• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV utomlands

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: TV utomlands

Slingboxen kostar ca 1500 kr i inköp hos t.ex. Teknikmagasinet. Inga abonnemangskostnader tillkommer.
Den kopplas till videospelaren eller tv-box. Jag är tveksam om det går att koppla till tv.
Sedan kopplar man slingboxen till sin internetanslutning hemma och gör en installation med hjälp av datorn.
I husbilen kopplar man upp sig till slingboxen, som går via slingboxleverantörens hemsida, med datorn via mobilabonnemang eller wifi på campingen.
Det drar ca 0,3 Gb per timme.
Man kan se alla kanalerna som man har hemma genom att välja i datorn.
 

Love autocamper

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Haninge
HBK-Nr
18934
Medlemskap
2024
Sv: TV utomlands

Tack för ditt klargörande!

Men det kommer upp fler frågor... :wub:

Vi har gratis internet från Com Hem via vår samfällighetsförening. Går via en router.
Även tv abonnemanget kommer från Com Hem via väggkontakt.

Så vi har ingen boxer hemma, videospelare känns väldigt gammalt..:)
Dvd spelare har vi...

Är rätt så teknisk av mig men detta känns lite som "grekiska" för mig.:D

En troligtvis korkad fråga.. Jag uppfattar det som att man i husbilen tittar på tvprogrammen via sin dator inte via en tv. Stämmer detta?

Vore ju en bra idé ifall detta skulle fungera då vi även har en sommarstuga. Vi har ju fler kanaler hemma än på landet.
Men jag vill kunna se via en tv inte via en dator.

Får gå till "Grabbaffärerna" och få det förklarat över disk tror jag. Vi har alla i vårt centrum, Claes Olsson , Teknikmagasinet och Kjell o co

Tack för infon!
Vinterhälsn från Tv Novisen
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: TV utomlands

Du tittar på tv-programmen på din dator. Men möjligheten kan finnas att koppla datorn till en tv beroende på vilka kontakter som finns på respektive apparat.
Visst kan du se på tv i stugan om du har ett mobilabonnemang med hyfsad täckning där. Det krävs åtminstone ca 1 mbit/sek för att få bra resultat.
Du kopplar slingplayern till en utgång med kompositsignal eller s-tv för bilden och vänster resp höger ljudkanal för stereoljudet. Det blir tre sladdar. Du får lägga dig på golvet och se efter om du kan hitta dessa utgångar. Troligast finns de dvd-spelaren.
 
Senast ändrad:
R

Rolfevert

Guest
Sv: TV utomlands

Om man abonnerar på streamade kanaler typ TV4 play och viasat men också SVT play är det absolut enklast och billigast att koppla in någon tjänst typ dold.se sedan är det som hemma
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: TV utomlands

Det som rolfevert menar är att ha en vpn-tunnel som ansluter till en server i Sverige. Freedom är en sådan tjänst som F-secure tillhandahåller. Det kostar ca 75 kr per år. Då kan du även se program som av upphovsrättsliga skäl inte kan ses på en dator utomlands.
Det är givetvis tekniskt enklare men du kan inte se alla kanaler som du har hemma och du blir begränsad till svt-play och andra kanaler som har play-sändningar via sina hemsidor.
Prova gärna att se på play för att en uppfattning om det.
En annan nackdel är att play drar lite mer datamängd och kräver lite högre datahastighet än slingplayer.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: TV utomlands

Tack för ditt klargörande!

Men det kommer upp fler frågor... :wub:

Vi har gratis internet från Com Hem via vår samfällighetsförening. Går via en router.
Även tv abonnemanget kommer från Com Hem via väggkontakt.

Så vi har ingen boxer hemma, videospelare känns väldigt gammalt..:)
Dvd spelare har vi...

Är rätt så teknisk av mig men detta känns lite som "grekiska" för mig.:D

En troligtvis korkad fråga.. Jag uppfattar det som att man i husbilen tittar på tvprogrammen via sin dator inte via en tv. Stämmer detta?

Vore ju en bra idé ifall detta skulle fungera då vi även har en sommarstuga. Vi har ju fler kanaler hemma än på landet.
Men jag vill kunna se via en tv inte via en dator.

Får gå till "Grabbaffärerna" och få det förklarat över disk tror jag. Vi har alla i vårt centrum, Claes Olsson , Teknikmagasinet och Kjell o co

Tack för infon!
Vinterhälsn från Tv Novisen

Om du har ComHem, så är det absolut enklaste att du tar deras lösning med TIVO-boxen.

Då kan du se hela ditt TV-utbud var som helst på din dator, "padda", smartphone och Tv förutsatt att du har en acceptabel internetuppkoppling och i fallet TV, en kabel.

Utanför Sverige måste du även ladda ner en VPN, t.ex OpenVPN.

Fungerar perfekt att se programmen i realtid.
 

Love autocamper

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Haninge
HBK-Nr
18934
Medlemskap
2024
Sv: TV utomlands

Hm, mycket att fundera på!:)

Var inne på Teknikmagasinets hemsida igår kväll, där förklarade de faktiskt även så att en amatör förstod (nästan åtminstone)..:rolleyes:

Ska kika på comhems tivobox, nu har vi bara sladd rakt in i väggen.

Tack för all hjälp och info från er alla!

Kram
 
Toppen