.
Nu har även Anderson TV på Netonnet och en del av LTC's apparater till slut fått sista varianten av kanalväljare för HD-TV och borde duga.

Den jag valde då, och som jag har varit mycket nöjd med bl.a.för att den verkar ha en mottagere som inte behöver så stark antennsignal för att få lika hög mottagning som en del andra, och att den sorterar upp och lägger ordningen på kanalerna bra efter en sökning, och vettig EPG... (elektronisk programguide) som håller ordning på kanaler och påminnelser om program.
Det är en GRUNDIG vision 7 som jag köpte och har varit mycket nöjd med.
Det har även kommit i flera varianter med olika intelligens, och en del som även har kanalväljare inbyggd för satellitmottagning.
Den verkar även tåla 12V som ökar uppåt 15V vid laddning utan problem.
Kungs TV på Trädgårdsgatan säljer GRUNDIG om man vill slippa att leta och fundera på internet.
Men som sagt, nu finns det som är sista varianten i de flesta fabrikat som säljs.

Det som skall stå på kartongen att TVn innehåller är Mpeg4 (det är 4'an som är viktig) och som förhoppningsvis alla TV har nu men som saknades under flera år i en del apparater fast det var standard, men som ändå såldes utan att försäljarna skämdes.
Nästa och än så länge sista varianten som skall stå på kartongen till TV'n är DVB-T2 (där är det 2'an som är viktig) och som talar om att TV'n kan ta mot HD-TV sändningar.

Nu är det kanske inte så viktigt att kunna ta mot HD-sändningar säger en del, och det stämmer i.o.f. Men vartefter det kommer nya kanaler så kanske de bara kommer att sända i HD-format, och om man vill se dem så sitter man åter på pottan om man inte köpt det sista när man hade chansen.


M.v.h. JANKRO.

”Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så de inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.”
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV ??

Tack för ett långt och bra svar och jag är inte alls kunnig på detta. så jag är tacksam för all info :oops:
Men har kollat nu så det är inbyggd digitaldel för se tv. MEN som jag förstått det så är det 220v och att den drar 40w och det kanske inte fungerar i en husbil? Den drar kanske alldeles för mycket ström?

Det här är tv:n

Detaljerade specifikationer på 221T1SB/00
-------------------------------------------------------
Hejsan igen, nej den är väl inte den sista varianten kanske. Men den klarar säkert av de okodade kanaler som du vill ha tillgängliga.
Det rackliga om du vill titta på TV utan att vara inkopplad på 230v ström, är väl att den verkar bara gå på 230V och inte på 12V.
Om du då skall titta på TV ute i skogen utan ströminkoppling så måste du köpa en inverter som omvandlar 12V likström till 230V växelström.
Det är inga större problem, men till en TV så bör man ha den lite finare (och dyrare) varianten som ger sinuskurva på växelströmmen annars kan man få störningar och problem med bilden.
Själva förbrukningen går väl an om du inte har TV'n på allt för långa stunder. Du har även lite extraförbrukning om du måste använda en inverter till 230V.
Så en ny TV klarar sig kanske med lite styvt hälften i strömförbrukning.

M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: TV ??

Jag kollade igenom bland svaren om TV i husbilen och kan tillägga att man också kan se TV ute i Europa med digitalmotagare, men då får man kolla på det landets kanaler. Antal kanaler i de länderna är inte likt Sverige utan tvåsiffriga i antal och de är okodade. Mysigt, även om man inte kan språket så finns det en del att se på.
Bengt
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: TV ??

Verkar besvärligt det där med TV.
Har haft husbil sedan 1987 och klarat mig utan. Köp istället Kinaschack, Fia med knuff, (Kasta gris), kortlek med fler spel. Umgås med respektive, barn o barnbarn. Njut av en solnedgång eller en trevlig kväll med husbilsgrannarna. Dvs, var lite social
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: TV ??

Verkar besvärligt det där med TV.
Har haft husbil sedan 1987 och klarat mig utan. Köp istället Kinaschack, Fia med knuff, (Kasta gris), kortlek med fler spel. Umgås med respektive, barn o barnbarn. Njut av en solnedgång eller en trevlig kväll med husbilsgrannarna. Dvs, var lite social[/QUOTE
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: TV ??

Här blev det något fel , har väl tryck på någon knapp. Det jag vilje säga att det alltid är trevligt att ha tv i hb. Många mig mig tycker säkert likadant för tv brukar vara på när jag går ut sista rundan med hunden det ser jag ögonen faller alltid på det som lyser.och det gör teven i bilarna. Sen finns det folk som vill ha som någon sa att man kunde spela gris,Fia eller kort spel vad det var med barnbarnen, mina barnbarn spelade jag Uno me eller så var de inne på internet och spelade andra spel.de vill åka inte hb med oss längre här gäller tjejer och killar nu.
Mvh. Agnetha o Per
 

Phille & Åsa

FD HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Lomma
HBK-Nr
20081
Medlemskap
2021
Sv: TV ??

Tack för alla bra svar och info. Får bli en ny tv till våren innan bilen kommer ut från vintervilan. Men nu vet jag vad jag ska leta efter. GOD JUL på er!
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: TV ??

Skulle köpa ny tv i HBn för ett tag sedan.
Åkte med HBn till "tv-firman" å förklarade situationen - till saken hör att jag vet sen tidigare att det är lite dåliga mottagningsförhållanden där.
De hade 3 olika "tv-märken".
Vi tog ut alla 3 och testade i husbilen.
Det tog ca 10 minuter.
2 märken fungerade inte - ett märke fungerade - å den köpte jag.
Det (råkade??) bli en Grundig.
Lycka till. :)
 
Toppen