• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tvätta bort insekter

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Efter att ha kört Gbg - Norrland, 460mil så var fronten och alkoven fullsatt med myggkadaver och annat flyg.
När vi närmade oss Gbg började det regna och då rann det ner blod blandat med vatten. Hur kul var det?
Väl hemma så försökte jag tvätta med vatten och biltvättborste, inte då, det satt kvar. Är det vax, polish eller rubbing som gäller?
Köpte med en viss skepsis en spray-flaska "Insektsborttagare" på Biltema, fungerar det verkligen?
Spayade, något vitt skum kom ut och lade sig fräsande på den sprayade ytan. Väntade några minuter och gick sedan på med vatten och biltvättborsten.
Resultatet blev över förväntan. Alkovdelen som är den värsta myggjagaren fick sig en omgång till.
Medlet kan rekommenderas!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Tvätta bort insekter

Som det är nu så hinner inte insekterna torka,det ser våran here till...det regnar ju stup i kvarten.
 
F

F.d. 55269

Guest
Sv: Tvätta bort insekter

Jag har kört buss, och snacka om flugfångare, men vi anväde hårshampoo. vissa sorter var jättebra Ha det så bra Sjöbecks.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Tvätta bort insekter

Fast trots den intesiva regnandet så sitter mina Europeiska insekter fortfarande kvar på utsidan av alkoven..men lite har jag tagit bort (man är ju lat)och äntligen så sitter mina dekaler på plats..:music-icon: :music-icon:
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta bort insekter

Hej alla!
HusvagnsSvensson säljer ett tvättmedel som heter snowclean som jag provat med bra resultat.Om inte insekterna"släpper" så lägg på konsentrerat och tvätta sedan.Garanterat bra.
Ha det i blötan.Tur man jobbar. Anders.B.
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta bort insekter

Antar att det finns lika många rengöringsmedel som mygg (nästan) se bild på flaskan i vårt album "medlemmarnas bilder oboen" vad vi tycker funkar för oss o vår myggjagare!
Tabletterna man lägger i Gardenas teleskop-borst-handtag när man rengör taket är inte heller så dumma ....

Lena :rolleyes:
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta bort insekter

Hej svejs..
Vi använder också Globex..helt suveränt..tar bort nst allt..ett måste att ha med sig..insekterna försvinner direkt..Finns att köpa på de flesta husvagnsfirmorna.
Lycka till..
 

Postis

HBK in Memoriam
Inlägg
910
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Sv: Tvätta bort insekter

Vi köpte på Biltema en "burk" med typ våtservetter avsedda för fönsterpus, de var helt suveräna mot insekter på bilen, vet ej vad det hette men bra var de, det finnes nog bara en sorts "våtsevetter" på den firman för fönsterputs.
Ett tips i all enkelhet fast minnet sviker.
 
F

F.d. 18006

Guest
Sv: Tvätta bort insekter

Hej!
Finns som sagt många olika produlter som är bra men en sak som jag också upptäckt är att om man har en bra behandling i botten så är det kalrt mycket lättare att få bort både smuts och och framförallt insekterna.. Fast med det vädret vi har just nu så är det inte direkt myggtätt :)
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Tvätta bort insekter

Jag köpte medlet på Biltema som Roberth rekomenderade i första inlägget.
Kanonbra. Följer man dessutom anvisningen, som jag inte gjorde först, och bara torkar av med en trasa efter 3-4 minuter funkade det ännu bättre!!!
/Thomas
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Tvätta bort insekter

Tyvärr,så sitter dom fortfarande på,nångång skall dom bort,men nu ska man igen till söder så förmodligen blir det mera..men,jag har inte så mycket besvär av dom.:twitcy:
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tvätta bort insekter

Hej alla!

Jag brukar göra en fet blandning av citrus baserar diskmedel och vatten gärna lite jummet vatten och det fungerar bra tycker jag.

Gunnar
 
F

F.d. 3605

Guest
Sv: Tvätta bort insekter

Vi använder en vanlig "mirakeltrasa" med ljummet vatten,miljövänligt o bra !!:snowman-3-icon:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Tvätta bort insekter

Mirakeltrasan är bra på glas tex vindrutan men repar plastfönster och lack.
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Tvätta bort insekter

Hej Gunnar!
Mirakeltrasor repar inte i sig, men vad som händer är att man kanske inte tvättar dom som man ska, det som repar är när grus och smuts sammlas i dom, trasorna ska tvättas regelbundet i 90 grader utan sköljmedel, micro fibern i trasorna är godkända för hudnära kontakt på barn.

Gunnar....
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Tvätta bort insekter

Hej. jag använder Mr Muscle, Det är bara att spraya på ruta o kaross så rinner insekterna av.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Tvätta bort insekter

Har precis varit ute och tvättat skrället!
Globex 80 använder jag utspätt ca 15 % Globex+85 % vatten, sprutar på med sprayflaska väntar några minuter....på med bilborsten med långskaft och lite vatten ingen ansträngning.... även efter 3 veckor i södern...
Svarta ränder och dylikt åker av bara farten....
Går åt ca 0,25 lit för en tvätt av hela bilen... ca 15.-
 
Toppen