• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvåglasfönstret har delat sig

F

F.d. 26649

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Boxstar
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Har ett fönster i skjutdörren på min Boxstar som har "delat sig".
Någon som vet vad man ska ha för lim för att limma ihop det med.
Alltså, inner och ytter plasten har delat sig i nedre delen.

Vad är det för plast i ett husbilsfönster?

Alla idé er välkommna, måste lyckas fixa detta innan fredag då Föräldrarna ska låna bilen över helgen.

Kan komplettera med en bild imorgon, lite svårt att i ord förklara.

MVH
Andreas

F

F.d. 29954

Guest
Jag skall försöka hjälpa dig eftersom det ser ut att vara ont om tips och tiden rinner iväg.
För det första, tror jag materialet heter polykarbonat, ett slags "segt plexiglas".
Det finns lim ämnat för detta. Problemet är att luftmassan mellan rutorna sväller och krymper med temperaturen, dvs den andas och suger då in fukt, vilket kan ge trist dimmbildning mellan rutorna.
Åtgärd. Värm rutan så mycket du törs, ställ rutan mot solen, kanske blås från håll och försiktigt med värmebössan, så att du jagar upp tempen till ca 50grader (gissning)
Rengör rutans underkant med sprit (E85?) och applicera genomskinligt badrumssilicon som tål minus och plus grader -20 & +60. Sedan är det tanken att när den svalnar, så krymper luften och den borde då suga in siliconet i springan.
Har aldrig gjort detta själv, men ditt alternativ är att köpa en ny fönster eller försöka laga den gamla. Lycka till, men var försiktig med värmen..

F

F.d. 26649

Guest
Afghan skrev:
Jag skall försöka hjälpa dig eftersom det ser ut att vara ont om tips och tiden rinner iväg.
För det första, tror jag materialet heter polykarbonat, ett slags "segt plexiglas".
Det finns lim ämnat för detta. Problemet är att luftmassan mellan rutorna sväller och krymper med temperaturen, dvs den andas och suger då in fukt, vilket kan ge trist dimmbildning mellan rutorna.
Åtgärd. Värm rutan så mycket du törs, ställ rutan mot solen, kanske blås från håll och försiktigt med värmebössan, så att du jagar upp tempen till ca 50grader (gissning)
Rengör rutans underkant med sprit (E85?) och applicera genomskinligt badrumssilicon som tål minus och plus grader -20 & +60. Sedan är det tanken att när den svalnar, så krymper luften och den borde då suga in siliconet i springan.
Har aldrig gjort detta själv, men ditt alternativ är att köpa en ny fönster eller försöka laga den gamla. Lycka till, men var försiktig med värmen..

Tack för svaret. Nu blev lösningen att jag åkte till den lokala glasmästaren som limmade den åt mig. Vågade inte chansa på vilket lim jag skulle använda, samt att det var lackerat där limmet skulle vara.

Så nu sitter rutan på plats igen.

Toppen