• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta taket

F

F.d. 25057

Guest
Hej, ska tvätta H-bilen i morgon ,törs man krypa på taket,utan att det tar skada??? (normalvikt),när jag hade H-vagn gick jag på taket när jag tvättade å det fungerade.
Guy:wideeyed:
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Tvätta taket

Jag har med alla mina bilar, Gått på taket och tvättat, Annars kan man undra om alla bilar står under tak, Eller om den välter ok vad händer då?
Gå på taket, anars byt bil.
Skoogis
 
F

F.d. 55285

Guest
Sv: Tvätta taket

Det brukar inte vara något problem min bil är
det 5 mm plowod under plåten så jag brukar gå
på taket när det är vår rengöring
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta taket

Var ute och flanerade på mitt tak det kändes stabilt. När jag köpte husbilen satt det en packlåda på taket. För att nå denna är jag tvungen att gå på taket. Så det känns som det är tillverkat för att hålla.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta taket

Jag tror inte Adriatik rekommenderar att du går på taket. De säger till exempel att det inte går att montera en takbox på taket. Använd en långborste och en stege klädd med exempelvis rörisolering som skydd mot bilen.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Tvätta taket

På min Dethleffs finns plåtbitar monterade på de ställen på taket man får gå. Med hjälp av dessa + en planka över takrelingen så når jag dit jag vill med långt skaft. Jag vågar inte gå på mitt tak, känns som om det är långt mellan reglarna och att plåten skulle buckla sig.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta taket

Hej.

Är det ett glasfibertak? Om det är ett sådant kan man gå på det där det stöder mot inredningen, ett tips sätt en stötta och en ren skiva mot taket mitt på där det inte finns stöd inifrån taket, håller bättre då.
För att få rent ett skitigt tak får man nog skrubba ordentligt, Lättare om man kan gå på taket då.

Lycka till

Jägarn :D :D
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta taket

Tjena Jägar´n,
jag tror taket tål mer än Du tror, min gamla LMC och nuvarande Dethleff sviktar inte något och jag
går obehindrat överallt.
Till lycke
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta taket

Jag är väl lite överförsiktig, mitt tak är lite konkavt, samlar vatten.

Jägarn.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Tvätta taket

Hej!
När vår son under några år tävlade i Go-Kart satt både jag och frugan på taket med varsin solstol! Kanonläktare!!

Anders :):):):):):):):)
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Tvätta taket

Jag väger alldeles för mycket, en bra bit över trivselvikt, och går obehindrat på vår LMC 560 Liberty.

//Roger
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta taket

Hej, vi har en Rapido helintergrerad och jag nära 100 har varit flera gånger på taket men en varning, när jag pollerade fronten blev det lite väl halt och jag fick slå i klorna för att inte kana i backen.

Kjelle
 
Toppen