• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvätta och sköta om polyester väggar/tak

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!

Vi har en Rapido 9090DF 2014. Vad vi förstår är väggar/tak/underrede behandlade med polyester. Enligt tidigare uppgifter har vi förstått att man vid rengöring endast ska nyttja diskmedel, typ Yes. Man ska inte vaxa/rubba ytorna. Husbilen tvättades i helgen. Det gick inte att få bort de svarta rinningarna som rinner ner från taket och fönstren, etc. Det känns som att det krävs ett starkare rengöringsmedel för att få bukt med dessa ränder. Jag har läst en hel del här inne på forumet, och många rekommenderar såpa.

Nu till mina frågor:

Är det någon som har erfarenhet av Polyester väggar, och i så fall vad använder ni för medel?

Är det verkligen så att man inte ska vaxa dessa ytor? Hur klarar man sig mot solen etc då?

Vi är helt nya gällande att äga och ta hand om en husbil. Alla tips och idéer mottages Varmt ;)

Ewa & Jocke:msn_tongue:

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Tvätta och sköta om polyester väggar/tak

Vi har en Rapido från 2005. Glasfiberytan har vi alltid behandlat med plastbåtsprodukter. Det är ju samma material. Mörka ränder går bort med milt rubbning som sedan vaxas och poleras. Glasfiberytan tål i stort sett alla medel som finns, gno och putsa så mycket som ni vill/orkar, det blir bara blankare och håller sig bättre.
Ove.G

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Ytorna måste givetvis hållas i ordning och det funkar bra med såpa eller om inte det räcker Universal rengöringsmedel som ju inte repar utan bara lyfter
smutsen. Tar alla svarta rinningar och även repor som uppstår i kontakt med exempelvis aluminium från stolar och annat som man råkar nudda med.
Sedan behandlar man givetvis med vax. Själv har jag använt mig av Diamant vax sedan flera år.

Det fungerar precis som en båt.

Polyestern man nämner är innehållet. Oftast är det sedan ett lager gelcoat på utsidan.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag tvättar min rapido på våren med vanlig bil schampo, inga starka medel som yes eller såpa, sedan polerar o vaxar jag med auto smart ,sedan räcker det med bara vatten att få bort dom svarta ränderna, det varar i flera år med lätt vaxning imellan åt ,mvh håkan

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Använd aldrig bilprodukter på på bilar med plastskal. Bilprodukter innehåller oftast silikon som plasten tar upp, och som sedan kan göra det omöjligt att lackera eller reparera plasten. Använd istället produkter för båtvård, där vet man om detta sedan länge!

Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022

Stort tack för alla svar. Som jag förstår det så är det båtprodukter som gäller för vår husbil.
Det känns bättre att få lägga på ett lager vax.
Vill passa på att önska alla en riktigt härlig camping sommar!
Vi åker mot Italien och Frankrike. Kanske ses vi på vägarna:twitcy:?

Toppen