• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv strömsnål tips önskas

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Tittade på prisjakt. Kollade på Tv hade sökkriterier 12v o boxergodkänd och mpeg 4. Fick då fram dessa
TV - Hitta bästa pris, information och test
Såg att Grundig har en som förbrukar 31w. Det är ganska lite
Nu vet jag inte vilka krav du har men du kan gå in på prisjakt och kryssa för vilka krav du har.
Lycka till
 

perskoglund

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Hej!
Jag köpte en LTC 19" på Hjertmans i våras. Det är den strömsnålaste jag haft hittills och den bästa mottagningen.
Den drar max 40W enl specen, men normalt drar den c:a 2A när man ser på TV. Hjermans har kampanjpris på den nu.
/Per
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Jag kan informera om en Anderson TV 19" (Andersson LED1941DC DVD), som har följande specificerad prestanda

Effektförbrukning i påläge 25W

Effektförbrukning standby 0,5W

Den fungera mycket bra och används med kontantkort föer TV kanaler i Sverige samt digital-antenn.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Jag har en Salora modell 24" LED NCB 12/230V 36W köpt på ICA Maxi för 1995:- i våras. Väldigt lätt att hantera & superbild. Den har usb-ingång, DVD (inspelningsbar) & Boxer-mottagare. Klart prisvärd.

Bennie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Hejsan, vill bara tillägga att annonserna på de flesta TV apparater nu är lite fult gjorda.

De skriver om HD och full HD............. Men de "glömmer" att skriva i ren klartext att som t. ex. Andersson TV'n som det inte går att se HD tv på utan en box bredvid.

För att man skall kunna ta mot HD tv-sändningar direkt med TV'ns kanalväljare, förutom mpeg4 så måste det även vara en kanalväljare som klarar DVB-T2.

De flesta apparater som de prånglar ut nu, ofta med lite extrapris, klarar bara DVB-T och då får man inte in HD-sändningar..............Men som sagt, de är så fula, att det glömmer de bort och hoppas att kunden är omedveten om.
Frågan är väl om inte extraprisen borde vara ännu lägre på en TV med en mottagare som i dagsläget är gammal.

Läget var liknande för några år sedan, för då glömde de att tala om att man skulle ha mpeg4 när de hade apparater som bara innehöll mpeg2 som de behövde bli av med.

Se upp! M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Kanske är vi några som inte känner behov av HD

Hälsningar, Fy & Bi :):)
------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Fy & Bi, nej det håller jag med om fullständigt, men det är kanske inte det som är haken tycker jag.
Ju äldre mottagare det sitter i TV'n man köper, ju tidigare blir man tvungen att köpa och komplettera med en lös box när TV'ns mottagare inte får in kanaler längre.
Mottagare med mpeg2 funkar fortfarande men många nyare kanaler sänder i mpeg4 och de får man inte in utan en lös box.
På samma sätt nu, så börjar nog snart kanaler att bara sända i HD och då får man inte in dem utan box.

Så jag tycker att nyaste kanalväljaren inte handlar om vad man vill se just nu, utan det handlar mera om hur länge man vill ha en användbar TV innan man måste ställa en box bredvid den eller köpa en ny TV igen.

Och som jag nämde tidigare, det är fult att de säljer gamla mottagare utan att det näms, och extrapriset kanske borde vara ännu lägre, för en TV med en helmodern mottagare kostar inte så många hundringar mera än de gamla.

M.v.h. JANKRO.

Ps. vi gled visst från ämnet. Jag har en Grundig Vision 7 , 22" och den drar under 2A. Min förra TV med box drog ca. 5A. Så nu kan man nästan somna från TV'n utan att behöva sörja över förlorad batteriström :D.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Full-HD är redan passé, idag skall det vara Ultra-HD.
De som har provat vill aldrig se på vanlig TV igen.
Även surfplattor kommer att ha denna upplösning inom ett år.

image.jpg
 

Pelle61

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12185
Medlemskap
2025
Sv: Tv strömsnål tips önskas

För att åter gå on-topic.....

Trådskaparen frågade om tips på strömsnål 12V-TV.
Jag har en Andersson 22" som nämts tidigare. Väldigt prisvärd tycker jag. Det som KAN vara lite dåligt på denna TV är betraktingsvinkeln. Man måste titta ganska rakt framifrån på den om bilden inte ska bli väldigt mörk. Ganska högljudd DVD-spelare. C.a 5 minuters söktid för automatsökning av marknätet när man landar på ny plats med husbilen, men det kanske man kan stå ut med.....
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Beroende på vad man vill ha, TV eller ett Mediacenter?

Jag har en 27-tum LED dator skärm i bilen.
Till den har jag en kabel från en mediacenter box, som hanterar filmer, internet, ljud till andra högtalare samt att jag kan ansluta en enkel usb cd/dvd/blue ray spelare direkt i den. Den har även 12v anslutning och Tv kort inbyggt.

Fördelen med detta är att du kan bestämma lite mer själv vad du vill göra, tex anv skärmen till en dator, eller titta på film och TV. Media Enheten drar som Max 2A vid12V. Skärmarna varierar (man får undersöka). Min nuvarande skärm som är en LED ligger på max 2A.

Här är några länkar.
Xtreamer Prodigy 3D Black - Mediaspelare med inbyggd digital-TV
Xtreamer Prodigy Announcement!

Skärm exempel:
BenQ GL2450HM - 24-tums Full-HD skärm med inbyggda högtalare!

Kanske inte det mest strömsnåla alternativet, men man ska inte alltid stirra sig blind på det. Men det beror ju lite på vad man vill ha och utbyggnadsmöjligheter på systemet.

//Freddy
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Jag har en Salora modell 24" LED NCB 12/230V 36W köpt på ICA Maxi för 1995:- i våras. Väldigt lätt att hantera & superbild. Den har usb-ingång, DVD (inspelningsbar) & Boxer-mottagare. Klart prisvärd.

Bennie


Köpte en exakt likadan just för 12 Voltsutförandet, men tyvärr så är själva bilden rena bedrövelsen mot min tidigare 22" Samsung. Har tyvärr fortfarande inte helt accepterat skillnaden. (Men för all del, Samsungen kostade en bit över 6000;-):rolleyes:

Men nu slipper jag starta invertern varje gång det är TV-dags och har en separat DVD i reserv.:)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Led TV med insomnings funktion är det bästa man kan ha...;)

PC input och DVD ett krav för oss. Ser mest på film via PC eller DVD i HB.
 
F

Flow

Guest
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Vad sägs om projektor? De är knappast mer strömsnåla än små LED-tv, men kan å andra sidan ge biokänsla i husbilen - spänna upp en duk över vindrutan bakom skyddsgardinen - någon som provat?
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Vad sägs om projektor? De är knappast mer strömsnåla än små LED-tv, men kan å andra sidan ge biokänsla i husbilen - spänna upp en duk över vindrutan bakom skyddsgardinen - någon som provat?

Hej.

Ja jag har en ASUS B1M i bilen. 700 Lumen Led, full HD. Skall bara fixa ett fäste till markisen också, så man kan ha lite bio i sommar.
Den drar ca 4A i max läge.

Bilden är superbra och ja, det blir lite mer bio känsla ;)


//Freddy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Tv strömsnål tips önskas

Hej, jag vill bara tipsa om en separat DVD/blu-ray spelare som jag snubblade över och köpte, bl.a. för den går direkt på 12V (ev. med en 12V spänningsbegränsare som hjälp och säkerhet) och den är väldigt liten och smidig.

SAMSUNG BD-ES5000
SAMSUNG BD-ES5000 Svart Blu-ray-spelare - Handla online hos Media Markt

Den har en storebror men i samma storlek som även innehåller 3D möjlighet om någon behöver.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen