• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta husbilen

F

F.d. 14026

Guest
Hej husbilsvänner!
Behöver tvätta av min bil och har inget medel med mig, kan man ta vanligt bilshampo eller vadär bäst??

Mimmi :music-icon:
 
F

F.d. 14026

Guest
Sv: Tvätta husbilen

Man tackar, då kan jag börja svabba. Jag förmodar att det ska vara grönsåpa?
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Tvätta husbilen

Grön och gul såpa är faktiskt samma sak. Enda skillnaden är färgen. I norra Sveriga är man av tradition van att använda gul, och i södra Sverige är det den gröna som gäller.
Såpafabrikanterna har upptäckt detta, och gör den i två färger för att alla ska vara nöjda och glada.
Calle
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta husbilen

Såpa när bra mot insekter. Man behöver inte köpa dyra insektsborttagningsmedel. Bra mot löss på rosorna också;)
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Tvätta husbilen

Grön och gul såpa är faktiskt samma sak. Enda skillnaden är färgen. I norra Sveriga är man av tradition van att använda gul, och i södra Sverige är det den gröna som gäller.
Såpafabrikanterna har upptäckt detta, och gör den i två färger för att alla ska vara nöjda och glada.
Calle

Hej Calle
Är det sant, eller driver du med oss. :)
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tvätta husbilen

Hej mina vänner!!

De ni ska tänka på när ni använder såpa är att den har ungefär samma Ph värde som Grovrent!!? är inte så bra när de gäller vax eller lack...

/Gunnar
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Tvätta husbilen

vi har kört med såpa i ett år och är väldigt nöjda, och våran personbil som är svart blir bara bättre o bättre efter varje tvätt
:)
Ullareds såpan kostar ca 6 kr flaskan
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14026

Guest
Sv: Tvätta husbilen

Hej igen!

Tvättade med såpa och det var kanonbra. Om nu vaxhinnan fösvann, kan man inte då vaxa bilen?

Mimmi :music-icon:
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Tvätta husbilen

jag är ingen kemisk expert, men vi vaxar inte bilen, den är blank o vattenavstötande efter en såp tvätt
:)
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta husbilen

Hej där!

Vist kan man vaxa h-bilen igen om man inte har något trevligare för sig. Ren fritid heter ett rengöringsmedel som lämnar ett lager vax och även gör bilen ren. Låter som trolleri, kan tyckas men det ä j...gt bra. Å dyrt va det, men ack så drygt. Rekomenderas om man vill ha mer fritid alltså ha ha....

fan va dä regnar här
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tvätta husbilen

Fel, fler har gått över till såpa, billigt, det blir rent, skonar miljön. Vi tvättar våra tjänstefordon på Mätningsavdelningen i såpa, jag har inte tvättat min sedan i vintras, den är aldrig vaxad eller behandlad, men den blev skinande ren. :)
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Tvätta husbilen

Kan intyga att en något starkare inblandning än till mycket fet disk fungerar superbra
i en färgspruta för att attakera insekter under bladen på både frukt- och bärväxter!
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta husbilen

Hej! Globex 80 i svag koncentration fungerar utmärkt! (Löser även insekter i fronten med något starkare koncentration) Medveten om att det finns många preparat på marknaden men såpa passade inte på min normala personbil tyvärr!
ORVAR
 
Toppen