• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i datorn

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Har funderat på att skaffa bärbar PC att ha med i bilen. Samtidigt behöver jag ny TV för bilen. Fick då höra av säljaren som sålde datorer att det gick utmärkt bra att se på TV i datorn. Går det bra att se TV på PC, måste man sitta rakt framför, blir betraktelse vinkeln smalare än med vanlig TV?:rolleyes:
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: TV i datorn

Det går alldeles utmärkt att se på TV via datorn.
För en månad sedan köpte vi "Pinnalce PCTV Hybrid Pro Stick 330e" och antennen "OneForAll SV-9210 VHF/UHF Inomhusantenn" från NetOnNet som vi via en sagembox (Boxer) kopplar till en bärbar Sony Vaio 17' som jag inte kommer ihåg numret på. Det funkar kalas aven om det tar några minuter att koppla ihop det. Man måste dock sitta ganska mycket "rakt emot" skärmen för att se en bra bild.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV i datorn

Vinkelen dere kan se tvprogrammet på er oftest litt trang på bærbare PCer, men det er enkelt å kontrollere: få opp på skjermen et bilde og se hvor langt ut til sidene og opp/ned bildet er uendret. Dette er det området dere kan bruke som TV. Det er viktig å huske på at det er svært stor forskjell på synsvinkelen på laptops, argumentet for trang synsvinkel er sikkerhet - den som sitter i setet ved siden av på flyet kan ikke lese det som står på skjermen.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Vi funderade länge på hur vi skulle lösa bekymret med TV i husbilen. Till slut bestämde vi oss för att montera dit en mast och köpte en Televes Super Nova antenn.

Eftersom vi inte har plats för en TV blev det även inköp av en bärbar dator (HP 17 tum).

När vi ska se på TV drar vi bara fram antennsladden ur väggen till garderoben, pluggar in den i en liten "USB-box" på datorn. SMIDIGT!

Jag måste säga att vi är utomordentligt nöjda med denna lösning. Än har vi inte varit med om att inte kunna få in några tv-kanaler och då har vi varit långt ute i skogen.

Mvh / Per
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Hej Marianne o Lars!
Finns nog flera tådar i ämnet men sök på "Vilket Tv kort har ni?"
så finns det mer info.
Du Lars min g:a kompis får gärna slå mig en signal.

P.S Ska hämta min nya HP-laptop med 17" skärm i morgon"
 
F

F.d. 13924

Guest
Sv: TV i datorn

Funderar oxå nu på att använda laptopen som TV, men som vi har nu så har vi en tjock-TV komb 12 V och en Sagem digtalbox med scart mellan box o TV. Menar ni att jag inte behöver scart o box (finns ju inte uttag för det på lapen)? Räcker det med en usb-TV kortmottagare då bara som jag stoppar in takantenn i? Elle behövs digitalboxen oxå, isf behövd det väl en sladd mellan box o laptop, eller?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TV i datorn

Normalt ersätter USB TVmottagaren digitalboxen. Det finns olika TV-mottagare - en del med kortplats för t ex boxer eller Canal Digital.
 
F

F.d. 13924

Guest
Sv: TV i datorn

Ok, tack funderar på den som netonet har, en usb-mottagare.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: TV i datorn

Vi har köpt en variant som är Boxer-kompatibel med kortplats eftersom vi har Boxer hemma - tar med kortet. Det är en som heter AnySee. Dock tycker jag den är lite omständig och långsam att ställa in på nya platser - fullständig kanalsökning tar lååång tid (man får söka kanaler på nytt när man flyttat sig, men man kan spara kanallistorna om man kommer tillbaka till samma område igen)

Jag har inget annat att jämföra med - vet inte om andra TV mottagare är snabbare.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Vi har en Hauppage mottagare och med den tar det ca 5 minuter att göra en kanalsökning, helt acceptabelt tycker jag.

/Per
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Kopparn,

Det finns nog ett antal olika modeller av Hauppage. Jag tror våran heter wintv novastick.

/Per
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: TV i datorn

Hej Marianne o Lars!
Finns nog flera tådar i ämnet men sök på "Vilket Tv kort har ni?"
så finns det mer info.
Du Lars min g:a kompis får gärna slå mig en signal.

P.S Ska hämta min nya HP-laptop med 17" skärm i morgon"


Blev tvungen att skaffa en ny tv-sticka då den g:a inte fungerade till
nya datorn med Windows Vista.
Köpte den som Jula säljer för 399:-. Fungerar utmärkt!:D
 
Toppen