• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tv hiss knaus

Ola Jäverbo

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
28229
Medlemskap
2025
Hej. Har en knaus sky I 2017 med tv hiss. Hissen funkar och jag kan hissa upp tv med en knapp på fjärrkontrollen, en knapp som det står smart på. Men vilken knapp/knappar används för att få ner hissen?
Den går att sänka manuellt med en liten knapp bakom tv men som sagt det skall tydligen funka med fjärren. Tv och fjärr är Alphatronics

// Ola J

frågade Chatgpt och svaret var ungefär som jag hade gissat :) dock trodde jag på snabbt dubbel klick.

1. Samma knapp (“SMART”) används även för att sänka​

På många modeller är det samma knapp som hissar upp TV:n som också sänker den – men du måste hålla in den lite längre eller trycka två gånger:

• Tryck en gång kort → TV:n hissas upp.
  • Tryck och håll in i ca 3–5 sekunder → TV:n hissas ner.

Testa detta först – det är det vanligaste.

2. Hissen styrs först när TV:n är avstängd​

Vissa modeller kräver att TV:n först stängs av med Power-knappen, och därefter aktiveras hissfunktionen med SMART-knappen (eller ibland OK).

• Stäng av TV:n.
  • Tryck på SMART igen → hissen börjar gå ner.

Detta är gjort för att undvika att man sänker TV:n medan den är påslagen.

eller

3. Alternativ knappkombination (mindre vanligt)​

På vissa Alphatronics-fjärrkontroller finns en extra knapp (t.ex. TV/LIFT, EXT, OK, eller en pil) som aktiverar sänkning. Ofta fungerar det så här:

• Tryck SMART → upp
  • Tryck OK eller EXT → ner
Det varierar lite beroende på modell.

⚠️ Om inget av detta fungerar​

Om den manuella knappen bakom TV:n fungerar men fjärren inte gör det, är det nästan alltid något av följande:

1. Fjärrkontrollen är inte korrekt synkad med hiss-styrkortet.
  2. IR-mottagaren till hissen är inte ansluten eller har tappat ström.
  3. Hissen är programmerad att endast gå upp via fjärren (en inställning vissa verkstäder gjort för att förhindra att den sänks av misstag).

✅ Tips: I många Knaus Sky I från 2017 sitter hiss-styrkortet bakom TV-panelen, och där finns ofta en liten omkopplare eller DIP-brytare som väljer fjärrstyrning på/av. Om fjärren aldrig styr ner trots att hissmotorn fungerar, kan det vara värt att titta där.

Vill du att jag letar upp den exakta manualen till din Alphatronics-modell (så vi ser vilken knapp det är på just din fjärr)? Då behöver jag att du skriver av modellnumret från TV:n (t.ex. “Alphatronics S-32DSBAI+” eller liknande) – det står på en etikett på baksidan eller i menyn under Inställningar → Om.

Vill du att jag gör det? (Skriv gärna hela modellbeteckningen så hittar jag rätt knappfunktion åt dig.)

eller

På vissa Alphatronics-fjärrkontroller finns en extra knapp (t.ex. TV/LIFT, EXT, OK, eller en pil) som aktiverar sänkning. Ofta fungerar det så här:

• Tryck SMART → upp

Om den manuella knappen bakom TV:n fungerar men fjärren inte gör det, är det nästan alltid något av följande:

3. Hissen är programmerad att endast gå upp via fjärren (en inställning vissa verkstäder gjort för att förhindra att den sänks av misstag).

✅ Tips: I många Knaus Sky I från 2017 sitter hiss-styrkortet bakom TV-panelen, och där finns ofta en liten omkopplare eller DIP-brytare som väljer fjärrstyrning på/av. Om fjärren aldrig styr ner trots att hissmotorn fungerar, kan det vara värt att titta där.

Vill du att jag letar upp den exakta manualen till din Alphatronics-modell (så vi ser vilken knapp det är på just din fjärr)? Då behöver jag att du skriver av modellnumret från TV:n (t.ex. “Alphatronics S-32DSBAI+” eller liknande) – det står på en etikett på baksidan eller i menyn under Inställningar → Om.

Vill du att jag gör det? (Skriv gärna hela modellbeteckningen så hittar jag rätt knappfunktion åt dig.)
Tack! återkommer om några dagar skall ut till bilen imorgon. Kollar då

eller

• Tryck SMART → upp

Hej! Var ute och kollade idag. Hissen går upp med smartknappen, men jag får inte ner den med fjärren. Har hållt in smartknappen, testat med pil ned, bifogar bilder

Bilagor

• 20250929_131657.jpg
    20250929_131657.jpg
    1,4 MB · Visningar: 17
  • 20250930_144913.jpg
    20250930_144913.jpg
    737,2 KB · Visningar: 18
Tillbaka
Toppen