• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TV antenn INBYGGD

framat

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2025
Hejsan alla glada människor!
Vi har varit och tittat på en Hymer B 798 SL.
Så fråga jag försäljaren om den är förbered för montering av vanlig TV-antenn.
Svaret blev att det behövs inte det finns redan en antenn inbyggd i taket. ( Teknikens under ).
Jag såg väl lite tvekande ut, då menade han att när mottagningen inte fungerade med den antennen så finns det ju parabol.

Min fråga är vad är er erfarenhet av den typen av antenner. Hur bra mottagning är det på den typen av antenn?????
Lars

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025
Sv: TV antenn INBYGGD

Om du står precis vid en tv mast kanske den fungerar i annat fall kan du glömma den. Har själv en utanpåliggande fast rundstrålande med antennförstärkare men även den fungerar dåligt så nu skall jag montera en höj och sänkbar (inifrån bilen).
Håkan

thogre

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4931
Medlemskap
2025

Hej!
På vår Hymer ML-T 580 finns en inbyggd antenn som fungerar lika bra som en höj och sänkbar antenn på vår förra husbil Hobby van.

Per & Leena

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4105
Medlemskap
2023

Den inbyggda Tv antennen fungerar klockrent, "sämre vid extrema platser"
Inte sämre än antennen som fanns på våran tidigare bil med antennförstärkare+höjbar.
Vi är mycket nöjda att slippa tänka på en takmonterade antenn.

J

Jarn

Guest

På min Hymer -14 fungerade den inbyggda antennenen mycket dåligt.
Jag frågade säljaren om han trodde det var en sk aktiv antenn som behövde 5 eller 12 V från TVn.
Nej var svaret och han sa att den var dålig och många hade klagat på den.
Eftersom jag hade en spänningsmatning hemma för aktiv antenn (har ej 5V ut på TVn) så kopplade jag in den.
Det gjorde susen, nu har jag riktigt otroligt bra mottagning.
Har också tipsat säljaren om detta.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Har en Hymer B690 StarLine -12 med inbyggd antenn. Vi köpte den ny och säljaren sa att vi skulle prova den innan vi sätter dit något annat, tänk bara på att den inbyggda antennen måste ha 5 Volts-matning föra att fungera. Vi hade inte det på TV:n så vi kopplade in en boxer 5Vdc antennmatning mellan och då fungerar det för det mesta men inte alltid. Finns också små separata dosor med 5Vdc att koppla på antennkabeln. Nu är vi inte så mycket för att titta på TV så det är inte alltid vi försöker. Går det inte så har vi några filmer med i reserv. Böcker hägrar mer.

BenSo 08

HBK Medlem
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025

Hej!

Jag har en likadan bil som du har och jag tycker att det fungerar bra. Det händer att jag hamnar i radioskugga då och då. Vid dessa tillfällen fungerar det inte så bra eller inte alls. Jag vet inte om en takantenn skulle vara bättre i dessa fall.
Notera dock, att din TV måste kunna ge ifrån sig 5 volt för att det hela ska fungera.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En god antenne kan godt støpes inn i et GFK tak. Teoretisk kan det støpes inn en matrise av antenner slik at en i prinsipp har antall retningsantenner som til sammen blir en omnidirekt med bedre mottak enn de fleste fritstående omnidirekte.

F

F.d. 55665

Guest

Vår Hymer -14 Excis har en inbyggd antenn. Husvagnssvensson i Kållered satte dit en antennförstärkare vid leverans (som ger spänning). Vet inte om det var standard eller ej, men det fungerar rätt hyfsat. Sällan helt utan bild. Enstaka muxar (känns som om det är kanaler med många packade program) förefaller fungera något sämre, men det kan lika gärna ha at göra med vår lilla budget-TV. Dem bil vi hyrde året innan med hissbar riktantenn hade inte bättre bild.

Toppen