• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Två blåbär på resa

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Dag 2 av 4

Jag börjar med att redovisa dagens etapp:
  • 655 km enligt ViaMichelin
  • 656 km enligt GPS
  • 693 km enligt tripmätaren men då ska vi dra av 23 km för att vi irrade runt i Figueres och La Jonquera i jakt efter en Cepsa-mack. Vi behövde byta vår flaska med propan.

Sen vidare med dagens utgifter [€]:

96,47 Diesel, fick tanka 78.9L x 1,223€/L. Verkade dyrt men det var ännu dyrare på franska sidan. Nästan 0,25€ dyrare per liter.
11,50 Vägavgift, Barcelona - Figueres
2,85 Vägavgift, Figueres - La Jonquera
0,45 Vägavgift, Lan Jonquera - för att komma upp på AP7:an igen
69,90 Vägavgift, från SPA/FRA gränsen upp till Lyon
5,00 Vägavgift, Lyon - Belleville, som ligger mittemellan Villefranche och Macon.
===
186,19 Summa

--

Har ni Cepsa-gasolflaskor så går det att byta i La Jonquera, kostade 12,28€. Hittade inget i Figueres. Verkar heller inte vara möjligt att byta flaskor på AP7. Rätta mig gärna om jag har fel, isf tala gärna om var.

blåbär_2000.jpg
Snöklädda toppar

Mycket hård motvind hela vägen, ända från Girona till strax söder om Lyon. Backspeglarna vek in sig gång på gång.

blåbär_2010.jpg
Silvertejp runt armarna till backspegeln. Detta sinnrika patent höll spegeln ute, på plats, i ca 10 sekunder

I natt står vi på en vingård. Gratis! Det lutar och det är slaskigt. Hoppas att vi kommer loss i morgon.

blåbär_2020.jpg
Vi, till höger

Nästsista natten i husbilen på nästan sex månader.

--

I morgon stannar vi till i Dijon och handlar senap, tankar i Luxemburg och övernattar i södra Tyskland.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Du kan surre for eksempel. fiskesnøre, tynt tau....... så det blir stramt. Bakdelen er at du ikke får slått det inn om det blir i veien
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Dag 3 av 4

Dagens etapper:
  • 635 km enligt ViaMichelin
  • 631 km enligt GPS
  • 667 km enligt tripmätaren men här måste vi åtminstone dra av 22 km. Mer om detta alldeles strax.
blåbär_1610.jpg
Tidig morgon i Beajoulais

Kaffekannan gick sönder igår. Det blev inget morgonkaffe idag. Ingen bra start på dagen.

Först åkte jag åt fel håll och körde söderut. Fick vända i Villefranche sur Saone som ligger 11 km söder om Belleville. Kostnad 1.10€. Nu, en intressant iakttagelse:

Fick alltså betala 1,10 för 11 km. Kan det vara så att vägavgifterna kostar ca 10 cent per kilometer i Frankrike?

Fortsatte norrut och tankade en skvätt för att vi skulle klara oss till Luxemburg. Jag valde ”diesel” och inte på den billigare sorten, ”gazole”. Gazole, som annars kostar 1,525€/L så tankade jag istället V-Power Shell SuperDunderTurboXLPlusSenatorExcellence-diesel för 1,625€/L.

Och så skulle jag köpa mitt morgonkaffe i en automat. För att vara säker på att få kaffe så valde jag det dyraste automaten hade att erbjuda. Dark-Kaffe-Mocca-with-Extra-Shot för 3,40€. Största muggen! Det blev mest choklad i muggen! ☹

Åkte till Carrefour i Dijon för att köpa senap och ny kaffekanna. Tog fel avfart och fick köra mot enkelriktat innan vi hittade rätt parkering. Allt detta beror på brist på morgonkaffet.

blåbär_1620.jpg
Kanske ett alternativ om man är trött på att köra?

Norr om Nancy åkte vi in i en snöstorm. Detta skyller jag också på bristen av kaffet.

I natt står vi bakom badhuset i Bad Münstereifel. Kostar 7€ inkl. el. Detta betalas i receptionen till badhuset. Har tillgång till toaletter där fram till stängningsdags, kl 2100.

blåbär_1630.jpg
Stellplatz

Dagens utgifter [€]

1,10 Vägavgift, felkörning Belleville – Villefrance sur Salone

17,90 Vägavgift, Villefrance s/S – Dijon

19,90 Vägavgift, Dijon – Nancy. Nancy var den sista vägtullen före Luxemburg.

65,00 Diesel, 40L x 1,625€/L

81,83 Diesel, 79,6L x 1,028€/L i Luxemburg. Nästan 6 svenska kronor billigare per liter än i Frankrike. I Tyskland kostar dieseln cirka 1,16€/L.

7,00 Ställplatsen

===

192,73 Summa

I morgon kör vi till Kiel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Funderar på vilken väg ni ska ta till sverige blir det travemunde med kvällsfärjan 22.00
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Dag 4 av 4

blåbär_2030.jpg

Morgonkaffe. Med citronkaka som vår tyska vän, Barbara, bakat. "Nej, Sixten får inget!"

Dagens etapp:
  • 587 km enligt ViaMichelin
  • 605 km enligt tripmätaren
  • GPS-en ligger nere i bilen och jag sitter i hytt 9822 just nu.
Dagens utlägg [€]:
78,59 Diesel. 65,0L x 1,209€/L

Lämnade Bad Münstereifel vid 8-draget. Vår GPS, som tillika är optimist och glädjespridare, sa att vi skulle vara framme kl 1335.
HA! Så fel man kan ha!
Vi kom till kajen och incheckning kl 1755! GPS:en visste nog inte att det var fredag i Tyskland. Dessutom hade den inte räknat med alla femtusen vägarbeten.

Ett tips: Undvik Tyskland på fredagseftermiddagar! I fortsättningen så kommer vi att köra genom Tyskland på helger.

Jag återkommer i morgon (eller söndag) med en sammanställning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är nog bara hemma i sverige som man kommer i närheten av de tider som gps anger, jag brukar ta den gånger 2 så stämmer det bättre. Jag såg ju trafiken när jag tittade på maps i datorn och tänkte att det hänger nog på gärsgårn å hinna.
Hamburg förbifart ska nog vara en söndag inte för sent på dagen.
Har man gps i bilen så hittar den inga satteliter så det kan ta en stund innan den fattar var den är på kursen och den tiden är oftast när man kör ut från färjan och ska ta viktiga beslut om vilket håll man ska köra, jag brukar ta med den i hytten och försöka få en fix genom fönstren.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Tack för dina inlägg, hoppas ni kommer hem säkert.
Vi väntar med att åka hem till slutet av April.

Vi kom hem säkert. Enda lilla missöde var att jag knäckte gråvattenröret mot isvall då jag skulle backa upp på parkeringen hemma.
Varje år säger vi samma sak. "Vi kom hem en månad för tidigt!". Ni gör rätt som stannar en månad till.
 
Toppen