• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i Spanien

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Hej på er som vistas i Spanien/Portugal.
Vad behöver jag/vi förutom parabol o någon box,
för att kunna se på svenska program i dessa länder?
Jappe du är väl där nu om jag förstått det hela rätt:cool:,
vad har du för ngt, eller se du inte på tv?:confused:
Ulla
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: TV i Spanien

Slingbox hemma hos er själva eller någon bekant.Streama programmen via internet. Krävs bra wifi för att ta emot. Spanska mobila internet är förklena.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: TV i Spanien

Kan du vidareutveckla det lite mer är du snäll.
Sorry, jag förstår inte riktigt vad du menar.
Ulla
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV i Spanien

Hej på er som vistas i Spanien/Portugal.
Vad behöver jag/vi förutom parabol o någon box,
för att kunna se på svenska program i dessa länder?
Jappe du är väl där nu om jag förstått det hela rätt:cool:,
vad har du för ngt, eller se du inte på tv?:confused:
Ulla

Jodå jag ser på TV i Spanien. Varje kväll sätter jag på TV:n när jag gått och lagt mig och och det obegripliga spanska TV-utbudet gör att jag somnar nästan omedelbart. Sedan går TV:n hela natten med antennförstärkare, totalt 6A/h skulle jag tro men det gör inget för solen skiner hela dagarna och 200w eller 300w solpaneler (med en extra lös vikbar panel) räcker gott och väl för detta slöseri. Jag måste ordna med någon sorts automatisk avstängning, ett tidrelä eller något liknande.

Vill jag absolut se på svensk tv så fungerar det ibland på datorn, men det blir ett väldigt buffrande så det är knappast meningsfullt.

Så har jag det men jag ser nästan aldrig på TV när jag är hemma i Sverige heller. Även där används TV:n som sömnmedel.

Jappe
 
Senast ändrad:

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: TV i Spanien

Tack Jappe.
Bra att du har sömnmedicin på detta vis, då får du ingen hangover:twitcy:
Ulla
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: TV i Spanien

Varför i hela friden ska du se på svensk tv när du är utomlands ?? Sevallbo
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: TV i Spanien

Egentligen är det min sambo som vill se nyheterna på svenska!!
Ser du inte alls på tv?
Tar gärna mot fler tips er som ser på tv ute i världen:yes:
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: TV i Spanien

Jodå jag tittar på tv utomlands men tycker det är kul att se på landets tv . Sevallbo
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV i Spanien

På Bahia Camping i Santa Pola vimlar det av svenska husbilar med paraboler och boxrar och aggremanger för att kunna se på svensk TV. Någon av dessa TV-tittare borde väl kunna svara på dina frågor!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV i Spanien

Slingbox låter ju bra "på papperet" men för att det ska bli användbart så krävs bra Internetuppkoppling och det är inte alltid så lätt att hitta ute i Europa. Med WiFi här på Bahia fungerar det inte, i varje fall inte där jag står trots att en antenn finns nära resebilen. Använder man de europeiska nätoperatörernas vanliga simkort för uppkopplingen så blir det dyrt och antagligen dåligt också! Med svenskt simkort så blir det kolossalt dyrt!

Vill man nödvändigtvis se på svensk TV utomlands så är det nog parabol som gäller!

Jappe
 
Senast ändrad:

Siw o Kenneth

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9441
Medlemskap
2024
Sv: TV i Spanien

Hej Ulla.

Om du har parabol och huvudsakligen vill se på nyheterna så är SVT- World det bästa alternativet då får du tillgång till utvalda program ur SVTs programproduktion. Goggla gärna på SVT-World så får du mer information om utbud och kostnader. Ett annat alternativ som vi använde är att mitt på dagen titta på utvalda program vi SVT play på datorn fungerar hyfsat på dagen men omöjligt på kvällen.

Ha en skön vinter i Spanien vi drar själva ner till Marjal de segura i nästa månad.

Hälsningar Siw o Kenneth
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: TV i Spanien

Kolla in det senaste ...en internetlösning. Fungerar på tablet, dator, dator kopplad till tv och mobil. 99/mån

Magine

eller en "gratislösning" och samlingssajt för play-kanaler...fungerar bra i Sverige
kanske någon kan testa ex från Spanien.

Webb-TV.nu - Gratis svensk Webb-TV och Play

krav en skaplig uppkoppling på båda lösningar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV i Spanien

Jag försökte se på "Morden i Midsomer" på Webb-TV.nu.

Den här skylten dök upp!

tv.JPG

Inte ovanligt när man försöker se på svensk TV utanför Sverige. Det är enklare att "ta seden dit man kommer"!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TV i Spanien

eller en "gratislösning" och samlingssajt för play-kanaler...fungerar bra i Sverige
kanske någon kan testa ex från Spanien.

Webb-TV.nu - Gratis svensk Webb-TV och Play
krav en skaplig uppkoppling på båda lösningar.

SVTPlay med nyhetssändningar funkade bra i Tyskland och Tjeckien även med relativ långsam WiFi-uppkoppling på iPad. Jag antar att detsamma gäller i Spanien.

Inte alla sändningar funkar pga upphovsrättsliga skäl!
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: TV i Spanien

Hej
Vi anser inte att det är något större problem att se tv via nätet. Visst buffrar det men man har ju all tid i världen så nyheterna kan man ju se den tid på dygnet när Wifi;n är bra . Vi har en liten antenn vi sätter upp på taket och den funkar rätt bra. Man kan ju oxå köpa en öppen sticka och ta ett spanskt kontantkort, är väl något bättre uppkoppling antar jag. Men vi har klarat oss med campingarnas Wifi i 2år utan några större problem. Ser både tex: nyheter, skavlan , så ska det låta , m, m. Sen har campingarna oxå typ:parabolkanaler på tyska och engelska ( beror på vilken camping) där man kan följa tex Eurosport. Sen har vi med mycket filmer kan vara skönt att se en film på kvällen.
Gun
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: TV i Spanien

Hej, Sevallbo. jag kan göra mig förstådd på Spanska, men när det pratas i cien kilometre på detta språk hänger jag inte alltid med.Då tycker jag att det kan vara bra att se program på både engelska och svenska.
 

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Sv: TV i Spanien

Hej alla! som nu gett mig/oss lite tips och råd i detta ämne.
Tackar för detta:yes:, det finns ju lite olika sätt att få det att fungera på, beroende var man befinner sig.
Har jag nu tolkat det rätt?
Vore kul att höra mer från er som inte hunnit svara, med erfarenhet av parabol, box.
Med vänlig hälsning
Ulla
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: TV i Spanien

Till Roland/Ulla !

Vi befinner oss på campingen El Raco i Benidorm i södra Spanien sedan en vecka för övervintring och återkommer inte till Sverige igen förrän i början på maj månad nästa år.

När vi bytte husbil 2012, så lät vi montera en motordriven Oyster parabolantenn med 85 cm diameter på taket och beställde per omgående då ett s.k. depositionskort av Canal Digital i Sverige.
Kortet kostar cirka 750 kronor och det är en engångskostnad, så det tillkommer m.a.o. inga andra avgifter för att få titta på nedanstående kanaler.

Med hjälp av detta kort, som man monterar i en liten modul och därefter in i den lilla box som följer med vid köp av en parabol, så kan man se TV1, TV2, Kunskapskanalen och SVT24 i Sverige och hela vägen ner till mellersta Frankrike och detta genom Thor satelliten.

Söder om Lyon är det dock inte längre möjligt att se svensk TV genom parabolen såvida man inte tecknar ett abonnemang hos SVT World.
Det har vi gjort och nu kan vi se svensk TV (dock endast SVT World) ända ner till södra Marocko inkl. all text-TV och en antal svenska radiokanaler.
Denna kanal är en mix av program som sänds i Sveriges Televisions kanaler - vissa program är direktsända och vissa sänds i efterskott.
Kanalen sänder genom satelliten Eutelsat 9, som parabolen automatiskt söker efter oavsett var vi befinner oss. Man får dock tänka på att parkera så (på en camping, ställplats eller ute i fria naturen) att inga träd finns mellan den vackra himlen och parabolen !

Vi är inga större TV-fantaster, men tycker ändå det är värt priset man får betala för att kunna titta på Rapportsändningarna kl. 18 eller kl. 19.30 med vädret - det är så himla gött att se hur eländigt kallt det börjar bli hemmavid nu...

Kostnaden för det kort man beställer genom företaget Connova AB (som handhar abonnemangsfrågan åt SVT) är cirka 1.200 kronor per år (det går även att teckna abonnemanget på kortare tid, t.ex. 1, 3 eller 6 månader) och i tillägg betalar man en uppkopplingsavgift på 400 kronor, d.v.s. en totalkostnad på 130 kronor per månad för ett års abonnemang.
Kortet monteras in i den andra modulen som det finns uttag för i Oysterboxen.

Observera dock att man i tillägg till ovanstående kanalutbud kan se t.ex. över 100 avgiftsfria tyska TV-kanaler (utan att behöva teckna något abonnemang genom SVT World).

För alla oss som anser att Formel 1 är den överlägset största av alla sporter är det ett "måste" att ha en parabol på taket. Den avgiftsfria tyska TV-kanalen RTL Television sänder både kvalet på lördagarna och racen på söndagarna i direktsändning, så i söndags gick vi upp i ottan för att följa den Japanska deltävlingen i direktsändning - bara denna möjlighet är ju värd hela parabolanläggningens kostnad...!!!
När vi är hemma i Sverige så ser vi naturligtvis alla F1-race genom denna kanal i stället för att betala dyra abonnemangsavgifter till den svenska TV-kanalen Viasat Motor.

Vi hoppas att detta inlägg ger svar på era befogade frågor !
Parabolanläggningen inkl. montering köper man av JR Larmteknik i Lindome utanför Göteborg. Montering och installation tar mindre än en dag att genomföra och vår anläggning har fungerat helt utan det minsta lilla problem under de 1½ år vi haft parabolen.

Soliga hälsningar från ett 29-gradigt (i skuggan) varmt Benidorm i södra Spanien !
Bosse och Gerd

PS. Ni är välkomna att följa våra äventyr på vår hemsida:
Bosses och Gerds husbilsresor

(vi har nu stått parkerade i Benidorm en vecka, så bloggen kommer att uppdateras senare idag med mer info om hur vi reste från ställplatsen Spätzle Fritz utanför Peniscola i mellersta Spanien och hit till Benidorm).
 
Toppen