• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i datorn

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Säkert ingen nyhet, för man har ju hört om att titta på TV via datorn.

I fredags hade Gunnar varit och köpt WinTV-Nova tillbehör att ladda ner i datorn, kopplade till en antenn, så fick vi 37 kanaler, fler än vi har på tvn hemma, till en kostnad under 400:-
Vi hade tänkt skaffa platt-tv, men har inte hittat något bra ställa att placera den på.
Så äntligen kan man slippa "tjock Tvn" och nackspärr för att se en film, på grund av att Tv skåpet är ovanför dinetten.

:twitcy:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: TV i datorn

Jaha ännu en bra att ha grej.
Bra att få sådana tips här på forumet,då får man väl ta en tur till stan igen.
Det blev ju rätt dyrt igår var tvungen att köpa en skrivare min Canon gick sönder och det blev en färglaser.
Med fax i också men jag rådgjorde med gubben först, fax där kommer det ju bara reklam nuförtiden.Kommunen skule skicka över lite papper till oss idag ,ring o säg att de mejlar sa jag men icke sa nicke.Då måste vi ju scanna in så vi faxar bara.
Så denna skrivare är nog en rolls roys mot vad jag haft innan.Har ej haft en laser innan.
Men tv i datorn är ju ett måste har ju 3 tv stående runt om i huset som vi ej har i gång.
Tackar för upplysningen att det finns sådana här måste grejor./susanne:twitcy:
 
Senast ändrad:

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Carina, fick ni bild på alla dessa kanel också?
Själva kör vi med Pinnacle USB kit i datorn, får också fram en massa kanaler men kan bara se de fri marksända programen, !
Har vi missat nåt bra nu?
Lennart
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Att man i helgen kunde kolla på hela Boxerutbudet okodat var en miss i uppdateringen av kodkorten. I stället för att alla Boxerkunder ringde in till kundtjänst och klagade fimpade man krypteringen.
Tyvärr har dom fått till det nu.
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.430
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Vi fick bild på alla kanaler,
men om det är så som angan säger får jag se när jag kommer hem.

Rapport kommer ikväll vad vi kan se nu.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Hej!
Är på väg att byta ut den stationära mot en -lite större- bärbar så jag var idag förbi på MicroShop.

Fick 2 st ex på "TV-kort" att koppla till den bärbara. Ok - man måste tydligen skaffa nån "bättre" anten på Clas i Sjön eller Kjell och kompisar för att kunna se någotsånär på tv i den bärbara.
Nån som känner till och har testat nån av dessa?
Och vilk-a/en antenn-er - bör man/bör man inte - köpa.

- Tv-kort MSI DVB-T Reciver USB 2.0 HDTV, kosta 306 inkl moms. Tydligen bara digital tv.
- Tv-kort HAUPPAUGE WINTV HVR 900, kosta 704 inkl moms. Tydligen både digital och analog tv.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Det medföljande lilla antennsprötet funkar nästan aldrig, har även försökt med vanlig bordsantenn, och det funkar väl skapligt, men det är att föredra en yttre antenn på husbilstaket, tex en rund som du ej behöver rikta och ev en förstärkare för denna.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Hej

Jag beställde två tv-kort från Dustinhome. Bara att plugga in i usb uttaget. Funkade kanonbra. Man skall dock inte förlita sig på den lilla sprötantennen som följde med.

Är förvånad att man kan sälja dessa tv-kort så billigt, 195 kronor + frakt.

DELTACO TV-KORT FÖR DVB-T USB-ADAPTER INK FJÄRRKONTROLL
 

Bilagor

  • DisplayImage.jpg
    DisplayImage.jpg
    5,8 KB · Visningar: 845

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Det finns ett uttag på tv kortet som passar vanligt antenn så de är inga problem.

/Kenneth/
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Fantastiskt bra! Köpte en på vinst och förlust, det blev 99 proceetn vinst. Visserligen bara kollat på tv i bostaden (gotländskt kalkstenshus med halv meter tjocka stenväggar). Funkar utmärkt, inga problem med mottagningen. 195 kronor!!!! Lap-topen i sängen, i arbetsrummet, på köksbänken. Och jag som nästan slutat se på tv. Det blev faktiskt lite nytändning!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: TV i datorn

Jag har också köpt en DVB-T-mottagare efter tipset i inlägg (#10) i denna tråd.
Men, hur tusan får jag in programvaran som medföljer i form av en mini-CD-skiva?
Min mini-PC ACER Aspire One saknar ju CD-enhet!?
På den stora tunga bärbara eller som man säker flyttbara gick det bra, där finns det brännare m.m.
V-backen :santa-3-icon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV i datorn

Du har flere muligheter:
1. En USB CD spiller
2. Kopiere innholdet over på en CD stick
3. Kopiere innholdet via nettverk - f.eks. Zip sammen til en fil og send den som vedlegg i e-post som du leser på miniPC.
4. Variasjoner over løsning 1 til 3.

God Hjul
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: TV i datorn

Jag har samma problem som V-backen och försökte kopiera från CD-n till en CD-sticka men lyckades inte få över det till Asusen.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV i datorn

Jappe hvilket OS kjør du på Asus, Linux eller Windows?
Hvis du kjør Linux så kan du ikke installere windows drivere og programvare, og du må montera drevet (skjer som regel automatisk, men....)

Under Windows - ser du sticken med utforsker?
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: TV i datorn

Hej Master!!
Köpte ju samma lösning som dig..... funkar kanon!! Iordningställer just nu en ihopvikbar laptoplåda i ädelträ där jag lätt kan ställa in min dator och kommer sedan hänga den på mitt vägghängda TV stativ så det blir lätt att flytta datorn mellan bostaden och husbilen..!! Kom förbi o kolla nån gång vetja!!
God Jul
MrAbarth
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV i datorn

Greit Jappe da er det først og fremst data som er overførbare.
Jeg har ikke selv en Asus med Linux her, men div. større Linux bokser (eldre laptops som ikke klarer Windows) og de får opp et ikon på skrivebordet for å kunne bla i innhold på USB stick. Hvis dette ikke er konfigurert i Linux så blir en tvunget til å foreta en mount av en stick, entev via det grafiske grensesnittet eller fra kommandovindu.
 
Toppen