• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvättsprickor Seitz fönster

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har 5 st. Seitz S4 hängade fönster på husbilen. Alla 5 har spruckit i överkanten där "gångjärnet" sitter. Exakt på samma ställe c:a 15 cm ifrån ena kanten. Där sprickan börjar löpa ut finns en liten bula i alu-listen, likadant på alla 5 fönster. Bilen är från 2003, jag tog kontakt med försäkringsbolaget som svarade att det kostar 3000:- i självrisk för varje fönster= 15.000:-:( När jag hade rest mig upp så kontaktade jag Seitz Svenska representant Dometic Waeco. Ok, bilen är gammal men lite godwill skulle sitta bra. Döm om min förvåning när dom meddelar att det där är typiska tvättsprickor! :confused:Har någon varit med om dylikt? Jag lägger in några bilder på "tvättsprickorna" så kan ni döma själva. Ha en bra kväll!
Hälsningar
 

Bilagor

  • IMG_1135.JPG
    IMG_1135.JPG
    283,8 KB · Visningar: 21
  • IMG_1136.JPG
    IMG_1136.JPG
    224,8 KB · Visningar: 19
  • IMG_1160.JPG
    IMG_1160.JPG
    594,8 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Vad menas med tvättsprickor ?

// Pär
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Hej!
Ja, det undrar jag också. Någon som vet?
Hälsningar
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.273
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Ser inte kul ut. Man undrar om det sitter en stoppskruv eller något inne i aluminiumlisten. Kanske felmonterat på något vis.

Å tvättsprickor har jag aldrig hört talas om.

Men jag har ju bara haft husvagn sedan -79 o husbil sedan -02.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Sådana sprickor uppkommer om man tvättar med t-röd finns säkert något tvättmedel som ger samma skador.
Använd därför aldrig t-röd vid tvättning av plexiglasfönster.
Egen erfarenhet.
Arne.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.301
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Det där ser inte alls trevligt ut. Lite märkligt att dessa tvättsprickor oppkommer på exakt samma ställe på fönstren. Troligen finns det någon tillverkningsdetalj just där som blir en sprickanvisning när de utsätts för något de inte tycker om, T-sprit eller något tvättmedel.

En stilla undran dock: Finns det någon här på forumet som hört talas om detta tidigare från Seitz eller Dometic? Eftersom de verkar veta precis vad det är så hade det kanske varit lämpligt att de talade om detta för oss konsumenter. När vi hämtade vår bil fanns det inga varningstexter om detta, däremot fanns det varningsetiketter på takfönstren som talade om att de inte fick täckat till mer än ca 2/3 med mörkläggningsgardinerna vid starkt solljus. Det blir för varmt helt enkelt varvid fönstren kan deformeras. Liknande etiketter hade kanske varit lämpliga på fönstren också.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Tack Michael!
Du verkar förstå vad det handlar om. Jag menar att detta är ett tillverkningsfel och vill förtydliga ytterligare.
Husbilen, Rimor Sailer 748 2003 inköpt beg. 2005. Sprickorna upptäcktes för 14 dagar sedan.
Seitz levererar fönster till 70 % av husbils- och husvagnsmarknaden, några fler borde vara drabbade.
Alltså, ut och kolla fönster på Era bilar och vagnar från 2000-2003.
Bästa hälsningar
 
Senast ändrad:

Rosen

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Luleå
HBK-Nr
2110
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Samma problem på ett av fönstren på våran 2004, en liten bula finns på aluminiumlisten där sprickorna börjat
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Sådana sprickor uppkommer om man tvättar med t-röd finns säkert något tvättmedel som ger samma skador.
Använd därför aldrig t-röd vid tvättning av plexiglasfönster.
Egen erfarenhet.
Arne.
Hej Arne!
"Tvättsprickor", den förklaringen räcker inte för mig. Varför har inte det 6:e fönstret sprickor? Kanske för att det ett Seitz S4 skjutfönster.
Vilka tvättmedel använder Du respektive, använder Du inte?
Hälsningar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Det finnes ofte en mye enklere forklaring på slike sprekker i kanten. Ruten sitter godt fast i listen, og utsettes for krefter når det åpnes. Hengslen i overkant slutter like innefor sprekkene, eller just der.

At plasten i ruten blir sprø av vaskemidler er en kjent sak, og litt ekstra belastning ved åpning av vinduet blir fort til sprekker.
 
F

F.d. 1650

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Tvättsprickor? Vad är det för hastigt påkommet begrepp. Har arbetat som polymer-(plast-)kemist i flera årtionden. Har aldrigt hört begreppet tvättsprickor. Men väl "stresscracking" som kan uppträda på åldrat gammalt akrylglas (Plexiglas m fl beteckningar). Är övertygad om att ett tillverkningsfel ligger bakom. Att det finns en brottanvisning eller en böjpåkänning från tillverkningen.
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Tvättsprickor? Vad är det för hastigt påkommet begrepp. Har arbetat som polymer-(plast-)kemist i flera årtionden. Har aldrigt hört begreppet tvättsprickor. Men väl "stresscracking" som kan uppträda på åldrat gammalt akrylglas (Plexiglas m fl beteckningar). Är övertygad om att ett tillverkningsfel ligger bakom. Att det finns en brottanvisning eller en böjpåkänning från tillverkningen.

hej har aldrig hört talas om tvättspricka
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Det finnes ofte en mye enklere forklaring på slike sprekker i kanten. Ruten sitter godt fast i listen, og utsettes for krefter når det åpnes. Hengslen i overkant slutter like innefor sprekkene, eller just der.

At plasten i ruten blir sprø av vaskemidler er en kjent sak, og litt ekstra belastning ved åpning av vinduet blir fort til sprekker.

Mycket intelligent sagt det uppstod på min gamla bil från 1989 när den var 10 år på köksfönstret som man alltid öppnar vid matlagning och den knyck som det blev vid att man tog upp det för att spärren skulle häkta i så tog stoppet i och det blev en spricka och
gick av efter ett tag men ingen som berodde på tvätt. Givetvis använder jag aldrig starkt medel och kör inte på vintern det klarar inte dessa leksaker sen får det vara av vilket märke som helst. Det är nog bara bussar och Concorde som är gjorda för det, när man börjar krypa och se hur det ser ut bakom dden snygga fasaden. Men Seitz bör ta på sig det det skall ej ske på alla fönster, så mitt tips är att dra bort fönstret från aluminiumfalsen och se om det ligger rätt i skenan eller om det är ett bearbetningsfel på plexin vid där brottet är, eftersom det läggs i en maskin och sågas och det kan ha gått fel på den bearbetning vid tillverkningen. Värt att chansa har arbetar med plast och mycket går manuellt i den industrin fortfarande på grund av att det är ömtåliga material och stor noggranhet som krävs. Mycket tråkigt är det i alla fall.
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Tvättsprickor? Vad är det för hastigt påkommet begrepp. Har arbetat som polymer-(plast-)kemist i flera årtionden. Har aldrigt hört begreppet tvättsprickor. Men väl "stresscracking" som kan uppträda på åldrat gammalt akrylglas (Plexiglas m fl beteckningar). Är övertygad om att ett tillverkningsfel ligger bakom. Att det finns en brottanvisning eller en böjpåkänning från tillverkningen.
Hej Casa Brigida,
Enligt Dometic/ Waeco så är det "tvättsprickor":confused:
Hälsningar
 
Senast ändrad:

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Det finnes ofte en mye enklere forklaring på slike sprekker i kanten. Ruten sitter godt fast i listen, og utsettes for krefter når det åpnes. Hengslen i overkant slutter like innefor sprekkene, eller just der.

At plasten i ruten blir sprø av vaskemidler er en kjent sak, og litt ekstra belastning ved åpning av vinduet blir fort til sprekker.
Hej Knut.
Kan Du förklara varför alla 5 S4 föntren har sprickor på exakt samma ställe?
Hälsningar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Det jeg ikke har noen forklaring på er at alle har sprekker, men når de først sprekke pga belastning så bør de sprekke ved hengslingen. Det er der belastningen er størst.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Är det en försänkt skruv med koniskt huvud eller ett cylindriskt huvud? Vet tyvärr inte hur innerram sitter ihop med ytterram så därför undrar jag om skruven som syns på bilden förbinder innerramen med ytterramen?
/David
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Är det en försänkt skruv med koniskt huvud eller ett cylindriskt huvud? Vet tyvärr inte hur innerram sitter ihop med ytterram så därför undrar jag om skruven som syns på bilden förbinder innerramen med ytterramen?
/David
Hej David!
Det Du ser på bild 3 är ena stöttan som håller fönstret i öppet läge. Innerram och ytterram är skruvade ihop från insidan med träskruv/plåtskruv.
Hälsningar
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Tvättsprickor Seitz fönster

Jag antar att du har fler skruvar i fönsterna liknande de som syns på bilderna, finns det även en liten bula i alu.-listen vid dessa (andra) skruvar? Jag menar skruv med bula i alu.-listen = sprickor. Skruv utan bula i alu.-listen = inga sprickor.
/David
 
Toppen