• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV-Antenn Kathrein

hellstrand

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Linköping
HBK-Nr
5022
Medlemskap
2022
Hej. Nyss bytt husbil och med den följde en TV Antenn som verkar motorstyrd. Importvagn Burstner, integrerad. Sitter någon form av mottagare inne i bilen (garderob). Jag har försökt att koppla in teve, men inte lyckats få någon signal. Antennen "vecklar inte ut sig", men mottagardelen tänds när jag sätter in en av mina sat-mottagare som jag har i bostaden.
Kathrein mobilsat står det på antennen. Mottagardelen Kathrein. I den sitter kontakter för antenn in o ut, en telekontakt (6 pol), strömförsörjning. En grön lampa lyser på den då jag sätter på en mottagare.
Finns d et möjligen någon som känner till denna anläggning.
Skall det finnans fjärrkontroll eller ytterligare mottagare som hör till denna anläggning.
mvh Chris
 
G

GunDogs

Guest
Sv: TV-Antenn Kathrein

Hej, hellstrand.

Prova om du får ut något via den här länken:

KATHREIN-Werke KG, Satelliten-Empfangsanlagen

Jag hade en Kathrein-anläggning på en tidigare bil, men jag fick den bara att
fungera ihop med Astra-satelliten , vilket innebar en massa kanaler i Europa
men ingen svensk. Sen bytte jag bil och slapp lösa "problemet".

Jag tror du hittar manualer för din anläggning via ovanstående länk.

Jag hade fjärrkontroll till min och det var den jag startade med genom
att välja kanal 1.

Lycka till
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV-Antenn Kathrein

Om det skal fungere er avhengig om antennen kan klare å finne Thor satellittene (canal digital) eller Sirius (viasat). Klarer den å finne "fuglen" på himmelen så er det mulig at en egen tuner på sat out kontakten skulle fungere. Men uansett så må du først koble en TV til den innebygde tuneren og bruke fjernkontrollen for å sette opp automatikken til å finne rett sat.
 

hellstrand

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Linköping
HBK-Nr
5022
Medlemskap
2022
Sv: TV-Antenn Kathrein

Tack, men jag är har ingen erfarenhet av denna utrustning och vet inte vad som behövs. På något sätt måste antennen få info/signal att veckla upp sig och styra in mot satellit. Detta steg återstår. Teven är inkopplad, med sat mottagare (har själv testat både med viasat och canal dig. Är det då så att jag måste köpa en annan sat mottagare för Kathrein antennen. Att jag inte kan anväda det jag har?
mvh
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: TV-Antenn Kathrein

Om kontrolleren i Kathrein boksen ikke vet hvordan den skal finne våre 2 nordiske satellitt posisjoner så må hele anlegget byttes ut, evt. så kan det finnes oppdateringer til kontrollerboksen som løser problemet.

For å finne hvilken du har så trenger vi å vite om det er en normal rund parabol eller en firkantet, og hvor stor den er (grovt målt, under 60, over 80 cm elelr mellom)

En liten sak til, boksen inne i bilen er skrudd fast med 4 skruer, tror det står noe produktinformasjon på undersiden:D
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: TV-Antenn Kathrein

Vi har en likadan Satellitantenn av märke Kathrein. Jag får in en hel massa tyska kanaler, men inget från norden. Har säkert lagt ned 15 timmar på att försöka få fatt i Sirius eller Thor, men inte då.... Bara Astra.

Jag är mycket intresserad av andras framgångar med detta! Laddar man ned mjukvaran direkt till satellitens box och i sådana fall hur? Jag har i alla fall lyckats ladda hem instruktionsboken, men kommer inte vidare.

/Henrik
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: TV-Antenn Kathrein

Du måste börja med att gå in i Instalation add new satelite
1 add new satellite ge den ett namn Ex sirius.
2 ställa in en frekvens symbolrate och FC som ingen annan satellit har.
Ex 12.379 27500 3/4 en fri kanal som du kan se
3 ställa in graderna på den nya satelliten Ex 4.8º
4 leta upp sateliten manuellt och när du har hittat den lägg in den i minnet. 5 Sedan får du lägga in alla transpondrarna som du vill ha.
6 Gör en automat scan på den nya satelliten med dom inlagda transpondrarna
7 Nu skall den hitta den nya satelliten.
 
Senast redigerad av en moderator:

hellstrand

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Linköping
HBK-Nr
5022
Medlemskap
2022
Sv: TV-Antenn Kathrein

Handlaren hittade en UFD 540 som han glömt att ge mig. Nu återstår bara fjärrkontrollen. Är det någon som känner till var man kan köpa en sådan eller om det finns någon fjärr som skulle kunna passa till anläggningen?
mvh och tack för tidigare svar.
Chris.
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Sv: TV-Antenn Kathrein

Jag har en helt ny Kathrein UFD 540 DVB Satellite reciver, digital ,som aldrig kom till användning pga husbilsbyte.
Komplett med box, fjärrkontroll, nätkabel 12 o 230 volt, infrasensor för fjärr, bruksanvisningar på tyska o engelska.
Den som känner ett behov av denna kan hör av sig.

Mvh Aviatören
 
Toppen