• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i husbilen

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Har åkt runt några veckor i Sverige, Danmark och Tyskland och varje kväll testat om man får in några TV kanaler. I Sverige är det svart i rutan, utom ibland när man får in Finlandia och det är ju en knepig kanal när man inte förstår vad dom säger. Ibland får jag in en kanal som förmodligen visar en film, men bara textremsan visas på TV:n. På södra Jylland fick vi in 4 tyska kanaler och en hackig (digitala störningar?) dansk kanal.
Har någon något tips vad man kan göra, det vore trevligt att kunna se åtminstone nyheter ibland. Tumbo har bytt dekoder , kablage och antenn och därute får man in några svenska kanaler , men hemma i Irsta är det dött. Någon med samma erfarenhet?
F.ö. har vi inte sett en enda HBK:are förutom en som sa att han var medlem men inte klistrat på dekalerna.
Ta´t lugnt i värmen
SOS
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Vad har Du för mottagare, typ av antenn osv.
Hälsningar
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Tommy, antennen heter Wing 2 och ska vara en värstingantenn enligt Tumbo, TV:n är en Roadstar
plattskärm med dekoder i scartkontakt. Kan detta hjälpa Dig i min undran?
Svante
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Försöker du ta in marksänd digital-tv, Boxer el. dyl.?
Hälsningar
 
Senast ändrad:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: TV i husbilen

Kanske en självklarhet, men i alla fall jag måste göra ny kanalsökning på min "boxer-låda" för varje ny plats jag kommer till (ja förutsatt att jag flyttat mig lite längre sträckor naturligtvis)
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Hej Tommy,
jag har inte boxer eller eller något betalt abonnemang, det är alltså den vanliga marksändningen
jag försöker att få tag på.
Svante
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Ok! Då har jag ingen lösning just nu.
Hälsningar
 
Senast ändrad:

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Den antennen ska matas med 12 volt, vet Du om den får det?
Hälsningar
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: TV i husbilen

Du har inte möjlighet att testa med någon god väns Digital TV som vännen redan sökt kanalerna på sin antenn. Det skulle utesluta kabel o antenn.

Eller är din Decoder både analog o digital för då kanske du söker de analoga kanalerna och det finns inte många kvar.

Jag får söka både analoga o digitala kanaler och det är helt skilda system som man får välja innan man startar sökning. Tog en stund innan jag förstod detta för jag sökte analogt några gånger först innan jag kollade manualen.
Har en Finlux med inbyggd dekoder.

Vad heter din dekoder?
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Efter en del eget strul med att få in TV så har jag gjort följande:

1. Kastat den billiga antennen (som dessutom var felaktig) och installerat en Triax UFO Marine (tar in 360 grader). Kostar ca 1000:-.
2. Dragit om och kollat att antennkabeln är OK... hela vägen. Triax antennen har en lysdiod som visar att den har kontakt med antennfiltret

Sen dess... inga problem. Har en billig Denver SCART mottagare för de fria kanalerna. Har man riktantenn måste man veta var sändaren är om man är på lite avstånd.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TV i husbilen

Vi har också problem med vår Boxer-mottagare - AnySee - när jag gör kanalsökning hittar jag som regel Eurosport, TV4 sport, TV3, TV5 etc etc - men aldrig TV1 och Tv2?????:mad:
Brukar börja med en "Quick search" för att hitta en någorlunda stark station och sedan fininställa antennen (Televes Nova) och göra en "Auto-search" som tar en kvart ungefär. Tar med vårt Boxerkort hemifrån som funkar U.A. hemma och som ska funka i AnySee enligt instruktionen.
Några tips??
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Hej alla!
Jag har aldrig några problem. När vi kommer till en ny plats gör jag en kanalsökning. Då hittar mottagaren en massa kanaler, uppåt 100 st. Det fungerar i Sverige, Danmark, Tyskland och Tjeckien. Antennen är en Halo och boxen Sagem.
Hälsningar
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Ang. antenn...
Vi satte på en Triax UFO Marin på vår förra husbil men efter att läst allt "förträffligt" om Televés Nova, monterade vi en sådan på vår nuvarande bil.
Nu endast våran egna subjektiv åsikt, men mellan dessa båda antenner skulle vi utan tvekan välja Triax UFO Marin! Ett jädra riktande med Televés antenn...
Vi kör med Sagem, tar med Boxerkortet hemmifrån.

(Lite off topic, men det bjuder vi på... *S*)
Mvh. M&M
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Jag har en Digiality DA-6000 digitalantenn för marksänd TV (DVB-T) samt en enkel Denver digital-tv-mottagare i scart-uttaget. Prylarna inköpta hos Kjell & Co. Har testat sedan förra sommaren och det funkar mycket bra i Göteborg, Rättvik, så gott som hela Gotland, norra Öland, Bokenäs, Båstad, Stockholm och även på många platser i Danmark. Ny kanalsökning behövs om man har förflyttat sig långt från tidigare plats.
Priset för detta arrangemang är c:a 850 spänn.
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: TV i husbilen

Hej Svante Malmgren,

Vi har också haft problem med TV-antenn i vår Dethleffs. Från början satt det en antenn som heter STATUS OMNI 315 DIRECTIONAL på taket och den fungerade inte alls.

Tumbo monterade sedan dit en WING 2 och nu har vi inga problem med att få bild och är mycket nöjda med antennen. Mängder av kanaler brukar vi hitta vid sökning men många är betalkanaler också.

Sven-Åke
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Hej Sven-Åke.
Jag kan också få in fler kanaler , men det blir ingen bild. Jag har ju likadan antenn som Du och en Grundig Micro dekoder som är som en scartkontakt.
Jag har fått en tid nästa vecka då dom ska "titta" på problemet. 3:dje resan dit och man förspiller en massa timmar.
Svante
 
F

F.d. 1520

Guest
Sv: TV i husbilen

Hej vi har samma tv och den fungerar perfekt! har du kollat att du har rätt "kanal" inställd typ: dvb-tv eller av?
MVH ML:)
 
J

Jarn

Guest
Sv: TV i husbilen

Hej, har också en Grundig Micro decoder, som är super tycker jag. Matas med 12 V samt att den har ström matning till aktiv antenn. Allt i ett format som en cigarettask.

I set up menyn kan man välja om man skall ha elmatning till antennen eller ej, det påverkar mottagningen enormt på min.
Såg i ett annat inlägg att din antenn kräver 12 V matning. Är det riktigt? Grundig decodern lämnar ju 5 V.
 
Toppen