• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV/DVD-spelare

holmsten

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
2315
Medlemskap
2024
Hej, sitter på Edens camping i Peniscola och har fått fel på TV/DVD-spelaren.
I går kväll när vi tittade på en film så slocknade tv-en och jag kunde konstatera att säkringen i strömförsörjningen som sitter på sladden hade gått sönder.
2 frågor:
1, vad kan det bero på att säkringen gick sönder?
2, är det någon som vet var man kan köpa elektronikprylar här i Peniscola?

Ingemar H
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: TV/DVD-spelare

Hej, jättesvårt att svara på varför säkringen gick. Om du har tur så låg kanske värdet på säkringen så på gränsen, och den har blivit plågad en längre tid, så att den gick sönderefter en stund när du använde både TV och DVD'n samtidigt. Har du otur så kanske något gick sönder i TV eller DVD spelaren.

Prova först med en säkring på samma värde som den gamla. Kör TV först och testa om det funkar sätt sedan igång DVD'n och se om det funkar.

Om säkringen går på en gång när du sätter igång TV'n så är det nog dags för rep. eller liknande tyvärr.

Om säkringen går när du sätter igång DVD'n så kanske bara den bråkar och du kan använda TV-delen i alla fall.

Om allt funkar så är det bara att köra igen. Men om säkringen går sönder efter en stund med både TV och DVD igång, så kan du nog prova med att gå upp till närmaste högre värde på säkringen, för då ligger nog strömförbrukningen på gränsen till vad säkringen tål.

Fråga två får någon annan svara på :).

Lycka till. JANRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV/DVD-spelare

Jag skulle nog kolla om det är spänningsfall i matningsledningen till 12V uttaget när DVD-spelaren är på. Många husbilar har allför klena ledningar till uttagen och en TV med DVD drar rätt mycket ström.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: TV/DVD-spelare

Jag skulle nog kolla om det är spänningsfall i matningsledningen till 12V uttaget när DVD-spelaren är på. Många husbilar har allför klena ledningar till uttagen och en TV med DVD drar rätt mycket ström.


Men borde inte då säkringen till strömuttaget lägga av och inte "sladdsäkringen" :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV/DVD-spelare

Det beror ju på säkringarnas storlek? Spänningsfallet under belastning är ju lätt att kolla med en voltmeter/multimeter.:)
 
Toppen