• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta klädseln?

F

F.d. 9947

Guest
Hej!
Har avtagbara delar på sätena i bodelen (sitter med karborrband) och överdragsklädsel på framsätena... Skulle vilja tvätta dem då de är lite solkiga efter säsongen, men är osäker på om det går. Tänk om de krymper!
Har någon provat?
 

Noras mormor

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
1400
Medlemskap
2021
Sv: Tvätta klädseln?

Var hyr man en ångtvätt,undrar eftersom jag också behöver fixa mina dynor,kan ju inte ta av dom eftersom det finns genomgåede knappar
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tvätta klädseln?

Jag har en men lite långt att åka.Hör med cramo eller ngn annan uthyrningsfirma eller ngn vän kanske har ngn cramos kanske är stora men det går ju att kolla.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Tvätta klädseln?

Har hittat ett ställe i Upplands Väsby, som verkar hyra ut ångtvättar.
Företaget heter The Polish Man
och finns på: Optimusvägen 14G Upplands Väsby telenr: 08-590 919 64

Bigge
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tvätta klädseln?

Jag tror att du skall kemtvätta dessa,ta med dig en o gå till ett tvätteri de ska kunna svara på det. Det har hänt så mycket med tvättmedel o typ perkloretylen sen jag slutade på tvätteri.Hoppas det löser sig.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Tvätta klädseln?

Hej Susanne, förstår Du egentligen hur rolig du är.????!!!!....
(Hoppas att det ---LÖSER--- sig.
hls kurt
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Tvätta klädseln?

Kurt, det är nog bara vi Gbg:are som tycker detta med dubbeltydelse är enormt kul!
Och det är det :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tvätta klädseln?

Hej!

Nu ska jag lägga mig i igen, Ångtvättar i all ära men ni ska vara försiktig med dessa.... nu frågar sig säkert flera va nu då?? jo om enbart tempratur ska vara bra för rengöring så ska de va min 100 grader och det är de fram i munstycket på en ångtvätt och då är jag ganska säker på att det händer något med klädseln på husbilen, vi brukar tvätta i vår tvättmaskin på 30 grader, med ett bra tvättmedel. Tvättmedlet ska inte innehålla tvål eller såpa som många tvättmedel gör, för det är nämligen så att det finns inget som är så svårt att skölja ur textil som tvål och såpa. ett bra medel är ICAs
skona. finns risk för att klädsen också blir statisk och drar till sig onödigt med damm, och använd också sköljmedel. Vår klädsel har inte krymt men börja med att inte ha maskinen full av din klädsel utan prova med något litet först så det inte blir fel.

Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tvätta klädseln?

Hej Susanne, förstår Du egentligen hur rolig du är.????!!!!....
(Hoppas att det ---LÖSER--- sig.
hls kurt
Satt också o funderade på mitt inlägg när jag svarade men vad göra detta det gör ju många glada . Eller hur Kurtan:p :p :spinny: :spinny: Ha det bra o förköp er inte i Gällstad för ni skulle väl dit .:wideeyed:
 

Kjell o Anna-Lena

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
911
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta klädseln?

Hej! Har själv tvättat vår klädsel i 30 grader, krympte inte.Har även tvättat husvagnsklädsel som inte heller krympt.Idag är är det nog väldigt bra kvalitet på tygerna.Lycka till /Anna-Lena
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9947

Guest
Sv: Tvätta klädseln?

Tack för alla råd och idéer. Jag tog en av de mindre delarna och körde på handtvätt 30 grader i min maskin, med ganska lite tvättmedel. Funkade utmärkt - hände ingenting!
:wink: Jo, det blev ju rent förstås...
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Tvätta klädseln?

Ett litet trix som jag fick lära mej en gång....
Vad är det för material i tyget?
Är det syntet eller ull/bomull?

Ta en tråd från insidan eller i en söm.
Elda på den och blås ut.
Lukta på röken, luktar det bränt hår så är det ull.
Luktar det bränt papper så är det bomull.
Om den svarta brända ytan blir hård är det syntet.

Enkelt och funkar på nästan alla tyger och mattor.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Tvätta klädseln?

Vill plocka upp denna tråd igen.

Om det ev finns någon risk att det krymper, kan man då inte motverka det genom att efter tvätten endast dropptorka klädseln och kränga på den i lätt fuktigt skick??

Ej nöjd med div klädselsprayer
Kenneth
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tvätta klädseln?

Hej Kenneth!

Vi har som jag skrivit tidigare i den här tråden, att om du tvättar i tvättmaskin på ca.30 grader, använd bra tvättmedel och ett bra sköljmedel och låt dropptorka, så blir de säker bra. Men du ett tips är att börja att tvätta en liten del ur klädseln T. ex ett överdrag till ett armstöd, detta för att vara säker på att de inte krymper.

/Gunnar
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen