• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Tvätta bort missfärgning (vattenskada)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Lämnade i vintras in bilen till en firma för rep. av yttre skador på ena sidan av bilen (Carthago I50 årsmodell 2015).

I det jobbet byttes en aluminiumlist som döljer skarven mellan vägg och bakstam (samt del av tak).

Vi har, förutom en mängd yttre skador (som uppkommit under reparationsarbetet) nu upptäck vattenskada inne i bilen (bakre väggen, se bild).

Vi för just nu en dialog med försäkringsbolag och reparerande firma. Så den diskussionen kan vi fn. lämna därhän i denna tråden.

Vi vill göra ett försök (vilket är ok både för försäkringsbolaget och rep.firman) att försöka tvätta bort fläckarna på tyget. Läckan är provisoriskt tätad och all fukt är borta efter några dygns användande av vår avfuktare OCH vi har mätt mellan 0-1% Rh, där vi tidigare mätte drygt 30% Rh.

Har någon av er erfarenhet av att tvätta bort liknande fläckar?

Hur?

Ljummet vatten + mild tvål och trasa? Eller använde ni något annat?
 

Bilagor

  • 661F7006-3585-4846-BBB5-C6A3308CA408.jpeg
    661F7006-3585-4846-BBB5-C6A3308CA408.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 234

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag hade liknande fläckar (fast värre) i taket som var vävbelagt i min förra husbil. Jag blandade till Vanish & sprayade på fläckarna som var ganska stora. Fuktade med jämna mellanrum & efter några timmar torkade jag rent med vatten & läckarna var borta. Det rengjorda stället kan bli renare än omgivande yta eller så kan det bli vattenfläckar så det är bäst att ta hela ytan.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag hade liknande fläckar (fast värre) i taket som var vävbelagt i min förra husbil. Jag blandade till Vanish & sprayade på fläckarna som var ganska stora. Fuktade med jämna mellanrum & efter några timmar torkade jag rent med vatten & läckarna var borta. Det rengjorda stället kan bli renare än omgivande yta eller så kan det bli vattenfläckar så det är bäst att ta hela ytan.


På väggarna bredvid har vi samma tyg. Om färgen bleknar med Vanish finns risk för nyansskillnad mellan tyget på bakre väggen och sidorna.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Kärcher textilvårdsmaskin (4002) funkar perfekt på dylika fläckar med tillhörande textiltabletter. Kanske går att hyra av någon om du inte känner någon som har en. Har en själv som jag är supernöjd med.

Kanon, då finns en fungerande lösning.

Köp av maskin för enbart detta är dock inte aktuellt då skadan är ett resultat av felaktigt (och dåligt) utförd reparation. Så det vi inte fixar själva, utan nämnvärd kostnad, får reparerande firma fixa. Kostnaden hamnar på firma #1 som gjorde den ursprungliga reparationen.

Med vänlig hälsning,
// Nikkas
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Du kanske redan provat detta, men jag fick en rejäl fläck av coca cola på sätet och blev då rekommenderad Turtle Wax bilklädseltvätt och det fungerade hur bra som helst, märks inte att det varit någon fläck efter behandlingen, och detta för bara hundra lappen i kostnad.
TEXTILRENGÖRING TURTLE WAX TEXTILE CLEAN 300ML
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Med lite väl upplöst tvättmedel (en nypa till 2-3 liter vatten) som blandades i varmt vatten (varmare än ljummet men inte hett) och försiktigt knuggande/vridande med en skumgummisvamp (modell mindre). Och därefter torka av med fuktig handduk. Lyckades min kära hustru få bort fläckarna.

Nu återstår reklamationen av den klantiga (minst sagt) sk. reparationen. Jag har summerat antal synliga skador kopplat till bytet av aluminiumlisten till 10st, varav fuktskadorna invändigt nu till synes är åtgärdade.

// Niklas
 
Toppen