• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV antenn

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Den antennen är nog knappast värd att satsa några större ansträngningar på, vi har en från Triax som fungerar bra, rundstrålande så man inte behöver hålla på och söka efter rätt riktning, liten och smidig, bra pris. Den heter Triax Ufo, pris ca 1000:- i handeln. Kan rekommenderas. :)

Har nämnda antenn (3år) i stort sätt bra,men man behöver visst rikta, speciellt om signalen är svag.Det är bara att kolla signalstaplarna.
Har använt den både i Skandinavien och på kontinenten.

Jojje
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: TV antenn

Borttaget!
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Hej,

Den gamla typen av antenner som användes för analog-TV är inte särskilt effektiva för digital-TV.

Anledningen är att de i allmänhet är horizontalt polariserade medan DVB-T är vertikalt polariserat.

För DVB-T fungerar en vertikal TV-sprötantenn (med inbyggd förstärkare) bra för mobilt bruk.

Mvh Bengt


Varför ger du dig på att förklara då det du skriver är helt felaktigt. Först och främst så är allting i luften analogt. Således är det ingen skillnad på en analog eller digital antenn. Att sedan tillverkarna skriver DVB-T och till och med HD på sina kartonger är ren marknadsföring. Några tillverkare kör på som tidigare WISI www.wisi.de och andra har utvecklat sina antenner som Televés Fotografias de la referencia 1496. Men för att kunna skilja det åt så får vi ändå kalla det analogt och digitalt. På analogtiden var det också horisontal polarisation men vissa mindre sändare kunna sända vertikalt i landet. Nu är det horisontal polarisation som gäller. Alltså går det bra att använda antennerna som visas på bilderna här i tråden och på bilderna är dom horisontalt monterade. Dessa antenner kunde vi även använda före analog släckningen 2007 (Skåne). Läser man på Triax hemsida så skall alla deras UFO antenner monteras rätt "Can be mounted horisontally and vertically".
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn

Har nämnda antenn (3år) i stort sätt bra,men man behöver visst rikta, speciellt om signalen är svag.Det är bara att kolla signalstaplarna.
Har använt den både i Skandinavien och på kontinenten.

Jojje

Det stämmer och gäller alla rundstrålande antenner, men om du har vettig signalstyrka behöver du inte rikta så som du behöver med andra typer av antenner där du i princip måste veta i vilken riktning sändaren står, eller "scannra" av hela varvet runt bilen! :)
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Först och främst så är allting i luften analogt

Det stämmer inte.
En TV-sändning kan distribueras antingen analogt, digitalt eller till viss del som en blandning av båda, ett undantag är TV-sändning via bredband som är helt och hållet digital. Analog sändning via marksändare har upphört i Sverige och man har övergått till digital sändning.
di betyder två = man sänder alltså ut ettor och nollor.

Jojje
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Men trots att det heter digitala sändningar så är väl en bärvåg hos sändaren som moduleras med digitala signaler. Det var väl det som menades med "i luften är allt analogt".
// Göte J
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: TV antenn

Hej!
Jag undrar om det räcker med inbyggd box i TVn.

Kerstin
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn

Ja det gör det, men många aktiva antenner måste ha 5 volt matningsspänning, och om inte TV:n kan ge det finns det boxar som fixar det.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Först och främst så är allting i luften analogt

Det stämmer inte.
En TV-sändning kan distribueras antingen analogt, digitalt eller till viss del som en blandning av båda, ett undantag är TV-sändning via bredband som är helt och hållet digital. Analog sändning via marksändare har upphört i Sverige och man har övergått till digital sändning.
di betyder två = man sänder alltså ut ettor och nollor.

Jojje

Intressant fråga om en digital Tv-signal är analog eller digital.

För den som är intresserad så används i marknätet en modulationsform som heter COFDM. Man har inte bara en bärvåg utan 6817 bärvågor som packas ihop inom kanalbredden på 8 MHz. Var och en av dessa bärvågor kan förmedla 6 digitala bitar. För att kunna sända dessa sex bitar per bärvåg måste en annan modulationsform användas för varje bärvåg, kallad 64-QAM. QAM innebär att både amplitud och fasläget ändras på sinusvågen. Svår uppgift och inte konstigt att en mottagare för COFDM i början av 90-talet kostade flera miljoner kronor!

För att sammanfatta, bärvågorna moduleras med amplituden (och fas) vilket gör att sändningen bör anses vara analog, (den överförda informationen är däremot digital.)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Först och främst så är allting i luften analogt

Det stämmer inte.
En TV-sändning kan distribueras antingen analogt, digitalt eller till viss del som en blandning av båda, ett undantag är TV-sändning via bredband som är helt och hållet digital. Analog sändning via marksändare har upphört i Sverige och man har övergått till digital sändning.
di betyder två = man sänder alltså ut ettor och nollor.

Jojje

Ser att där redan skrivets ett bra svar, tack Håkand. Jag skrivet detta inlägg ändå, då det är min text som är ifrågasatt. Dessutom satt jag och skrev detta igårkväll men blev inte klar.

Du anser att mitt påstående inte stämmer.
Fick lägga rätt mycket tid på att göra en video när du hade synpunkter angående ”Hjälpande hand med hjulbultar”. Nu har lagt tid på detta också då det kanske kan glädja någon vetgirig samt att få en förståelse på hur komplicerad den vardagliga tekniken är.

I luften är det analogt om det så är TV, mobiltelefon eller en radiolänk förbindelse. Det går inte att skicka en 0: a eller 1: a i luften. Visar några bilder jag tagit på min mätmottagare.

På bild 1 så visas en analog kanal. Mellan de gula markörerna är det 8Mhz och där ryms en enda TV kanal. Staplarna man ser är bildbärvåg, underbärvågor och ljud.

På bild 2 visas nät 2 MUX43 DVB-T. Mellan de gula markörerna är det 8Mhz och där ryms TV4 MALMÖ, TV400, TV4 PLUS, TV6, TV4 FILM, TV4 FAKTA och CNN. Det är just detta som hela grejen, istället för en kanal så får där plats 7 kanaler. (Denna grundförklaring gäller endast för MPEG2 inte MPEG4 och DVB-T2.) Modulationsformen är Coded Ortogonal Frequency Division Multiplex och istället som på bild ett där man ser en stor bärvåg så är här 6817 bärvågor på samma utrymme. Dom ligger alltså mycket nära varandra. I varje bärvåg använder man modulationsformen 64-QAM, Quadrature Amplitude modulation och det är här det övergår från analogt i luften till digitalt. När man ändrar amplituden och fasläget så kan mottagaren läsa 1: or och 0: or, men det blir först i mottagaren. Alltså efter tunern i den extern boxermottagare eller inbyggd i TV: n.

Omräknat så blir detta en dataström på 22Mbit/s och har vi då mottagning för 7 MUXAR så kan man grovt säga att man har 154Mbit/s in till husbilen.

Då jag ändå hade kameran framme så tog jag lite bilder på andra mätningar man kan göra på COFDM.

På bild 3 visas mätning på Channel BER. Bit Error Ratio före Viterbi som är en felrättare. VBER är BER efter Viterbi därav är det värdet bättre. Därefter rättas det sista till i Reed-Solomon.

På bild 4 visas mätning på MER Modulations Error Ratio

På bild 5 visas information från sändaren.

På bild 6 kan man avläsa felpaket.

På bild 7 visas C/N mätning carrier och noise.

På bild 8 visas ekomätning om man har problem med en sändare i närheten.

På bild 9 visas sändarinställningar

När ni står där och snurrar och höjer och sänker antennen och har kör den ena kanalsökningen efter den andra och tycker att det mest är skit. Tänk då på detta jag skrivet, jag kan tycka att det är konstigt att det fungerar. Det förekommer mycket mjukvaruskillnader i boxar och TV apparater som gör att det blir problem.

Vid ett annat tillfälle får jag skriva om hur ettorna och nollorna kommer från telestationen till ditt modem då du anser att det är helt och hållet digitalt för TV mottagning via ADSL modem. Där är inte mycket rätt i ditt inlägg.
 

Bilagor

  • 1 Analogt.JPG
    1 Analogt.JPG
    667,3 KB · Visningar: 3
  • 2 Analogt i luften.JPG
    2 Analogt i luften.JPG
    695,4 KB · Visningar: 0
  • 3 CBER VBER PW.JPG
    3 CBER VBER PW.JPG
    551,2 KB · Visningar: 0
  • 4 MER.JPG
    4 MER.JPG
    616,4 KB · Visningar: 0
  • 5 MUX 2.JPG
    5 MUX 2.JPG
    654,7 KB · Visningar: 2
  • 6  Error packet.JPG
    6 Error packet.JPG
    603,6 KB · Visningar: 0
  • 7 CN.JPG
    7 CN.JPG
    683,8 KB · Visningar: 1
  • 8 Echo.JPG
    8 Echo.JPG
    555 KB · Visningar: 1
  • 9 Sändarinställning.JPG
    9 Sändarinställning.JPG
    721,3 KB · Visningar: 0

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Här kommer ett bra svar till ;)
Förstår inte varför du blir så upprörd när man ifrågasätter dina påståenden både nu och tidigare:confused::)
Har fått bekräftat av Teracom att visst är det digitala signaler från tv-sändarna.

Teracom :
För att ta emot digitala tv-sändningar från marknätet krävs anpassad utrustning som digital-tv-mottagare och antenn. De flesta tv-apparater som finns idag kan bara hantera analoga signaler. Därför behöver varje sådan tv-apparat kopplas till en digital-tv-mottagare som omvandlar de digitala signalerna från antennen till analoga signaler.

Jojje





digital-signal1.gif
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: TV antenn

Hej,

Jag hoppar över alla teknikaliteter och tänkte bara säga att jag skaffade en HD box Sagemcom tillsammans med två antenner, den lilla silverfärgade är tänkt att ha med i bilen och den lite större använder jag hemma (båda är inomhusantenner) tillsammans med HD boxen från boxer endast med strömmatning via antenn kabeln. Hemma har jag kanonbild på alla kanaler, så när säsongen startar kommer jag att ta med "hemma" boxen i husbilen, skulle det vara dålig mottagning där man står så har jag ett gäng program inspelade på boxen :).

//Bosse

antenn.jpg

hd antenn.jpg

sagemcom-rt90160hd.png
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Jo du har helt rätt, beklagar.

Jojje

Ja, jag vet. Trots att jag skriver en förklaring med bilder och text på hur det hänger ihop så fortsätter du och skall förklara i inlägg 32. Det är ungefär som att förklara till en elev som går på gymnasiet att första bokstaven i alfabetet är A. Hade väl knappast skrivet som jag gör i mina inlägg i denna tråd om jag inte haft mycket god kännedom om hur det fungerar.
Tackar för ditt inlägg 34.

Har inte den här tråden kommit lite off topic nu?

Jo det kan man kanske tycka, men där var så stora felaktigheter i informationen i några inlägg här så jag kände att jag fick skriva lite. Detta med TV antenn är en fråga som återkommer här i klubben med jämna mellanrum hela tiden år efter år och det är inte bra om medlemmarna får en helt uppåt väggarna felaktig information.

BoBil333

Det trevligaste med digital TV är just hårddisken. Man tittar på sina program när man själv vill och snabbspolar förbi all reklam. Just denna box du köpt är trevligt men har lite egenheter för sig, jag har provat den mottagaren ett tag med ny mjukvara åt Sagemcom och den är nu färdigprovad och ligger i luften från och med idag den 25/2.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: TV antenn

Jo du har helt rätt, beklagar.

Jojje

Ja, jag vet. Trots att jag skriver en förklaring med bilder och text på hur det hänger ihop så fortsätter du och skall förklara i inlägg 32. Det är ungefär som att förklara till en elev som går på gymnasiet att första bokstaven i alfabetet är A. Hade väl knappast skrivet som jag gör i mina inlägg i denna tråd om jag inte haft mycket god kännedom om hur det fungerar.
Tackar för ditt inlägg 34.

Har inte den här tråden kommit lite off topic nu?

Jo det kan man kanske tycka, men där var så stora felaktigheter i informationen i några inlägg här så jag kände att jag fick skriva lite. Detta med TV antenn är en fråga som återkommer här i klubben med jämna mellanrum hela tiden år efter år och det är inte bra om medlemmarna får en helt uppåt väggarna felaktig information.

BoBil333

Det trevligaste med digital TV är just hårddisken. Man tittar på sina program när man själv vill och snabbspolar förbi all reklam. Just denna box du köpt är trevligt men har lite egenheter för sig, jag har provat den mottagaren ett tag med ny mjukvara åt Sagemcom och den är nu färdigprovad och ligger i luften från och med idag den 25/2.

Installerade nya programvaran igår och nu pixlar den inte vid uppspelning som den kunde göra förut. Har man sen en Philips tv så kunde ljudet försvinna vid kanal byten, detta var ett känt problem, men det verkar som om allt funkar nu. Jag är supernöjd med boxen och meny alternativen. mvh Bosse
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: TV antenn

Dethleffskvalite

Ja du ,du ger dig inte även om fakta ges av Teracom :mad:

Jag skriver också en förklaring med bilder och text på hur det hänger ihop.

Tycker fortfarande inte om din nervärderande attityd om man ifrågasätter :mad:

Okej,jag beklagar att jag är ute och cyklar.

Jojje
Också en skåning :)
 
F

F.d. 53014

Guest
Sv: TV antenn

Nu tycker jag att vi avslutar dessa inlägg som jag började med och som börjar att urartat.
Kerstin
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: TV antenn

Självsökande antenn för markburen TV behövs inte, Däremot så kan jag rekomendera en antenn som har automatisk förstärkning (AGC Automatic Gain Control) Det pratas i andra trådar om denna antenn. Televés Omni nova eller Kathrein. Televés är nog den mest prisvärda för tillfället och behöver en extern nätdel på 12v. Den innbyggda nätdelen i nyare TV aparater på 5v räcker tyvärr dåligt till. Dessa antenner känner av styrkan i muxarna och förstärker eller dämpar dom till en lämplig nivå för TVn. Detta är viktigt då man förflyttar sig mellan olika geografiska områden.
 
Toppen