• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TV DMTECH söker ej kanal

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025
Hej alla!
Vi har en DMTECH LED24DTB köpt 2012 som har slutat att söka kanaler!
När man i menyn trycker på sök auto DVB-T kommer sökrutan längst ner upp med DVB-T 0,00MHz 0% Hittade kanaler 0
Där står den stilla, inget händer. Går inte med Exit, meny eller något annat kommando på fjärren. Endast röda avstängningsknappen funkar som då stänger av TVn.
Har nu testat TVn hemma och 4an och 6an funkar på kanal 102 resp 104 från gammal sökning, så antennen verkar OK, har haft alla markbundna tidigare

Är det fel på TVn eller någon inställning?

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: TV DMTECH söker ej kanal

Hej alla!
Vi har en DMTECH LED24DTB köpt 2012 som har slutat att söka kanaler!
När man i menyn trycker på sök auto DVB-T kommer sökrutan längst ner upp med DVB-T 0,00MHz 0% Hittade kanaler 0
Där står den stilla, inget händer. Går inte med Exit, meny eller något annat kommando på fjärren. Endast röda avstängningsknappen funkar som då stänger av TVn.
Har nu testat TVn hemma och 4an och 6an funkar på kanal 102 resp 104 från gammal sökning, så antennen verkar OK, har haft alla markbundna tidigare

Är det fel på TVn eller någon inställning?

Det verkar vara samma TV som vi har i vår hb. Jag har problem att den inte hittat kanaler på vissa ställen, så därför är den under luppen just nu. Servicetekniker hittade antennkabeln in i TV.n var skadad (för hårt böjd) och dämed kortslutning.
Sökningen på vår TV gör jag genom "autotuning" sökning typ DTV, Sverige. Sedan OK.
Det tar en bra stund innan den letat färdigt och sedan kommer bilden direkt om det inte visar "ingen signal"
Vi har så dålig mottagning hemma så vi åkte runt i omgivningarna i går för att testa efter att felet på kabeln hittades, därför är jag för tillfället uppdaterad.
Bengt

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, kan tyvärr inte DMTECH, och i vilket sammanhang som den talar om DVB-T. Men det borde väl finnas någon info om att den söker DTV-kanaler som KarinoBengt nämner , alltså DigitalaTVkanaler.
Det finns väl också i menyerna om den skall söka ATV, alltså AnalogaTVkanaler, som bara är aktuellt om man har gammal analog centralantenn.
I en del TV apparater finns ju även satellit som val.
Dessa val brukar man kunna göra manuellt och välja vad den skall söka efter.

Jag funderar bara på om TV'n har tappat infon om att den skall söka efter DTV, för DVB-T är ju en sändningsform/komprimering som ligger under DTV..... eller hur man skall säga det begripligt.

Söker den som vanligt, och inte hittar något, eller kommer "DVB-T 0,00MHz 0% Hittade kanaler 0" upp på en gång.

M.v.h. JANKRO.

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

JANKRO:
Sista raden: Ja, det kommer upp på en gång. Sen blir den stående så.
Sökningen kommer aldrig igång.

DTV är inställt innan man söker DVB-T.
DVB-T = Digital Video Broadcasting - Terrestrial. Så det borde vara rätt.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men vi hade en DMtech i vår tidigare husbil. En riktig skit-TV, den gjorde inte annat än krånglade. När DVD-spelaren la av så åkte den ut.
Min åsikt.
:wideeyed:

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

JANKRO:

Som du beskriver så har nog TV.n ballat ur. Fundera på vad felsökning kostar innan du ber någon verkstad undersöka.
Vi konstaterade att en 3 år gammal TV vi hade uterummet som lagt skulle felsökas i verkstad så skulle det kosta 580 kr o sedan reparation. Vi köpte en ny TV för 2200kr och då har vi garanti 2 år framåt. Har man inte själv kompetensen att laga, så inser man snart vad arbetstimmar kostar.
Bengt

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

JANKRO:

Har kollat instruktionen om manuell sökning, men det verkar ungefär på samma sätt!
Jag har en följdfråga till dig.
Vet du om textTVn har fungerat när TVn var ok i övrigt?
Vi har aldrig fått igång textTV-delen i vår TV. Det är visserligen en 19" TV, men i övrigt samma som din. Har nu dragit fram en instruktion och ser hur man gör för att starta textTV. Tror att jag provat allt som står i instruktionen, men en knapp jag ej använt benämns som "reveal" har jag ej använt. Har för mig att jag fått texten "textTVstöds ej"
Tyvärr så har jag så dålig mottagning här hemma så jag kan inte prova något på plats, men får undersöka vid nästa resa.
Bengt

Tuzzan

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2025

Hej igen!
Sonen var hit i helgen och med hjälp av honom och Terracoms kanal/frekvenslista sökte vi manuellt på SVT kanalerna på 570MHz samt TV4 på 650MHz.
Då fick vi de markbundna fria kanalerna på rätt siffror på fjärren!

Gjorde nyss en automatisk sökning som då också gick bra!!!
Vad felet var eller är vet jag inte.

Texten funkar också, på min fjärr längst ner till vänster: TV/TXT och sedan 199 för att få programmet textat. Tryck en gång till så blir texten transparent.

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Tack för svaret om texten!
Det kan ju inte vara annorlunda på vår 19" TV!?
Fjärrkontrollens knappar verkar vara på samma ställe, så det ska nog vara samma.
Läste i gamla trådar om DMTECH att det finns två modeller av 19" TV.n, men det kan ju inte gärna vara med o utan text!?
Trevligt att er TV fungerar igen, hoppas det är bestående!
Bengt

Toppen