• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvätta fronten

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Någon som har ett bra förslag på hur man håller den sliverfärgade fronten på Ducato 07- snygg? Har försökt med bilvax men det blev inte bra!
Gobex ? för att få den ren + ett skyddande lager av ????????
Tackar på förhand
Peter

F

F.d. 7531

Guest
Sv: Tvätta fronten

Ett bra sätt att slippa tvätta fronten är att spara bränsle och hålla sej runt 80.

M

Matts Torebring

Guest

Lackbehandla bilen med Ditec eller likande. Det blir mycket mer lättvättat och bilen ser (alltid) ny ut.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Gör/låt göra - rent lacken en gång ordentligt - oxidering å allt va de nu är.
Lackskydda med ett bra medel.
Sen går allt lättare att hålla rent och blankt. :)

Var till Plåtisen i em och tog bort alla flygfän från motorhuven och backspeglarna med hushållspapper - det tog ca 6 minuter. Ok det har regnat ett antal timmar innan.
Lackskyddade i våras och själv schampoo-vaxtvättat några gånger i sommar.

F

F.d. 53012

Guest

Tyvärr är det av sämsta kvalitet eftersom det en film som läggs på vid formpressningen. Därför tog jag bort fronten och lackade den med riktig silverlack för bil. Nu är det annan lyster, 800:- hos en lackerare.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det plastfilm så är det ju bara och göra som ovan skriver att lacka det istället eller lägga på ny tape .
Bilen bör väl annars vara lackad under om du kan stå ut med att ha det vitt .

F

F.d. 53012

Guest

Jag menar det silveraktiga inte det vita som är lackat. Men vissa fabrikat lackar direkt på den som det heter präglade ytan och då blir det inte vidare blankt utan frostat. Men den silvriga är pålagd en värmepåkrymt film och den är svår att få finich på som sagt. Men vi behöver ju inte ha utställningsskick på våra bruksföremål men är man petig så är det inte lätt att börja fuska på äldre dar.

F

F.d. 8036

Guest

Lämnade in min bil till lackbehandling av taket förra veckan eftersom jag tycker det är ett elände att hålla taket rent och det borde bli lättare efter en sådan behandling.
Detta var hos en firma som representerar Diamond Brite.
Överenskommet pris 3.000 kr (obs. med kvitto)

När jag skulle hämta bilen hade han också tagit hela frontpartiet på bilen!
Ja, jag hade medel över i dunken sa han. Tack, tack sa jag.

Resultatet ser mycket bra ut, det är otroligt glatt med fin lyster.
Diamond Brite kräver heller ingen ombehandling under de 6 år garantin gäller samt du kan använda vilket tvättmedel du vill och petroleumavfettning är heller inget problem påverkar inte ytan.

PS 1. Bilen är en Travelmaster 880 så där är några kvadratmeter, drygt 20 i alla fall.
PS 2. Bilen står i Trelleborg där den blir svartrandig på ett par dagar pga utsläppen från färjorna.

Senast redigerad av en moderator:

stiginger

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
4557
Medlemskap
2025

Hej Skipper !!

Det låter intressant det du berättar ang. lackbehandling med Diamond Brite.
Vem var det som utförde detta jobbet??

Vi bor i Svedala
Hälsningar Stiginger

F

F.d. 8036

Guest

Trelleborgs Bilvård på Västergatan. Prata med Bertil.

Det är mannen till höger på bilden som kommer upp på nedanstående länk

Trelleborgs bilvård

Jag lämnade bilen fredag eftermiddag halv fem då den blev tvättad (det går att komma senare också).
Hämtade den på lördagen kl. 1400.
Det är ju tider som t.o.m. passar arbetande människor.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Någon som har ett bra förslag på hur man håller den sliverfärgade fronten på Ducato 07- snygg? Har försökt med bilvax men det blev inte bra!
Gobex ? för att få den ren + ett skyddande lager av ????????
Tackar på förhand
Peter

Är det självhäftande tape som det är på min så fick jag ett svar igår då jag lämnade in den på Diteck och Glastec behandling och han sa att det var att spolarvätskan var alldeles för starkt koncentrerad som gjorde detta .
Jag har ju min plastfilm precis under torkarna så det är ju inte en omöjlig teori samt har jag starkt koncentrat .

Toppen