• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV uppgradering till HD

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Vi har i vår Argos en Oyster parabol anläggning årgång 2008 med 2 st. mottagare: Oyster Digital CI och GSS Digital Satellite Receiver DRS 100 CI + 2 st. 17 tums Alphatronics TV. Mottagare skickar signal till TV via scart.
Vi kör TV via Canal Digital och nu funderar jag att uppgradera till HD TV.

TV som ligger i tanken är GRUNDIG 22 Vision 8 VLE8320 BN
med inbyggt satellit mottagare. Men den nuvarande Oyster Digital CI styr ju parabolen vid sökning och måste vara kvar antar jag? Släpper den igenom HD TV signalen så att jag får nytta av HD TV? Eller måste Oyster mottagaren bytas mot HD dito?
Tacksam för råd.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV uppgradering till HD

Signalet fra LNB passerer direkte gjennom til SAT-OUT kontakten og setter du Oyster tuneren i AV modus når sat er funnet så kan den andre tuneren styre LNB horisontal/vertikal
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: TV uppgradering till HD

Signalet fra LNB passerer direkte gjennom til SAT-OUT kontakten og setter du Oyster tuneren i AV modus når sat er funnet så kan den andre tuneren styre LNB horisontal/vertikal

Tack Knut,

Tolkar jag dig rätt att jag måste ha kvar Oyster mottagaren men att signalen går vidare till TV med en HD mottagare? Är det ett alternativ att byta Oyster mottagaren till HD dito?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.820
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV uppgradering till HD

Är det överhuvud taget lönt att köra HD på så små skärmar?
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: TV uppgradering till HD

Jag gjorde motsvarande byte av köks-TV hemma och det är helt klart mera bild man får med HD.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: TV uppgradering till HD

kan bara hålla med, en klar förbättring med HD. Kör dock HD via Boxer.
Grundig är dessutom riktigt bra.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: TV uppgradering till HD

Går det verkligen att få HD bild genom en schart-kontakt
/Thomas
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: TV uppgradering till HD

Nej, det är den nuvarande signalen som går från Oyster mottagare till TV via scart. Den nya tv.n skall anslutas med antennkabel från Oyster mottagaren till TV.s HD mottagare om jag har fattat rätt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV uppgradering till HD

Oyster Digital CI boksen er to saker: styring av parabolen med gjennkjenning av satellitter og en programtuner. Den finne nå også som HD utgave med hdmi utgang.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: TV uppgradering till HD

Signalet fra LNB passerer direkte gjennom til SAT-OUT kontakten og setter du Oyster tuneren i AV modus når sat er funnet så kan den andre tuneren styre LNB horisontal/vertikal

Knut,

Tack för goda råd. Vi har två tv installerade i bilen och kabel från Oyster tunern SAT-OUT går till dekoder nr. 2. Kan jag ha splitter för antennsignal efter SAT-OUT? Signalförstärkning? Triax Antennsplitter 2-vägs Satellit - Elgiganten
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV uppgradering till HD

Beste løsning for 2 TV er en dobbel-LNB. Har ikke prisen på ombyggingen av takdelen og bytte av kabelstamme. Ved nyleveranse er det et lite tillegg for denne opsjonen som normalt ikke står i prislistene. Det har vært levert Oyster med quad-LNB.

Ulempen med en splitter er om en ønsker å se på to forskjellige kanaler som sender på forskjellig polarisering så fungerer det ikke.

Var jeg deg ville jeg sjekket hva en oppgradering av Oyster boksen til den nye HD boksen koster - dette kan bli en rimelig løsning.
 
Toppen